Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Jep, ja koska mulla ainakin ulkonäkö vaikuttaa niin E92 on lähes ainoa mikä noista kiinnostaa. Ja moottoreista 335i:n turboa haluttais päästä testaan vaikka järki sanookin että vähempikin teho riittäis.
    Minua on alkanut epäilyttämään tuon E92:n käytännöllisyys, ulkonäkö toki on hieno. Mutta meneekö hermot matalien ja ahtaiden penkkien, isojen ovien, kehyksettömien etulasien ja puuttuvien takaovien kanssa. Eikä tuossakaan saa takaluukkua kokonaan auki kaukosäätimellä.

    Olen taas katsellut C-sarjan Mersuja, C350 AMG 4matic...

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Koko kori tavallaan veltostuu eikä siinä auta vaihtaa kuluvia osia kun ne eivät palauta sitä entiseen loistoonsa.
    Olen tässä jonkin aikaa ajatellut juuri tätä. Omalla E39:llä on rullattu kohta 250 tkm ja jos ovien tiivisteiden natinasta yksi rengas korokkeelle tms. ajettaessa voi jotain päätellä niin koko kori on varmasti jossain määrin jo veltostunut. Johonkin puolet vähemmän ajettuun kannattaa vielä varmaan panostaa, mutta näillä kilometreillä en usko että tuosta saa uuden veroista lähellekään vaikka vaihtais miten paljon osia alustaan.

    Originally posted by öpel View Post
    Jos tässä jokupäivä vanha E39 hajoaa käsiin ja olisi aika vaihtaa uudempaan, niin ihan varmasti E90 jollain bensa-kutos-koneella olisi finaalissa mukana.
    Jep, ja koska mulla ainakin ulkonäkö vaikuttaa niin E92 on lähes ainoa mikä noista kiinnostaa. Ja moottoreista 335i:n turboa haluttais päästä testaan vaikka järki sanookin että vähempikin teho riittäis.

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Nyt kun on lapsi, tuntuu e39 touring surkean pieneltä.
    Tarpeet varmaan vaihtelee, hyvin ollaan lapsen kanssa mahduttu sedaniinkin kohta 7 vuotta. Varmasti pärjäiltäis vaikka E92:lla tästä eteenpäin.

    Originally posted by Bmw Master View Post
    ... Hyundai i40 wagon ... En tosin ajanut sillä, joten koeajo voi muuttaa kaiken.
    En ole itsekään ajanut, mutta muistelen vain että tuo on saanut lehdissä erityismainintoja tunnottomasta ohjauksesta joten ei kuulosta kovin kiinnostavalta siinä suhteessa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 10-10-2012, 11:03.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Toisaalta, kun e39:siin laittaa 10k€:llä uutta osaa ja ostaa peräkärryn, menee taas monta vuotta...
    Osat ei kuitenkaan korjaa tuota korin veltostumista.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    ongelma on E60:n koko. Menee välillä hermot jo tuon E39:nkin kanssa, joten eipä kiinnosta vielä tuotakin suurempi auto.
    Nyt kun on lapsi, tuntuu e39 touring surkean pieneltä. Itse haluaisin ehdottomasti lisää tilaa. Valitettavasti on sitten siirryttävä kuorma-auto/pakettiauto luokkaan, sieltä ei sitten löydy mitään muuten järkevää.

    Työkaverilla on aika tuore Land Cruiser, ihan ok peli. Hinta vaan aika karmea.

    Kävin myös katsomassa uutta Hyundai i40 wagon, 40k€ todella kattavilla varusteilla ja 177hv bensakoneella. 5v takuu ilman kilometri rajaa. Jos uuden ostan, niin tuo on todella vahva ehdokas. En tosin ajanut sillä, joten koeajo voi muuttaa kaiken.

    Toisaalta, kun e39:siin laittaa 10k€:llä uutta osaa ja ostaa peräkärryn, menee taas monta vuotta...

    Leave a comment:


  • öpel
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Noi X-bemarit on jotain kamalaa, mä en ole henk. koht. ikinä tajunnut niitä. Kalliita ja epämukavimpia autoja missä olen istunut, niin mekkerin kuin bemarinkin maasturit. Korkeammasta näköalapaikasta turhan kova "hinta" :think

    Katsos kun, jos haluat sen ison ja korkea auton syystä tai toisesta, niin bemun maasturit nyt on niitä harvoja vaihtoehtoja jotka on edes lähellä henkilöautomaista ajettavuutta. Niin monet (city)maasturit on sellaisia keinuja että laatta lentää, sellaista en haluaisi vaikka olisi kuinka mukava jousitus. Sen mitä olen maastureilla ajanut, niin kyllä sitä korkeutta oppii arvostamaan. On kaiken liikenteen yläpuolella ja helppo ajaa kun näkee joka suuntaan autojen yli.

    Ja mitä tulee tuohon mukavuuteen, niin en ikinä ottaisi autoa (enää) sporttialustalla ja/tai liian matalilla renkailla. Bemu on ihan riittävän hyvä ajaa vakioalustallakin, m-sportit ja muut saa jäädä saksan sileille asfalteille, ei sovi suomeen. Tietenkin jos katselee jotain hyvin mukavuuspainotteista autoa (esim Saab 9-5), niin on perusteltua harkita pykälää jäykempää jousitusta (Aero), mutta eikös nää saksalaiset ole pääosin aika jämäköitä jo hinnat alkaen malleista. Just kaverin kanssa juteltiin ja hän manasi omaa X5 hankintaansa, kuinka on loistava auto pilattu liian kovalla alustalla, tämä siis m-sport. Mutta nämähän on maku asioita.

    Tuo Citikka olisi varmaa kiva joskus koeajaa, paljon kuulee puhuttavan että uskomattoman hiljainen ja mukava. Harmi että muotoilu on tehty niin järkyttävän vastenmieliseksi. Ja veto väärässä päässä.

    Jos palaisin otsikon mukaiseen aiheeseen E39:n voittajasta. Nämä ovat tietenkin vain minun mielipiteitä, mutta E39:n mukavuuteen tottuneena vaadin autolta sitä hiljaisuutta ja mukavuutta, mitä tämä vanha 523i tarjoaa. Minun ajolla dieseli olisi kannattava, mutta en lähde muutaman satasen takia kuuntelemaan sitä järkyttävää naputusta. Toisekseen en voi kuvitella ajavani enää etuveto autoa, joka rajoittaa auton valitaa huomattavasti.

    Quattro on hyvä, mutta olympiavolkkaria inhoan jostain täysin perusteettomasta syystä, johtuu varmaankin juuri tuosta VW omistajuudesta ja jotenkin tasapaksusta tylsästä olemuksesta. Audit taitaa olla aina mitattu vertailuissa meluisammiksi kuin BMW/Mese.

    Mersut ruostuu käsiin (??), ja jotenkin niidenkin ulkonäkö ei ole niin tasapainoinen kuin monella muulla. Myös kabiini on monessa mersussa harvinaisen halvan tuntuinen halpoine muoviosineen.

    Japanin ja jenkkilän suunnalta ei tule mitään kriteereitä täyttävää autoa tässä ikä- ja hintaluokassa. Uusimmissa Lexuksissa alkaa olla jo ilmettä, mutta se ei vielä minua liikuta.

    Looginen seuraaja E39:lle olisi tietenkin pykälää uudenpi Bemu. Tykkään hyvin paljon tästä Bemarin perinteisestä muotoilukielestä, joka hylättiin mm. E60 ja E90 malleissa. En sano että po. autot olisivat rumia, mutta jokin tuossa E39:n muodoissa on niin klassisen kaunista.

    Olen käynyt useamman kerran koeajamassa E90 autoja, bensana ja jopa dieselinä. Aina se on pettymys E39:n jälkeen. Potkua on ihan kivasti uusien tehokkaampien koneiden ja kevyemmän korin ansiosta, mutta mukavuus ei ole samaa tasoa. Äänieristys pitäisi olla omassa kokoluokassaan parasta tasoa, mutta ei pärjää isoveljilleen. Erityisesti dieselin ääni kuuluu hyvin häiritsevästi sisään. E90 on tietenkin nautinnollinen ajaa, jos ajaa aktiivisesti, mutta pitkän matkan kruisailuun herkkä nopea ohjaus voi olla rasittava. Joka tapauksessa harkinnan arvoinen auto. Jos tässä jokupäivä vanha E39 hajoaa käsiin ja olisi aika vaihtaa uudempaan, niin ihan varmasti E90 jollain bensa-kutos-koneella olisi finaalissa mukana. Kun pistää järkevän rengastuksen, niin riittävän mukava kyyti sillä tulee useimmille.

    E60:n keulan ilme metrin pitkine viistoine ajovaloineen oli aluksi melkoinen pommi, mutta näin jälkeenpäin sitä on oppinut katsomaan ihan uusin silmin. Se on hyvin kaunis auto. Takapää on erityisen paljon nuorekkaampi kuin E39:ssä. Sisällä tunnelma on ristiriitainen. Prefacelift kojelauta ja sisustan ilme ei ole jotenkaan yhtenäinen. Mutta muuten auto tuntuu selvästi 5-sarjalaiselta ja E39:n seuraajalta. Mukavuus ja hiljaisuus on tallella, jos muistaa jättää ne ultra matalat läskit pois. Pienillä bensakoneilla ei tietenkään saa mieletöntä potkua painavan auton kiihdytyksiin, mutta eikös nämä autot ole arkiajoon, eli mukavuus ratkaisee. Jos on massia sukanvarressa, niin sitten vaan isompaa konetta pellinalle. Se nyt kuitenkin on fakta, että 5-sarjalaisen, oli se sitten vaikka E39, jälkeen 3-sarja tuntuu rääpäleeltä. Niin tuntui myös uusi F30. Ei taida oma talous riittää 7-sarjaan siirtymiseen

    Olen hyvin tyytyväinen omaan E39 523i:hin, arkiajoon riittävän tehokas, mukavuus on nykymittapuunkin mukaan huippua, vikoja ei ole pahemmin ollut eikä mikään paikka oireile, joten autokuume on siinä normaalilukemassa. Eikös se ole ihan normaalia, että mies on kokoajan "vähän" vaihtamassa autoa. Mutta kun ennemmin tai myöhemmin tulee aika vaihtaa, niin melkein menisin veikkaamaan että tumman sininen E60 vähillä kilometreillä ja pienellä bensakoneella tulee pihaan.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ei siitä ole epäilystäkään etteikö E39 ole vanha ja sen näköinen. Se on sekä vanha että kulunut. E60 on aina ollut ulkonäöllisesti mieleeni kun se ei näytä samalta kuin muut. X6 on edelleen mielestäni onnistunein iso auto muotoilultaan jne jne. Mutta kun en hanki käyttöautoa sen ulkonäön takia. Katselen sitä enimmäkseen ratin takaa. Harrasteautot erikseen. E39:n tilalle pitää jossain vaiheessa väkisinkin hankkia jotain koska sitä ei vaan pysty pitämään täydessä iskussa ilman järjetöntä panostusta. Koko kori tavallaan veltostuu eikä siinä auta vaihtaa kuluvia osia kun ne eivät palauta sitä entiseen loistoonsa.

    E6x ja muut olisivat olleet itselleni loogisia vaihtoehtoja mutta hermo ei kestäisi tyyppivikojen kanssa. Olen toki huomannut kaveripiiristäkin että ne muuttuvat nopeasti ominaisuuksiksi ja osan niistä näköjään unohtaa itsekin aika nopeasti kunnes käy välissä ajamassa muita merkkejä. Yleensä kun listaan vikoja, nyökyttelee omistaja joka rivillä mutta itse ei osaisi listata niistä kuin murto-osan.. Tosin sama kävi firman Skodan kanssa kun haukuin siitä noin 10 suunnitteluvirhettä ja suurin osa käyttäjistä oli ainakin siihen asti vain kehuneet sitä romua. Näitä ongelmia sitten vähäteltiin vaikka esim ratista piti pitää juuri tietyllä tapaa kiinni ettei mutkassa vahingossa laita radiota täysille jne jne. Minun mittani noiden kömpelyyksien kanssa täyttyi jo kauan sitten. Ei niitä ole pakko sietää tai varsinkaan ylistää.

    Leave a comment:


  • veku
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    E60 parempi kuin E39? Sitä se enimmäkseen onkin. Mutta se on edelleenkin minun silmään ruma ja sitäkin suurempi ongelma on E60:n koko. Menee välillä hermot jo tuon E39:nkin kanssa, joten eipä kiinnosta vielä tuotakin suurempi auto.
    Näin mun mielestä on,toki tuo E39 on kyllä hieno kapistus ilman tätä bing bong =nintendo aikakautta.

    Ei mun mielestä noissa niin valtavaa eroa koossa..tai no täällä maallahan on parkkipaikatkin 1.5 kertaa isommat kuin isoissa kaupungeissa.

    Mun mielestä nuo kun on vierekkäin niin tuo E39 vaan näyttää vanhalta kun vertaa tuohon uudempaan nakuun tokihan se on edelleen tautisen hyvän näköinen auto ja ominaisuuksiltaan hakkaa monet uudemmat.

    Tämähän on vähän sama juttu kun on rakentanut vaikka talon 1996 niin kymmenen vuoden kuluttua on jo uusia tuulia haisteltavissa..

    Tuota X5 minäkin olen mietinyt seuraajaksi mutta jotenkin en ole tuohon maasturi maailmaan päässyt vielä sisälle..ei mun mielestä tuo mitenkään epämukava ole ollut mitä kyydissä olen ollut.

    Lotossa jos voittas niin ois mukava olla joka tarkoitukseen oma auto..

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Noi X-bemarit on jotain kamalaa, mä en ole henk. koht. ikinä tajunnut niitä. Kalliita ja epämukavimpia autoja missä olen istunut, niin mekkerin kuin bemarinkin maasturit. Korkeammasta näköalapaikasta turhan kova "hinta" :think

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by veku View Post
    Miksi mun mielestä tuo uudempi painos meidän taloudessa on vaan parempi...
    E60 parempi kuin E39? Sitä se enimmäkseen onkin. Mutta se on edelleenkin minun silmään ruma ja sitäkin suurempi ongelma on E60:n koko. Menee välillä hermot jo tuon E39:nkin kanssa, joten eipä kiinnosta vielä tuotakin suurempi auto.

    Leave a comment:


  • veku
    replied
    Miksi mun mielestä tuo uudempi painos meidän taloudessa on vaan parempi...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Hämmentävä kokemus. Ei tämä saa minusta Citroen-omistajaa mutta maailma avartui sen verran ettei E39:n tilalle ehkä kannata harkita seuraajaa edes 'samasta' hintaluokasta vaan reilusti halvemmasta.
    Mutta kun on kuitenkin tietyt varuste-/ominaisuusvaatimukset, niin ne ovat harvinaisia halvemmassa hintaluokassa. Ja sitten jos jossain yksilössä on ne, onkin hinta samaa tasoa esim. täysvarustellun E60:n kanssa ja sitten taas miettiikin onko tässä nyt mitään järkeä. Ja E39:llä ajo jatkuu...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Ai ai... Tapin kertomus kuulostaa pelottavalta.

    t. Samaa perussairautta poteva

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ei ole ollut vuosiin autokuumetta. E39 oli edelleen viime viikonloppuun asti ajoltaan ja laadultaan uudehkoja perus-sakemanneja ja japseja paremman tuntuinen auto ja se edesauttoi autonvaihtotarpeen hautaamisessa. Uudemmat bemarit kiinnostivat ihan periaatteen tasolla mutta niiden lukuisat pikkuviat saivat unohtamaan käyttiksen päivityksen.

    Vietän usein viikonlopun keski-euroopassa vuokra-auton ratissa. Vuokra-autot ovat olleet pääasiassa Korea-Italia-Saksa-Japani -alueelta tulleita uusia pikkuautoja (kokoluokkaa Golf V). Laatu on ollut tasaista, volkkarit ja Kiat ovat olleet samalla viivalla ja yhtä rimpuloita.

    Viime viikonloppuna alle osui Citroen C4. Ihan periaatteestakaan en meinannut huolia kyseistä autoa, tarkoitus kun oli ajaa reilu 500 km vaihtelevia teitä eikä tuollainen patonkilulla voi sellaisesta selvitä omana kumppaninani.. Mutta toisin kävi. Auto tuntui jo ensimetreiltä laadukkaammalta kuin mitä olin vuokrakinnereissä tottunut. Moottoritievauhdeissa se oli ihan oikeasti hiljainen, tuli sama tunne kuin bensa-e39:lla joskus 2000-luvun vaihteen 'laatuhuumassa'. Varusteissa oli hierovaa penkkiä, kuolleen kulman varoitinta, hyvin toimiva navi, lasikatto joka ei melunnut enempää ilman suojaverhoakaan yms yms. Ensimmäinen auto jossa en tiennyt kummalla polttoaineella se kulkee ennen kuin kiihdytin liikkeelle. Ajoin vielä iltamyöhään Bordeauxin epätasaisia ja kapeita maalaisteitä kostealla asfaltilla niin kovaa kuin uskalsin, ilman että kertaakaan olisin voinut haukkua alustaakaan toimimattomaksi. Ei se mitään ihmeellistä ollut mutta kertaheitolla vastaavan luokan sakemanneja paremman tuntuinen.

    Hämmentävä kokemus. Ei tämä saa minusta Citroen-omistajaa mutta maailma avartui sen verran ettei E39:n tilalle ehkä kannata harkita seuraajaa edes 'samasta' hintaluokasta vaan reilusti halvemmasta.

    HKI-Vantaalta lähdin jatkamaan kotiin X6-bemarilla joka alkoi ärsyttämään heti parkkihallissa ährätessä kun kaasu on alakierroksilla ja liikkeellelähdössä niin kulmikas ja kehäkolmosella pintakova jousitus hakkasi comfort-penkin niskatukea takaraivoon niin että maisema hyppi.

    On tainnut bemarilta unohtua mihin ne autot oikeasti menevät käyttöön. Eivät ehkä viimeisen päälle sileälle moottoriradalle jossa valmistaja olettaa maasturinsa olevan kuin kotonaan.

    EDIT: Kuin palautteena uudistuneelle asenteelleni, pysähtyi matka Äksällä keskelle pilkkopimeää jossain Toivakan ja Vaajakosken välillä. Auto vaan sammui lennosta ilman mitään varoitusvaloja tai ylimääräisiä merkkejä. Hetken paikallaan oltuaan se starttasi kuin palmun alta ja pääsin jatkamaan matkaa. Olisi ollut 4:s kerta jäädä maantien varteen baijerilaisella tänä vuonna. Huono vuosi
    Last edited by -Tapi; 09-10-2012, 21:38.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by [BMW] View Post
    Tuota spec.B legacya saa myös manuaalina mutta ovat harvemmassa. Moottori on ketjukone. Jos auto aliohjaa liikaa niin siitä pääsee aina eroon laittamalla paksumman takavakaajan. Tuo toiseks uusin legacyn korimalli on todella hyvä ajaa ihan millä tahansa moottorilla, kaikki top gearin toimittajatkin kehuivat auton eivätkä löytäneet siitä juuri mitään huonoa. Luotettavuus on myös kohdallaan. Kannattaa lukea käyttökokemuksia esim. ulkomaisilta sivuilta. Auto on myös kevyt nelivetoiseksi.
    Oliko niin että vahemmissa vuosimalleissa ei ole ratin etäisyys-säätöä mutta ihan viimeisimmissä on. Iso ero ajoasennon suhteen pitkäkoipiselle...

    Subarun ylläpitokulut on moninkertaiset vrt. euroautot, eli merkkiorganisaation huoltoja ei kannata käyttää. Huoltoja tehdään tiheään ja öljyjä vaihdellaan ahkerasti kaikkialle. Selittää osaltaa hyvää luotettavuutta.

    Uusikoppaisen uuden diesel-Legacyn pelkät huollot on n. 2000€/60tkm. Partikkelifiltteri maksaa +3000 euroa ja niitä on vaihdettu 50tkm rullattuihinkin. Spec B:ssä filtteri ei liene tukkeutuvaa mallia.

    Leave a comment:


  • [BMW]
    replied
    Tuota spec.B legacya saa myös manuaalina mutta ovat harvemmassa. Moottori on ketjukone. Jos auto aliohjaa liikaa niin siitä pääsee aina eroon laittamalla paksumman takavakaajan. Tuo toiseks uusin legacyn korimalli on todella hyvä ajaa ihan millä tahansa moottorilla, kaikki top gearin toimittajatkin kehuivat auton eivätkä löytäneet siitä juuri mitään huonoa. Luotettavuus on myös kohdallaan. Kannattaa lukea käyttökokemuksia esim. ulkomaisilta sivuilta. Auto on myös kevyt nelivetoiseksi.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎