Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia III -kts. post #1 !

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nou_jap_crap
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 18
    • Tuusula

    Originally posted by janituz View Post
    sori on menny pari
    oikein

    eipä sitä mittarilla onneks ajeta ja kaippa se ois jo keittäny
    vaajaa kymmen vuotta ku viimeks on päässy e30 kurvaileen,et voe pojat
    mut nyt täytyy lähtee saunoon ja unohtaa nää romut hetkeks
    E30 325 touring
    LAGUNENGRUEN METALLIC

    Comment

    • janituz
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 858
      • nummi-pusula

      Originally posted by nou_jap_crap View Post
      mut nyt täytyy lähtee saunoon ja unohtaa nää romut hetkeks
      vittu hä--
      e46 330da -01
      E46 320d -00
      E30 323i -85 "pommikone"
      Projekti: E30 325i -86
      Projekti: E21 315 -83
      Ex: E30 318i mit m10i -89

      Comment

      • lautri
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 33
        • Perho

        Nyt ois tiukka pulma... e30 m20b20 lähtee hyvin käyntiin ja käy hyvin. Vähän ajan päästä tyhyjäkäynti alakaa pompottamaan (womp womp womp). Toimii hyvin ja kierroksilla toimii normaalisti kunnes sammuuttaa auton... Sen jälkeen ei enää millään käyntiin kunnes on odottanut tarpeeks kaua 3h?...

        Kipinä tulee, bensaa tulee paluu putkesta hyvin kun starttaa...
        Ei kastellut tuluppiakaan. Bensa linjat puhistettu ja katottu että kaikki toimii.

        Kansiremppa juuri tehty ja jakoremmi vaihettu ja uudet tulupat laitettu, kaikki meni iha nappiin.

        Enää ei oma pää riitä auttakaa jos joku osaa auttaa, kiitos

        Comment

        • dam
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 82
          • Salo

          1. Sähkökattoluukku ei pysähdy stoppi kohtaan vaan jatkaa niin kauan kunnes nappia painaa, kytkin rikki? Osa.nro 5?

          2. Kuskin ovesta kun avaa ovet, täytyy kääntää tosi varovasti muuten aukeaa vain kuskin ovi, kytkin tässäkin? Irti/rikki? Alkuperäinen keskuslukitus.
          ex E30 Touring
          ex E30 Sedan

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            Originally posted by lautri View Post
            Nyt ois tiukka pulma... e30 m20b20 lähtee hyvin käyntiin ja käy hyvin. Vähän ajan päästä tyhyjäkäynti alakaa pompottamaan (womp womp womp). Toimii hyvin ja kierroksilla toimii normaalisti kunnes sammuuttaa auton... Sen jälkeen ei enää millään käyntiin kunnes on odottanut tarpeeks kaua 3h?...

            Kipinä tulee, bensaa tulee paluu putkesta hyvin kun starttaa...
            Ei kastellut tuluppiakaan. Bensa linjat puhistettu ja katottu että kaikki toimii.

            Kansiremppa juuri tehty ja jakoremmi vaihettu ja uudet tulupat laitettu, kaikki meni iha nappiin.

            Enää ei oma pää riitä auttakaa jos joku osaa auttaa, kiitos
            Lienee 2 eri vikaa.

            Humppaaminen johtuu liian isoksi säätyvästä tyhjäkäynnistä, tarkista ilmavuodot ja jos ruiskuna on l-jet niin vaihda lisäilmaluisti ja säädä tyhjäkäynti. Jos taa motronic niin pese tyhjäkäynti moottori.

            Jos tulpat eivät tosiaan kastu ollenkaan kun yrittää käynnistää niin suuttimet eivät avaudu.

            Jos motronic niin vaihda päävirtarele ja tarkista imusarjan alta suuttimille ja lämpöanturille menevien johtojen pistoke.

            Tosin jos kipinä kerran tulee niin tuskin voi olla releestä kiinni.
            Olli.

            Comment

            • lautri
              Bimmer Rookie
              • Mar 2012
              • 33
              • Perho

              Originally posted by Rocla View Post
              Lienee 2 eri vikaa.

              Humppaaminen johtuu liian isoksi säätyvästä tyhjäkäynnistä, tarkista ilmavuodot ja jos ruiskuna on l-jet niin vaihda lisäilmaluisti ja säädä tyhjäkäynti. Jos taa motronic niin pese tyhjäkäynti moottori.

              Jos tulpat eivät tosiaan kastu ollenkaan kun yrittää käynnistää niin suuttimet eivät avaudu.

              Jos motronic niin vaihda päävirtarele ja tarkista imusarjan alta suuttimille ja lämpöanturille menevien johtojen pistoke.

              Tosin jos kipinä kerran tulee niin tuskin voi olla releestä kiinni.
              Kyseessä l jetronic. No vaikka kaasulla nostaa kierroksia vähän alle 1000 niin humppaa vieläkin...

              Mites tuota lisäilmaluistia pystyis testaamaan että toimiiko vai ei ku ei viittis turhaa uutta ostaa.
              Imusarjan alla olevat johot kunnossa ja kyllä tulupat vähän kastuu ku starttailee

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                Originally posted by lautri View Post
                Kyseessä l jetronic. No vaikka kaasulla nostaa kierroksia vähän alle 1000 niin humppaa vieläkin...

                Mites tuota lisäilmaluistia pystyis testaamaan että toimiiko vai ei ku ei viittis turhaa uutta ostaa.
                Imusarjan alla olevat johot kunnossa ja kyllä tulupat vähän kastuu ku starttailee
                Käytä kone kuumaksi ja laita lisäilmaluistilta imusarjaan menevä letku umpeen. Jos kierrokset laskevat tai moottori jopa sammuu niin luisti on rikki.

                Jos ei vaikuta moottori saa jostain sokeaa ilmaa.

                Rikkinäisen luistin kanssa saat siedettävän tyhjäkäynnin kun tulppaat sen letkun kokonaan ja säädät tyhjäkäynnin kuumana ihan vähän normaalia isommaksi. Tämä tietysti aiheuttaa sen ettei auto pysy käynnissä kylmänä tai vaihtoehtoisesti tyhjäkäynti on liian korkea.

                Eli tuo humppaaminen johtuu siitä että kone huutaa kovaa tyhjäkäyntiä vaikka on lämmin eikä kaasua ole avattu. Koska kaasu on kiinni ja kierrokset ovat koholla niin boksi tulkitsee tilanteen moottorijattutukseksi ja katkaisee suuttimet pois pelistä. Kun kierrokset laskevat tarpeeksi boksi arvelee että nyt pysähdyttiin ja alkaa aukoa suuttimia, kierrokset nousevat ja humppauskierre on valmis.

                Alkuperäisen, kalliin ja vikaherkän vahatermostaattiluistin voi korva sähkö/lämpö bi-metallijousisella luistilla, siihen pitää kytke +12 ja maa koneen käydessä ja se pitää kiinnittää sellaiseen kohtaa moottoria jossa se lämpeää moottorin lämmöstä. Tällaisen luistin saa esim m10 ruiskukoneisesta tai useista vanhoista Saabeista tai Volvoista. Tämän luistin asennus vaatii yleensä letkunjen muuttamista erilaisiksi kuin vakiot.

                Jousiluisti:
                Olli.

                Comment

                • Diss
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 33
                  • Hyvinkää

                  Mistäköhän suurimmalla todennäköisyydellä mahtaa johtua 600-1000rpm seilaava tyhjäkäynti?
                  Vaihdettiin tänään venttiilikopan tiiviste kun huomasin viime viikolla tulppia vaihtaessa, että pari tulppaa oli öljyssä.
                  Ehkä hieman paransi tyhjäkäyntiä, mutta vieläkin seilaa.

                  Autona 318iS.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Originally posted by Diss View Post
                    Mistäköhän suurimmalla todennäköisyydellä mahtaa johtua 600-1000rpm seilaava tyhjäkäynti?
                    Autona 318iS.
                    Imuvuoto. Joku imusarjan alla risteilevistä alipaineletkuista halki---> vuotaa. Kaasuläpän ja IMM:n välinen haitarikumi halki. Onhan noita vaihtoehtoja.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Diss
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 33
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by T3 View Post
                      Imuvuoto. Joku imusarjan alla risteilevistä alipaineletkuista halki---> vuotaa. Kaasuläpän ja IMM:n välinen haitarikumi halki. Onhan noita vaihtoehtoja.
                      Joo noi imusarjan alla olevat letkut uusin viime vuonna kun selvittelin täältäkin kysymällä edellisen omistajan letkuviritelmiä

                      Mietin vaan että jos olisi tyhjäkäyntiventtiili kun se tuli moneen kertaan vastaan kun käytin searchiä. Miten sen puhdistaminen tapahtuu? Ihan vaan puhaltamalla / pyyhkimällä paskat pois?

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Originally posted by Diss View Post
                        Joo noi imusarjan alla olevat letkut uusin viime vuonna kun selvittelin täältäkin kysymällä edellisen omistajan letkuviritelmiä

                        Mietin vaan että jos olisi tyhjäkäyntiventtiili kun se tuli moneen kertaan vastaan kun käytin searchiä. Miten sen puhdistaminen tapahtuu? Ihan vaan puhaltamalla / pyyhkimällä paskat pois?
                        Sopivasti liuotinta, vaikka jarrujen puhdistinta sisälle heilutellaan ja kaadellaan pesuainetta sisään ja ulos, varovasti paineilmaa lopuksi.
                        Olli.

                        Comment

                        • World L
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2011
                          • 270
                          • Kellokoski

                          325 ix:ää menossa kattomaan, mihinhän pitäs kiinnittää huomiota? Mites voimansiirtoa pystyis tarkistamaan? Entäs toi M20 kone, siinä mitään huomion arvoista?
                          E36 320i cabrio -96
                          E46 330i sedan -00
                          F31 318d -14

                          Ex: 2x E36, 2x E39, 1x E61

                          Comment

                          • Haatainen
                            BTCF Member
                            • Jul 2009
                            • 1451
                            • Tampere

                            Originally posted by World L View Post
                            325 ix:ää menossa kattomaan, mihinhän pitäs kiinnittää huomiota? Mites voimansiirtoa pystyis tarkistamaan? Entäs toi M20 kone, siinä mitään huomion arvoista?
                            Etuvetoakselit ja laajemmin etupään palikat on kalliita (>1000e/vetoakseli). Etuvetarien testaus ihan kuin missä vain etuvetoisessa: hitaita ympyröitä maksimikäännöllä ikkunat auki, jotta kuulet rapiseeko. Jos saat autoa ylös, pääset paremmin tutkimaan vetoakselieita kääntelemällä, tuntuuko väljiä. Nivelien kumien kuntoon kannattaa myös kiinnittää huomiota.

                            Nelivetojärjestelmän voi periaatteessa pikatestata pumppukärreillä nostamalla akselin kerrallaan ilmaan tasamaalla, ja vedättämällä varovaisesti ykkösellä tai pakilla muutaman metrin. Tämä kertoo lähinnä keskitasauspyörästön lukon kunnosta, mutta myös näin ilmenee, mikäli etukardaanista on mennyt poorit (niinkin on joillekuille käynyt). Kymmeniä metrejä ei autoa kannata kaksipyörävetoisena ajaa, se rassaa nelivetoa aikalailla. Toki jotain kertoo hiekalla tai lumella sutaisukin: ainakin 3 raitaa pitäisi jäädä, kun taka- ja keskitasauspyörästöissä on lukot.

                            Perus e30 ruostepaikat etujalkatilojen nurkista, sekä oikeasta takapyöränkaivosta kannattaa katsoa, josko ne olisi jo korjattu. Ei heti tarvisi hitsaushommiin ryhtyä.

                            M20:n heikoimpia kohtia taitaa olla nokka-akselin voitelu: eli venttiilikoneisto kannattaa ainakin kuunnella, jos ei venakopppaa pääse avaamaan.
                            Alla:
                            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                            E24 635Csi -84 Polaris metallic

                            Ennenkin on ollut autoja

                            Comment

                            • Throttle
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 793
                              • -

                              Ei ole keskitasauspyörästöä iX:ssä, siellä on viskolukko.http://juubi.hlan.net/index.php?page...x/transfercase

                              Comment

                              • Haatainen
                                BTCF Member
                                • Jul 2009
                                • 1451
                                • Tampere

                                Originally posted by Throttle View Post
                                Ei ole keskitasauspyörästöä iX:ssä, siellä on viskolukko.http://juubi.hlan.net/index.php?page...x/transfercase
                                Jo vain on planeettatyyppinen tasauspyörästö. Sillä jaetaan voima tuossa (olikos se nyt 30-70) suhteessa eteen ja taakse. Viskolukko on siinä rinnalla, jos jommalta kummalta akselilta karkaa pito kokonaan.

                                Viitattaisiinkohan siihen tasauspuyörästöön tuossa linkittämässäsi kuvauksessa rataspakettina...



                                Osa 1: spur gear interaxle differential, elikkäs karkiasti aksiaalinen hammaspyörätasauspyörästö
                                Last edited by Haatainen; 12-03-2013, 16:15. Reason: kuva tueksi, jotta saadaan äkkiä ilmennyt pätemisen tarve tyydytettyä. Kiitos ja anteeksi
                                Alla:
                                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                                Ennenkin on ollut autoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎