memebuy23buy

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hannu_H
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 410
    • Paskakaupunni

    Originally posted by Hemi View Post
    Siis HETKINEN?
    Ennen mittausta etucamberit kohtuu balanssissa, vaikkakin hieman liikaa, mutta mittauksen jälkeen oikea etucamber 1.20`-astetta??????
    Eli nyt on ryssitty oikein todella huolella kulmat hengenvaarallisiksi suhteessa auton äärikäytökseen.
    Samalla taakse on väännetty camberia 19" pyörille lisää???
    Johtuisko tuo camberin muutos siitä, että ei ole tehty vanteenheiton kompensointia. Auton keula nostettu ensin ylös ja tämän jälkeen keula on asettunut kääntölevyjen päällä oikeaan ajoasentoon. Oikeasti kulmat ei siis ole muuttuneet miksikään, vain auton ja nosturin asento muuttunut. Noh päin persettä tuo joka tapauksessa on mennyt, kun on mittauksen vaiheitakin hypitty yli...

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2098
      • *

      Kysynpä kaverin puolesta:

      Auto 540iA -99 M-Sport. Nykyään varsinkin takaset kuluu aika reippaasti ja suuntaukseen pitäs viedä.

      Eturenkaat 19" ja 235 leveät. Takarenkaat 19" ja 275.

      Olisiko tälläiset arvot OK?

      Takacamber välille: -1,10 - -1,20, haritus 0.

      Etucamber: -0,10 - -0,20, haritus 0.

      Vai ollaanko ihan hakoteillä?
      Last edited by Driver22; 29-04-2010, 14:24.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?
        Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.

        No kyllä tuokin on nyt täysin päin mäntyä. 540:ssä on erillainen etutuenta kuin 530d:ssä.
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • 500sarjalainen
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 136
          • Seinäjoki

          Originally posted by Hemi View Post
          Ja WTF ....TAAS....
          Eli vasemmalle taakse on väännetty pari asetetta(oikea jätetty säätämättä) ja eteen oikealle aste(vasen jätetty säätämättä)....
          Eli kulmia on väännetty aivan väärään suuntaan ja keskinäistä eroa akselilla on lisätty????????????
          Eli nyt tilanne on huomattavasti lähtötilannetta huonompi ja kulmat täydellisesti sekaisin.
          Ehdottomasti hengenvaaralliset kulmat jos/kun auto joutuu ääritilanteeseen.
          Säätäjällä ei ole ollut pienintäkään käsitystä omasta ammatistaan.
          Nyt esim.tuo takapää kulkee pelkällä 265/35-18" renkaan 1/3 sisäkantilla, jolloin märkäpito on täysin luokatonta. Iskee kaarteessa perän irti vesisateessa jo normaali kaupunkinopeuksissa ajettaessa kaivonkannen yli.
          Oikea camber takana olisi näillä renkailla 1.20-1.30`astetta ja edessä 0.20-0.30`.
          Paremmalta tuo vaikutti sen vuoksi että nyt kaksi ristikkäistä rengasta kulkee "uudella" kulutuspintaosalla/renkaan sisäkantilla.
          Tilanne normalisoituu ja selkeästi lopulta huononee heti kun rengas on hieman kulunut nykykulmille.
          Niin tuo takapään säätö ilmeisesti johtui siitä että säädöt on nyt sitten tapissa ja paremmaksi ei saa. Vai saako?

          Comment

          • 500sarjalainen
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 136
            • Seinäjoki

            Originally posted by kye View Post
            EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?
            Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.

            No kyllä tuokin on nyt täysin päin mäntyä. 540:ssä on erillainen etutuenta kuin 530d:ssä.
            Mutta onko ohjearvoissa eroa 540i ja 530D välillä?
            Ainakaan TIS ei noita erottele...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by 500sarjalainen View Post
              Niin tuo takapään säätö ilmeisesti johtui siitä että säädöt on nyt sitten tapissa ja paremmaksi ei saa. Vai saako?
              Tapissahan ne lähes ovat, mutta väärään suuntaan.
              eli negatiivista camberia on LISÄTTY, ei vähennetty kuten olisi pitänyt.

              Comment

              • ruupanen
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 5169
                • Joensuu

                Tässäpä ois lappu tuosta kaverin 540ia:sta. Hyvää?? Huonoa??

                E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Isoja eroja näyttää porukalla olevan etu cambereissa. Onko tuo e39:ssä säädettävissä ilman viilausta?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • kartsa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 66

                    Joo o osaisko kukaan sanoo mihin tampereella kannattaa auto viedä kulmien suuntaukseen. Näitä juttuja kun lukee niin tuntuu ettei missään osata tehdä ja auto muuttuu paskaks ajaa ja vielä hengen vaaralliseks. Joo itsellä ei ole aikaa ja hermoja etsiä arvoja campereille ja castereille, toivomus vaan että liikkeessä tietävät. Eli onnistuuko esim euromaster tai vastaava. Rengastus on 235/45/17 ja madallus melko maltillinen. Kyllä voi noita arvoja kertoa jos jollakin sama rengas ja tullu hyvä niin vois sitten huollossa sanoo että näin laitetaan.

                    Comment

                    • Nisti
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2007
                      • 705
                      • På Gränsen

                      Originally posted by markok View Post
                      Isoja eroja näyttää porukalla olevan etu cambereissa. Onko tuo e39:ssä säädettävissä ilman viilausta?

                      Ebay:sta löytyy tuollasta rojua... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SPC-F...Q5fAccessories

                      Kokemusta ei ole kyseisistä kilkkeistä...
                      "MURPHY'S LAW"
                      "Whatever can go wrong will go wrong,
                      and at the worst possible time,
                      in the worst possible way"

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by ruupanen View Post
                        Tässäpä ois lappu tuosta kaverin 540ia:sta. Hyvää?? Huonoa??

                        Edessä negatiivista camberia aivan liikaa, eikä tämä ole edes tehdastoleranssien sisällä.
                        Vaaralliseksi tässä puolestaan tilanteen tekee se, että nyt takana camberia on ok, jolloin etu ja takäpään camber eroa etu ja takapään välillä on reilusti alle asteen, jonka stabiili äärikäytös vaatisi.
                        Eli ääritilanteessa ko.auto on vaarallisen yliohjaava....mikäli kyse ei ole Drifting autosta/säädöistä?
                        Myös nämä kulmat ovat oikeasti hengenvaaralliset.
                        Takapää siis renkaasta riippuen ok, mutta edessä negatiivista camberia tarvitsisi olla lähes aste vähemmän???

                        Comment

                        • 500sarjalainen
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 136
                          • Seinäjoki

                          Aika kalliit kilkkeet.
                          Etupäätä kai yleensä voi asemoida myös pyörittämällä sitä iskaria alapäästään eri asentoon mutta kun itse vaihdoin Sachsit Monroeen niin noissa Monroessa on sellainen pykälä joka estää asennuksen muihin asentoihin.

                          Comment

                          • ruupanen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 5169
                            • Joensuu

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Edessä negatiivista camberia aivan liikaa, eikä tämä ole edes tehdastoleranssien sisällä.
                            Vaaralliseksi tässä puolestaan tilanteen tekee se, että nyt takana camberia on ok, jolloin etu ja takäpään camber eroa etu ja takapään välillä on reilusti alle asteen, jonka stabiili äärikäytös vaatisi.
                            Eli ääritilanteessa ko.auto on vaarallisen yliohjaava....mikäli kyse ei ole Drifting autosta/säädöistä?
                            Myös nämä kulmat ovat oikeasti hengenvaaralliset.
                            Takapää siis renkaasta riippuen ok, mutta edessä negatiivista camberia tarvitsisi olla lähes aste vähemmän???
                            Ok. Kiitos tästä. Auton infot : Bmw E39 540ia sedan, Weitec 50 / 50, renkaat Goodyear Eagle F1, 235/40/18" ja 265/35/18 (8,5", 10")
                            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                            Comment

                            • Ansseli
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 145
                              • Tampere/Mikkeli

                              Originally posted by kartsa View Post
                              Joo o osaisko kukaan sanoo mihin tampereella kannattaa auto viedä kulmien suuntaukseen.
                              kiinnostais itteekin tietää että mihin kannattaa viedä laitettavaksi:think
                              -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Ansseli View Post
                                kiinnostais itteekin tietää että mihin kannattaa viedä laitettavaksi:think
                                Ilmeiseti Kuopioon asti pitää ajella, jotta saa alle ne oikeasti oikeat kulmat kullekkin rengaskoolle.

                                Originally posted by Rubu View Post
                                Minä säädän ainakin meillä sen mukaan millaiset pyörät asiakkaalla on alla ja katselen vähän miten renkaat on kuluneet jos alla on vanhat pyörät.

                                Meillä kone kysyy pyöräkokoa ja alustan korkeutta esim. E39 kohdalla. (Mitataan ja syötetään koneelle, vaikuttaa "ohje-arvoihin")
                                Vanteen halkaisijoita löytyy 19" asti joka myös vaikuttaa arvoihin.

                                Miksi asiakkaan tarvitsi tietään mitään ohje-arvoja kun nehän löytyy kirjasta ja koneelta?

                                Jos ei haeta jotain erilaista johtuen esim. leveiden renkaiden takia?

                                Säädin oman E39 joskus sinun antamien ohjeiden mukaan siinä toivossa että auto olisi vieläkin parempi ajaa ja nostin cambereita takaa niin ylös kun ne nousivat, autosta tuli huonompi ajaa.
                                Säädin pyörät takaisin ja totesin että "tehtaan" ilmoittamat arvot toimivat hyvin ja auto oli hyvä ajaa.

                                Mielestäni nuo sinun ohjeet pätevät tiettyihin kombinaatioihin jotka on hyvin rajallisia ja niihin ei kannattaisi jokaisen mennä säädättämään.

                                Autodata antaa ainakin taka-akselille esim E39 touring camber 1.8 astetta, kokonaisauraus 1.8mm.

                                Teen vuosittain noin 600 säätöä erimerkkisiin autoihin ja kokeilen useissa eri säätöjä asiakkaiden toiveiden mukaan mukaan lukien kilpa-autot, joten jotain ajatuksia on vuosien varreltakin tarttunut.

                                Täällä palstalla kysymyksiin vastailussa käy herkästi kuten tässäkin tapauksessa, että yksi tietää kaiken ja ei sulata sitä että muillakin voi olla kokemuksia pidemmältä ajalta ja voi esittää eriävän mielipiteen.

                                Ehkä sinun ei kannattaisi vetää noita herneitä noin topakasti kitusiin pelkän keskustelupalstan takia, Rubu kirjoitetaan pienellä...

                                Työpaikkani:

                                Vianor Oy
                                Kallantie 8
                                70340 Kuopio
                                010-4013640
                                Suora:0104013642

                                Puolen viikon jonolla menee tällä hetkellä, joten jos säätöä joku kaipailee kannattaa varata ajoissa aika.

                                Ei muuta kun epäilijät kokeilemaan.

                                Comment

                                Working...
                                X