Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Diss
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 33
    • Hyvinkää

    Originally posted by MAKELA View Post
    Mun mielestä toi osanro.10 kuuluu mennä tonne imusarjan alle.. Siellä on se ns. "runkoletku" josta lähtee monta letkua, niin siihen vaan työnnetään.. Ainakin itsellä näin, tiedä sitten kuin päinpers** ne siellä on
    Mutta kun ei tunnu letkussa mitta riittävän sinne asti Eli pakko tohon osan nro 10 perään on jotain tultava kiinni ennenkuin menee imusarjalle :think

    No pitää vielä huomenna päivänvalossa kurkata pellin alle ja kattoa miten ne letkut siellä menee..

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      Originally posted by Diss View Post
      Mites noi huohotus letkut kuuluu mennä, kun tuon osan numero 10 hommasin mutten saa sitä kytkettyä mihinkään, koska joku edellinen omistaja on laittanut suoran letkun kuvan tapaisella virityksellä...

      EDIT. Oisko missään kunnon kuvaa missä näkyisi miten noitten letkujen kuuluu mennä?
      Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, kuvan moottorista puuttuu lämmitysputki ja vähän muutakin.

      Tästä osat: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...m_water_hoses/ 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 25, 26 ja klemmarit päälle. Aikaisemmista linkeistä lisää. Voin koittaa huomenna ottaa vaikka jonkun kuvan sellaisesta moottorista, jossa nuo kaikki letkut on niinkuin niiden kuuluukin olla.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • ChilileipÄ
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 2014
        • jyväskylä

        Minkähänlaisia eroja noilla m20 koneen kaasuläppäkytkimillä/säätimillä on? Jostain kun kattoo ni näyttää et '86 eteenpäin on sama? Vaihdoin kuitenkin tossa eilen kaasuläpänkytkimen vuoden 88 koneeseen vm.86/87 koneesta. Toimii kyllä nyt mut jäi vaan ihmetyttää kun oli tossa paikallaan olleessa viimeset numerot "321" ja minkä laitoin paikalleen oli "310" :think Kattelin viel sit yhestä vanhemmasta vm.84/85 koneesta ni siinä oli taas eri numerot "301"

        Rupes kyllä pelaamaan ku ton vaihto että sikäli mikäli enää nii väliä vaikka olis mistä autosta tuo kytkin Rupes vaan ihmetyttää ja mielenkiinnosta haluis tietää että olis taas vähän viisaampi
        F11 530D M-Sport ’11
        E39 525iA touring M-Sport '02
        ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          Originally posted by Diss View Post
          Oisko missään kunnon kuvaa missä näkyisi miten noitten letkujen kuuluu mennä?
          Originally posted by T3 View Post
          Voin koittaa huomenna ottaa vaikka jonkun kuvan sellaisesta moottorista, jossa nuo kaikki letkut on niinkuin niiden kuuluukin olla.
          Tässä on kuva, josta näkee, mitä letkuja siellä imusarjan alla risteilee ja kuinka niiden kuuluu olla.

          Värien selitykset:

          Sininen: Venttiilikopan etureunaan.
          Valkoiset: Vesikierto, yhdistetty toisiinsa tuolla U:n muotoisella metalliputkella.
          Punainen: Tuohon päähän kuuluu muovinen 90-asteen kulmaputki ja siihen letku, joka menee kaasuläpän alle.
          Vihreä: Tuohon kuuluu 90-asteen muovinen kulmaputki, jolla letku liittyy kaasuläpän haitarikumille.
          Keltainen: Lisäilmaluistille.

          Lisäksi kuvasta puuttuu käytettävät klemmarit ja tuo yksi on ihan väärässä paikassa löysällä, mutta jäi vain kuvauksen ajaksi letkuun.


          Last edited by T3; 21-03-2012, 11:01.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • Osmis
            Moderator
            • May 2006
            • 5271
            • Lieksa, Middle of Nowhere

            Missä vika kun m20b25 käy viidellä? Uudet tulpat on. Kipinä tulee jokaiseen. Auto seisonu nyt talven yli ja ei pahemmin käynnistelty. Kuitenkin kaikilla kävi kun auto jäi talviunille. Vikaa oli silloin sen verran että muutaman sadankilsan välein karstoitti 2. pytyn tulpan ihan paskanpeittoon. Putsaus tai uusi tulppa aina auttoi asiaan.
            Last edited by Osmis; 21-03-2012, 22:51.
            Sawo-Karjala - connection

            @osmis_garage

            Harraste: E30 325i Cabriolet -86

            Käyttis: E39 528i M-Sport -99

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Suutin?
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Osmis
                Moderator
                • May 2006
                • 5271
                • Lieksa, Middle of Nowhere

                Originally posted by JJT View Post
                Suutin?
                Pitää lähteä suutintukkia irrottamaan kun jo toinen samanlainen vastaus tuli

                Ei ollu suuttimissa vika. Laitoin paikoilleen nyt M50b25 suuttimet. Pitää varmaan lähteä virranjakajaa kattelemaan ja vielä varmuuden vuoksi toisia m20b25 suuttimia...
                Last edited by Osmis; 21-03-2012, 14:27.
                Sawo-Karjala - connection

                @osmis_garage

                Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                Comment

                • Diss
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 33
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by T3 View Post
                  Tässä on kuva, josta näkee, mitä letkuja siellä imusarjan alla risteilee ja kuinka niiden kuuluu olla.

                  Värien selitykset:

                  Sininen: Venttiilikopan etureunaan.
                  Valkoiset: Vesikierto, yhdistetty toisiinsa tuolla U:n muotoisella metalliputkella.
                  Punainen: Tuohon päähän kuuluu muovinen 90-asteen kulmaputki ja siihen letku, joka menee kaasuläpän alle.
                  Vihreä: Tuohon kuuluu 90-asteen muovinen kulmaputki, jolla letku liittyy kaasuläpän haitarikumille.
                  Keltainen: Lisäilmaluistille.

                  Lisäksi kuvasta puuttuu käytettävät klemmarit ja tuo yksi on ihan väärässä paikassa löysällä, mutta jäi vain kuvauksen ajaksi letkuun.


                  http://muke.nettigalleria.fi/main.ph...m&g2_itemId=93
                  Kiitos hyvästä kuvasta. Alla linkkejä huonoihin kuviin joista näkyy jotenkin miten nuo letkut on tällä hetkellä:







                  Tuota toiseksi viimestä kuvaa kun kattoo oikein tarkkaa niin huomaa että kaasuläpälle(?) menee kaksi letkua. Tuo suora letku venttiilikopan nurkasta ja sitten taaemmaksi menee letku siitä u-mutkan yläpuolelta.
                  Kuuluuko siellä takana olla edes letkua?

                  Edit.. Näyttää ihan siltä kuin joku olisi laittanut nuo letkut ihan päin v*ttua
                  Last edited by Diss; 21-03-2012, 17:07.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Originally posted by Diss View Post
                    Tuota toiseksi viimestä kuvaa kun kattoo oikein tarkkaa niin huomaa että kaasuläpälle(?) menee kaksi letkua. Tuo suora letku venttiilikopan nurkasta ja sitten taaemmaksi menee letku siitä u-mutkan yläpuolelta.
                    Kuuluuko siellä takana olla edes letkua?

                    Edit.. Näyttää ihan siltä kuin joku olisi laittanut nuo letkut ihan päin v*ttua
                    Sulta puuttuu kokonaan tuo mun kuvassa näkyvä vasemmanpuoleinen Y-haaraletku (punaisen ympyrän kohdalla), josta menee U-mallin lämmitysputki läpi.
                    Kyllä takana kuuluu olla letku, se on juurikin tuo mun kuvassa näkyvä oikenpuoleinen valkoisella ympyröity letku. Eli se menee U-putken päästä kaasuläpän lämmityselementille. Toinen pää on tietenkin vasemmanpuoleinen valkoisella ympyröity. Siellä kiertää vesi ja samalla se lämmittää myöskin nuo huohottimen letkut, kaasuläpän lisäksi.

                    Onhan nuo vähän miten sattuu ja lisäksi tuo jälkiasenteinen venttiilikopalta tuleva pitkä letku on jo pahasti murtunut/halki. Aivan varmasti on imuvuotoja ja käynti sitäkautta sekaisin.
                    Ostat kylmästi kaikki uudet. U-putki menee vielä vanhana. Uusilla letkuilla saat kaasuläpän lämmityksen kuntoon ja imuvuodot eliminoitua.
                    Näköjään joku neropatti on käyttänyt imusarjan ylä-ja alaosien välissä reilusti sikamassaa, kun tuntuu kivasti pursuavan sieltä ja täältä. Uusi tiiviste ei montaa euroa maksa.
                    Imusarjan tukirauta ei ole kiinni imusarjassa, kun pultti puuttuu

                    Helpointa on vaihtaa, kun irrottaa imusarjan yläosan ja kaasuläpän. Sitten pääseen hyvin käsiksi niihin alla risteileviin letkuihin. Vaihda samalla myös ne bensalinjojen 5cm:n pituiset letkut. Kovin usein tuntuu vuotavan jompikumpi, tai molemmat. Onpahan sekin sitten tehty.
                    Last edited by T3; 21-03-2012, 17:59.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      mitä virkaa osalla 61 66 1 369 424 on
                      kuvassa nr.18


                      mä luulin että se on tulppa mutta se ei edes sovi tohon reikään, rei´än halkasia on varmaan 10mm ja toi nappula on 8mm

                      mitä tohon sitten oikeesti kuuluu kun ei siihen pumppuakaan tule?
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • ///saMi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1198
                        • 52300

                        Kirjotellaas tähän..

                        Eli Olin tänään laittamassa e36:sta irroittamaani 3-puolarattia e30:iin, kappas eipäs käykkään. e36:ssa ratti oli kiinni pultilla ja booritus heti pinnassa, kun taas tuossa e30:ssa mutterilla sekä kiinnitys/booritus paljon sisemmässä.

                        Kysymys siis kuuluukin, onko kukaan saanut laitettua tai edes sovittanut e36:n koko ohjauspylvästä e30:in koriin? Vai onko muita keinoja miten tuo ratin vaihto onnistuisi järkevästi. :think

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          Originally posted by ///saMi View Post
                          Kirjotellaas tähän..

                          Eli Olin tänään laittamassa e36:sta irroittamaani 3-puolarattia e30:iin, kappas eipäs käykkään. e36:ssa ratti oli kiinni pultilla ja booritus heti pinnassa, kun taas tuossa e30:ssa mutterilla sekä kiinnitys/booritus paljon sisemmässä.

                          Kysymys siis kuuluukin, onko kukaan saanut laitettua tai edes sovittanut e36:n koko ohjauspylvästä e30:in koriin? Vai onko muita keinoja miten tuo ratin vaihto onnistuisi järkevästi. :think
                          Ei onnistu laittaa E36:n rattia E30:iin, ei mitenkään.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            Originally posted by Tonton View Post
                            mitä virkaa osalla 61 66 1 369 424 on
                            kuvassa nr.18


                            mä luulin että se on tulppa mutta se ei edes sovi tohon reikään, rei´än halkasia on varmaan 10mm ja toi nappula on 8mm

                            mitä tohon sitten oikeesti kuuluu kun ei siihen pumppuakaan tule?
                            Pitäiskö siinä ensin olla se reijällinen tiivistetulppa, joka on samanlainen, kuin pumpun yhteydessä käytettävä. Sitten siihen tiivistetulpan reikään tökätään tuo sun kumitulppa.
                            Last edited by T3; 22-03-2012, 10:18.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • Ahdinko
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 227
                              • Kerava

                              Originally posted by Ahdinko View Post
                              Paljon on öljynpaine m20b25:ssa. Asensin sähkötoimisen öp-mittarin ja näyttää n.6kg. Tuntuu paljolta, mutta eipä mulla oikeestaan oo hajuukaan mikä on normaalia. Meinaan vaan, että näyttääkö mittari liikaa? Mittarin maksimi on 7kg.
                              Originally posted by duuk View Post
                              Kylmällä koneella vai? Päälle viiden mullakin muistaakseni on kylmällä koneella..
                              Kylmällä joo..
                              Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                              Käyttis 535i GT F07
                              Ex: X1 E84 28i Xdrive
                              Ex: E90 325

                              Comment

                              • MAKELA
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2011
                                • 497
                                • Kymenlaakso

                                Mä kyllä sekosin tossa m42 letkujutussa ihan täysin, vaikka selvästi selitettiin.. Saa nähä miten omalle käy, kun on noi lämmityselementit jätetty välistä, ja yhdistetty ne letkut sellasella U:lla.:think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎