Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11154
    • Oulu

    Originally posted by Electroid View Post
    En ole testoa käyttänyt, jos se loggaus tehdään sillä?

    Kirjoitin vähän epäselvästi.... uusi siemens maf vaihdettu viime keväänä.
    Obc.n testillä saa noin 55.x litraa tunnissa arvon (3 vaihteella, 54-55 välillä hyppii n5500-6500 kierroksen välillä). Ilmanputsari on ja on ollut ihan vakio kokoajan...

    Roughness arvo on ollu 1:ssä n.1000 varmaan niin kauan kuin auto on mulla ollut. Liittyykö asiaan mitenkään. Mistään kun en mitään ymmärrä
    Joo testolla ds3-serial moodilla tehdä loggaus. Logia varten ruksii kaiken general engine values osiosta ja sitten vielä MAF ilmamäärä.

    Sieltä sit näkee hyvin jos kuorma/ilmamäärä heittää. Pelaako vanos. Mittaako ihan levottomia imuilmanlämpöjä ja puottaa ennakoita sen takia, nakuttaako ihan pöljänä vai mikä on.
    Last edited by Pazi88; 31-07-2017, 11:59.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Electroid
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 992
      • Jyväskylä

      Originally posted by Pazi88 View Post
      s52 imunokka on, mut se on vakio ajoituksella. Ei noissa vakio nokissa ole ihme eroja ajoituksen suhteen.
      Ok, kiitoksia. Kattelinkin noita sun videoita ja niistä löytyi apuja (jos/kun ne ajoitukset pitää vielä tarkistaa) nokkien säätöön.

      Edit: pitänee perehtyä tuohon testoon sit seuraavana.
      - E36 328iA Touring 4/97 -
      Myynissä:
      - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

      Comment

      • Jax_KiBez
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 2066
        • Pirkanmaa

        Originally posted by naukkis View Post
        Nokkaketjujen venyminen kulumisen myötä luonnollisesti siirtää ajoitusta myöhäisemmäksi.
        Mutta mites kun tosiaan mulla toi Camshaft Position KW on tässä ongelmayksilössä 2-3° tyhjäkäynnillä ja n. 26° vanoksen kytkeytyessä niin eikö toi silloin ole sen n. 20-25° aikaisessa verrattuna perus 20-25°/45-50° mitä vissiin vakioajoitukset on?
        Ja auto nyt ei mitenkään erityisen tykiltä tunnu, vetää ihan nätisti 3500-5000rpm muuten vähän heikompi tohon toiseen vakioajoituksilla.
        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

        _____________________________________
        Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
        Tästä mun kaluston showroomiin
        Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by Jax_KiBez View Post
          Mutta mites kun tosiaan mulla toi Camshaft Position KW on tässä ongelmayksilössä 2-3° tyhjäkäynnillä ja n. 26° vanoksen kytkeytyessä niin eikö toi silloin ole sen n. 20-25° aikaisessa verrattuna perus 20-25°/45-50° mitä vissiin vakioajoitukset on?
          Ja auto nyt ei mitenkään erityisen tykiltä tunnu, vetää ihan nätisti 3500-5000rpm muuten vähän heikompi tohon toiseen vakioajoituksilla.
          Ai joo mää missasin totaalisesti että sun ajoitukset on tuollaiset. Tuossahan on ihan selvä tapaus, imunokka on ajoitettu vanos aikaisella eikä perusasennossa, se on silloin sen 25 astetta myöhäisellä. Tuollainen sattuu helposti ja tuollainen ero tosiaan näkyy, eron voi vaikka lukea noista testeistä mitä vanos vaikuttaa.

          Nokka kannattanee ajoittaa uusiksi mutta jos ei sitä jaksa niin muuttaa softasta vanoksen olemaan aikaisella kokoajan niin tilanne paranee paljonkin.
          Last edited by naukkis; 31-07-2017, 17:46.

          Comment

          • Electroid
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 992
            • Jyväskylä

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Joo testolla ds3-serial moodilla tehdä loggaus. Logia varten ruksii kaiken general engine values osiosta ja sitten vielä MAF ilmamäärä.

            Sieltä sit näkee hyvin jos kuorma/ilmamäärä heittää. Pelaako vanos. Mittaako ihan levottomia imuilmanlämpöjä ja puottaa ennakoita sen takia, nakuttaako ihan pöljänä vai mikä on.
            Ds3 serial moodia en saanu pelaamaan (jotain com portti herjaa)... sillä viereisellä flash moodilla sain jotain dataa näkymään.
            - E36 328iA Touring 4/97 -
            Myynissä:
            - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11154
              • Oulu

              Originally posted by Electroid View Post
              Ds3 serial moodia en saanu pelaamaan (jotain com portti herjaa)... sillä viereisellä flash moodilla sain jotain dataa näkymään.
              Sulla on testo configgi filessä väärä com portti käytössä. Vai oliko se nyt sieltä valikosta :think Ei-serial moodissa datanopeus menee melko surkeaksi jos montaa eri juttua loggaa, jotenka ne logit ei ole läheskään yhtä hyödyllisiä mitä serial moodissa tehdyt.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                Lambda pimeänä?
                Vikakoodi 200 oxygen sensor voltage rise 1

                Error frequency : 2
                Logistic counter : 21

                Engine speed 2944.00 rpm
                Oxygen sensor voltage (rich) 5216.00 volt
                Oxygen sensor heater 16.42%
                Oxygen sensor voltage 1 3.86 volt

                emission related malfunction
                defect code stored after filtering
                error not present
                sporadic error

                Bank 1 adaptaatiot oli miinuksella
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • camshaft
                  BTCF Member
                  • Sep 2016
                  • 539
                  • Kotka

                  Tilasin M52:een tiivistesetin, siinä tuli imusarjan tiivisteiksi 6 kpl semmoisia vihreitä ovaaleja, eli yksi per imukanava. Originaalina oli oranssit versiot joissa on kolmen reiän tiivisteet samassa ympäri menevässä lärpäkkeessä. Onko näillä mitään väliä kummanlaista käyttää?
                  "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                  Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3409
                    • Kotka

                    Originally posted by camshaft View Post
                    Tilasin M52:een tiivistesetin, siinä tuli imusarjan tiivisteiksi 6 kpl semmoisia vihreitä ovaaleja, eli yksi per imukanava. Originaalina oli oranssit versiot joissa on kolmen reiän tiivisteet samassa ympäri menevässä lärpäkkeessä. Onko näillä mitään väliä kummanlaista käyttää?
                    En usko, että on mitään merkitystä, jos vihreissä ovaaleissa on oikea profiili. Orggistiivisteet on useampi pytty samassa, että on vähän asennusmukavammat, eikä mahdu putoamaan imukanavaan, jos jotain kämmii.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2066
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      Mutta mites kun tosiaan mulla toi Camshaft Position KW on tässä ongelmayksilössä 2-3° tyhjäkäynnillä ja n. 26° vanoksen kytkeytyessä niin eikö toi silloin ole sen n. 20-25° aikaisessa verrattuna perus 20-25°/45-50° mitä vissiin vakioajoitukset on?
                      Ja auto nyt ei mitenkään erityisen tykiltä tunnu, vetää ihan nätisti 3500-5000rpm muuten vähän heikompi tohon toiseen vakioajoituksilla.
                      Nyt on ajoitusta vähän korjattu, näki jo silmin kun yläkuolonkohdan laittoi paikalleen että imunokka on ihan miten sattuu.
                      En jaksanut purkaa kannen perästä kahta venttiilikopan pitävää ruuvia niin en käyttänyt ajoituspalikoita vaan vedin ihan silmällä kohdilleen tällä erää kun kiire pisti päälle.

                      Nyt tyhjäkäynnillä n. 28° ja vanoksen kytkeytyessä 52° eli pari astetta meni myöhäiselle mitä hain, mutta tuntui kyllä hitusen paremmalta pienillä ja isoilla kierroksilla joten mennään nyt näillä.

                      Mites muuten onko tehon/väännön kannalta mitään järkeä muutamia asteita ajoitella pako/imunokkaa mihinkään suuntaan? Voiko sillä saavuttaa varsinaisesti mitään? :think
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11154
                        • Oulu

                        Ei oo parilla asteella merkitystä.

                        Mutta jos pystyy esim. testolla tai RRloggerilla loggaamaan, niin niiden avulla on helppo selvittää mitkä nokkien ajoitukset on parhaat. Ottaa logia ja vertaa kuorma vs. Kierrosluku käppyröitä excelillä eri ajoituksilla. Näkee helposti mikä ajoitus pelaa parhaiten ilman dynoa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • camshaft
                          BTCF Member
                          • Sep 2016
                          • 539
                          • Kotka

                          Hau, valistakaa nyt tumpeloa... lähteekö nämä tämän näköiset pa-liittimet mitenkään irti ilman työkaluja? Oon kokeillut työnnellä, vedellä ja painella kaikkiin mahdollisiin suuntiin samaan aikaan eikä liikahdakaan. M52TU:ssahan nämä lähtee sillä tavalla samaan aikaan putkea ja kaulusta vastasuuntiin painamalla ja vetämällä...



                          Edit: Tarkemmalla googleilulla selvisihän se tämäkin... eli tarvitaan ilmeisesti se työkalu jossa on se liittimeen työnnettävä muoviholkki, löytynee biltemoistakin mutta antaa nyt olla kun kun irrotus ei ole välttämätöntä. Olisi ollut vaan kivempi kasata imusarjaan valmiiksi injektorit ja syöttöputki ennen autolle viemistä.
                          Last edited by camshaft; 08-08-2017, 09:19.
                          "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                          Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2066
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Ei oo parilla asteella merkitystä.
                            Mites muuten, onko tietoa kuinka tarkalle nokan ajoitus tehtaalla laskettu, että kuinka myöhäisellä rupeaa olemaan ventiili turhan lähellä mäntää? :think

                            Ei sillä että testailisin, tuli vaan mieleen kun jotain foorumia luin missä ihmiset kauhistelee jos yhtään myöhäistää M52:n ajoitusta että ottaa mäntään venttiilit kiinni.

                            Jos nyt vanoksen kytkeytyessä ollaa esim. 52°-54° niin ollaanko lähelläkään vielä vaaravyöhykettä, että venttiili kävisi liian lähellä mäntää?
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11154
                              • Oulu

                              Väittäsin että ihan huoletta voi käännellä. Joskus oon nokkia ajoittaessa kokeillu paljonko nokkaa voi kääntää ykk asennossa ja kyllä sitä voi vielä vanos aikasella asennostä kääntää todella reilusti eteenpäin ennenkuin nappaa mäntään kiinni. Puhutaan kymmenistä nokan asteista. Tämä toki vakio nokilla. Jossain s52 koneessa voi olla jo ihan eri tilanne. Nuo login asteet on sit kampuran asteita btw.

                              Mut naukkis varmaan osaa sanoa tarkemmin, kun on ilmeisesti perehtynyt asiaan enemmän.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Myöhästää voi noin 180 kampuran astetta ennenkuin alkaa tulla pelkoa venttiili-mäntä osumasta

                                Mutta siis aikaistamisessa tulee ongelma nopeammin. Tilaahan imuvenalle on vakiona paljon, vakionokkaa saa aikaistaa enemmän kuin ikinä järkevää mihinkään tilanteeseen ennenkuin kosketus on lähellä, kireämmillä nokilla sitten voi tulla ongelmia. Tokihan kannattaa konetta nokan ajoituksen jälkeen pyörittää aina vanos aikaisella ympäri että näkee pyöriikö, ja jos oikein epäilyttää niin pistää vaikka 5 astetta aikaisemmalle ja testaa pyöriikö.

                                Jotkuthan haluavat että imuvenallakin on sen pari milliä eroa pienimmillään mäntään mutta sen voi ajoittaa aika huoletta mäntään kiinni, eli jos pyörii ajoitukset aikaisella käsin niin ok. Joskus ite pelkäsin että kun vaihde päällä moottori pyörii väärinpäin kun on imuventtiilit ajoitettu lähelle mäntää niin tulisi ongelmia mutta ainakanaan itsellä niitä ei ole ikinä esiintynyt(em tilanteessa venttiilit osuu mäntiin, mutta nokan kulma on sellainen että mäntä pyörittää nokkaa venttiilin avulla riittävän helposti). Joskus luin F1-koneiden ajoituksesta, imuvenat ajoitetaan mäntään kiinni ja jos kone ei pyöri käsin niin myöhäistetään nokkaa neljännesaste. Kireissä koneissa mitä annat tilaa imuventtiilin ja männän väliin on suoraan pois koneen tehosta - M52:ssa siitä ei tarvii välittää mutta referenssinä jos joku miettii pitäiskö sinne se pari kolme milliä kuitenkin jättää. S52-nokilla ihan vakioajoituksilla B28:ssa ollaan jo hyvin lähellä tuota turvamarginaalia, siitä varmaan joidenkin pelko aikaisemmasta ajoituksesta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎