Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
    Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
    Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.
    Olen seuraillut eri merkkisistä menopeleistä.

    Vaihtelee jonkinverran mutta nuo sinun maksimiarvot on auttamatta pieniä. Mittauksessa tai dpf itsessään on jotain outoa.
    Yleensä täyskaasulla 200-350mbar ja yli 500mbar niin vähän autosta riippuen niin tukossa on.
    Vag konsernin vehkeessä saattaa jo vähän aikasemmin ecu olla sitä mieltä että liikaa.

    Minä olen epäselvissä tapauksissa mitannut ihan mekaanisella mittarilla.

    Leave a comment:


  • Tipe
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
    Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
    Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.
    Alla ISTAn DPF testing tulokset vanhalla pöntöllä noin 700 km edellisen täyden regeneroinnin jälkeen. Nämä siis paikallaan sen enempää kuormittamattomana tulevia lukemia.
    Idle: 23.9 mbar
    2000 rpm: 85.9 mbar
    Cutoff speed (noin 4000 rpm): 175.9 mbar

    Joutokäynnin lukema tuollakin oli välillä samaa luokkaa kuin ilmoittamasi arvot, mutta käytönaikaiset arvot olivat korkeampia. Ainakin täyskaasukiihdytyksen arvot menivät reilusti yli kahdensadan millibaarin.

    Otan varmaankin illalla DPF testin tuolla uudella suodattimella, ei enää eilen illalla tohtinut huudattaa autoa pihalla.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
    Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
    Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.
    Näin pikaisesti kuulostaa kyllä ihmeellisen matalalta tuo täydellä kaasulla kiihdytyksen vastapaine suhteessa tyhjäkäynnin ja tasakaasun vastapaineeseen.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tässä jotain matskua DPF:stä yleisesti





    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Tipe View Post
    Tuo ensimmäinen jatkuvan regeneroinnin selitys kuulostaa siltä että jossain määrin puhdistumista tapahtuu ihan normaalin ajon aikana ilman erityistä pakolämpöjen nostattamista.

    Nyt vastaan tuli myös uusi status 4. Vaihdoin DPF:n uuteen ja nollasin sen adaptaatiot ISTAlla. Hetimmiten testilenkille lähdettyäni Carlyyn tuli tuo status ja pakolämmöt nousivat lähelle 700 astetta. Poltto kesti normaalin n. 20 minuuttia ja statuksen palattua nollaan myös viimeisen polton jälkeen ajetun matkan näyttö nollautui. Liekkö tuossa statuksessa sitten kyseessä joku uuden filtterin arvoihin totuttelupoltto tms.
    Passiivinen regenerointi edellyttää pakolämpöjen riittävää nousua ajo-olosuhteiden perusteella ilman aktiivisen regeneroinnin käynnistämistä.

    Kuvauksesi perusteella kuulostaa siltä, että ennen DPF:n vaihtoa regenerointipyyntö oli laajin mahdollinen aktiivinen regenerointi (status 6), ja vastaavasti pöntön vaihdon jälkeen regenerointi onnistui kevyemmällä osittaisregeneroinnilla (status 4).

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Oletteko pistäneet ylös DPF paineita ?
    Omassa näytti tänään joutokäynnillä 10-15mbar ja ajossa tasakaasulla 50mbar.
    Täyskiihdytyksessä nousi 70mbar hetkellisesti.

    Leave a comment:


  • Tipe
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Regeneraatioprosesseja on todellakin erilaisia, mutta se miten usein niitä käytetään riippuu mm. moottorityypistä ja ajo-olosuhteista.
    Mielestäni nuo kummatkin Carlyn näyttämät Regeneration Actionit tipahtavat noiden ISTAn tekstien Periodic kategoriaan. Tuo ensimmäinen jatkuvan regeneroinnin selitys kuulostaa siltä että jossain määrin puhdistumista tapahtuu ihan normaalin ajon aikana ilman erityistä pakolämpöjen nostattamista.

    Nyt vastaan tuli myös uusi status 4. Vaihdoin DPF:n uuteen ja nollasin sen adaptaatiot ISTAlla. Hetimmiten testilenkille lähdettyäni Carlyyn tuli tuo status ja pakolämmöt nousivat lähelle 700 astetta. Poltto kesti normaalin n. 20 minuuttia ja statuksen palattua nollaan myös viimeisen polton jälkeen ajetun matkan näyttö nollautui. Liekkö tuossa statuksessa sitten kyseessä joku uuden filtterin arvoihin totuttelupoltto tms.
    Last edited by Tipe; 16-09-2018, 21:12.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Tipe View Post
    Onko joku perehtynyt siihen mitä näissä erityyppisissä polttotapahtumissa tarkemmin tapahtuu?
    Regeneraatioprosesseja on todellakin erilaisia, mutta se miten usein niitä käytetään riippuu mm. moottorityypistä ja ajo-olosuhteista. Tuossa esimerkkinä kuvausta M57-moottorin osalta:

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Tipe View Post
    DPF oireilujen vuoksi olen nyt jonkin aikaa seuraillut auton käyttäytymistä ajon aikana Carlyllä (merkkisoftatkin lötyy, mutta kännykkä on helpommin valjastettavissa käyttöön tien päällä). Auto on E61 520d (M47/T2).

    Vaikuttaisi että puhdistuspolttoja on erilaisia. Carly näyttää regeneroinnin statuksen vain numeroarvoilla, niistä ei suoraan saa vinkkiä siitä mitä on tekeillä.

    Statuksella 0 poltto ei ole käynnissä.

    Ohjelman näyttämä status 3 vaikuttaa olevan "täysi" poltto. Pakolämmöt nousevat lähelle 700 astetta ja tuon operaation päätteeksi viimeisen regeneroinnin jälkeen ajetun metrimäärän laskuri nollautuu.

    Tuota täyttä puhdistuspolttoa useammin näkyy statusta 6. Senkin aikana pakolämmöt nousevat vastaaviin lukemiin, mutta polttostatuksen nollaan palaamisen yhteydessä matkalaskuri ei nollaudu. En ole kellottanut eri statuksella merkittyihin polttoihin kuluvia aikoja. Tuntuma on ettei niiden kestossa olisi merkittävää eroa, mutta tuon kuutospolton lopputulemana hiukkasten määrän indikaattori ei laske niin alas kuin kolmosella.

    Silloin tällöin statuksena näkyy myös 1. Nuo ovat ainakin toistaiseksi olleet niin satunnaisia etten ole päässyt kiinni siihen mitä tuossa voisi olla tekeillä.

    Onko joku perehtynyt siihen mitä näissä erityyppisissä polttotapahtumissa tarkemmin tapahtuu?

    Edit. Puhuin soopaa
    Last edited by Urpo_rotta; 15-09-2018, 00:36.

    Leave a comment:


  • Tipe
    replied
    DPF oireilujen vuoksi olen nyt jonkin aikaa seuraillut auton käyttäytymistä ajon aikana Carlyllä (merkkisoftatkin lötyy, mutta kännykkä on helpommin valjastettavissa käyttöön tien päällä). Auto on E61 520d (M47/T2).

    Vaikuttaisi että puhdistuspolttoja on erilaisia. Carly näyttää regeneroinnin statuksen vain numeroarvoilla, niistä ei suoraan saa vinkkiä siitä mitä on tekeillä.

    Statuksella 0 poltto ei ole käynnissä.

    Ohjelman näyttämä status 3 vaikuttaa olevan "täysi" poltto. Pakolämmöt nousevat lähelle 700 astetta ja tuon operaation päätteeksi viimeisen regeneroinnin jälkeen ajetun metrimäärän laskuri nollautuu.

    Tuota täyttä puhdistuspolttoa useammin näkyy statusta 6. Senkin aikana pakolämmöt nousevat vastaaviin lukemiin, mutta polttostatuksen nollaan palaamisen yhteydessä matkalaskuri ei nollaudu. En ole kellottanut eri statuksella merkittyihin polttoihin kuluvia aikoja. Tuntuma on ettei niiden kestossa olisi merkittävää eroa, mutta tuon kuutospolton lopputulemana hiukkasten määrän indikaattori ei laske niin alas kuin kolmosella.

    Silloin tällöin statuksena näkyy myös 1. Nuo ovat ainakin toistaiseksi olleet niin satunnaisia etten ole päässyt kiinni siihen mitä tuossa voisi olla tekeillä.

    Onko joku perehtynyt siihen mitä näissä erityyppisissä polttotapahtumissa tarkemmin tapahtuu?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Takamisakari View Post
    Sain eilen polteltua pöntön tyhjäksi, mutta se jäi vielä penkomatta Istan syövereistä mistä näkisi edellisen polton ajankohdan ja vastapaineet?
    Dde alta

    Leave a comment:


  • Takamisakari
    replied
    Sain eilen polteltua pöntön tyhjäksi, mutta se jäi vielä penkomatta Istan syövereistä mistä näkisi edellisen polton ajankohdan ja vastapaineet?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by hj325hml View Post
    Spetke sen nollasi.
    Ja minä nollasin sen nyt uudestaan ja ei tullut enää takaisin. Laskurissa oli tosi outo lukema 655000 ja minun nollauksen jälkeen tyypillinen 250000. Mitä lie on edellisessä nollauksessa tapahtunut.

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    Originally posted by Bullitt View Post
    Olisko niin, että sä olet nollannut hiukkassuodattimen vain sieltä huoltonäytöstä, etkä moottorin ohjainlaitteelta.

    Spetke sen nollasi.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by hj325hml View Post
    E61 530 lci, vakio, suodatin paikallaan mutta mustat putken päät. Viikko sitten autolle ilmoitettu "uudesta" suodattimesta eli nollattu laskuri. Nyt herjasi samasta laskennallisesta täyttymisestä. Vastapaineet viime viikolla okei tyhjäkäynnillä ja 2 tonnin kierroksilla, ajonaikaista seurantaa ei ole tehty. Mikähän tuon laskurin heti uudelleen täyttymisen tekee? Tarsko se pönttö vaan raapia pois sieltä..
    Olisko niin, että sä olet nollannut hiukkassuodattimen vain sieltä huoltonäytöstä, etkä moottorin ohjainlaitteelta.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎