Originally posted by Hemi
View Post
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Kysynpä kaverin puolesta:
Auto 540iA -99 M-Sport. Nykyään varsinkin takaset kuluu aika reippaasti ja suuntaukseen pitäs viedä.
Eturenkaat 19" ja 235 leveät. Takarenkaat 19" ja 275.
Olisiko tälläiset arvot OK?
Takacamber välille: -1,10 - -1,20, haritus 0.
Etucamber: -0,10 - -0,20, haritus 0.
Vai ollaanko ihan hakoteillä?Last edited by Driver22; 29-04-2010, 14:24.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.
No kyllä tuokin on nyt täysin päin mäntyä. 540:ssä on erillainen etutuenta kuin 530d:ssä.- N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
- N42/46 jakopäät
- N47 jakoketjuvikojen korjaukset
tied. 0407247465
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJa WTF ....TAAS....
Eli vasemmalle taakse on väännetty pari asetetta(oikea jätetty säätämättä) ja eteen oikealle aste(vasen jätetty säätämättä)....
Eli kulmia on väännetty aivan väärään suuntaan ja keskinäistä eroa akselilla on lisätty????????????
Eli nyt tilanne on huomattavasti lähtötilannetta huonompi ja kulmat täydellisesti sekaisin.
Ehdottomasti hengenvaaralliset kulmat jos/kun auto joutuu ääritilanteeseen.
Säätäjällä ei ole ollut pienintäkään käsitystä omasta ammatistaan.
Nyt esim.tuo takapää kulkee pelkällä 265/35-18" renkaan 1/3 sisäkantilla, jolloin märkäpito on täysin luokatonta. Iskee kaarteessa perän irti vesisateessa jo normaali kaupunkinopeuksissa ajettaessa kaivonkannen yli.
Oikea camber takana olisi näillä renkailla 1.20-1.30`astetta ja edessä 0.20-0.30`.
Paremmalta tuo vaikutti sen vuoksi että nyt kaksi ristikkäistä rengasta kulkee "uudella" kulutuspintaosalla/renkaan sisäkantilla.
Tilanne normalisoituu ja selkeästi lopulta huononee heti kun rengas on hieman kulunut nykykulmille.
Comment
-
-
Originally posted by kye View PostEDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.
No kyllä tuokin on nyt täysin päin mäntyä. 540:ssä on erillainen etutuenta kuin 530d:ssä.
Ainakaan TIS ei noita erottele...
Comment
-
-
Joo o osaisko kukaan sanoo mihin tampereella kannattaa auto viedä kulmien suuntaukseen. Näitä juttuja kun lukee niin tuntuu ettei missään osata tehdä ja auto muuttuu paskaks ajaa ja vielä hengen vaaralliseks. Joo itsellä ei ole aikaa ja hermoja etsiä arvoja campereille ja castereille, toivomus vaan että liikkeessä tietävät. Eli onnistuuko esim euromaster tai vastaava. Rengastus on 235/45/17 ja madallus melko maltillinen. Kyllä voi noita arvoja kertoa jos jollakin sama rengas ja tullu hyvä niin vois sitten huollossa sanoo että näin laitetaan.
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostIsoja eroja näyttää porukalla olevan etu cambereissa. Onko tuo e39:ssä säädettävissä ilman viilausta?
Ebay:sta löytyy tuollasta rojua... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SPC-F...Q5fAccessories
Kokemusta ei ole kyseisistä kilkkeistä..."MURPHY'S LAW"
"Whatever can go wrong will go wrong,
and at the worst possible time,
in the worst possible way"
Comment
-
-
Originally posted by ruupanen View PostTässäpä ois lappu tuosta kaverin 540ia:sta. Hyvää?? Huonoa??
Vaaralliseksi tässä puolestaan tilanteen tekee se, että nyt takana camberia on ok, jolloin etu ja takäpään camber eroa etu ja takapään välillä on reilusti alle asteen, jonka stabiili äärikäytös vaatisi.
Eli ääritilanteessa ko.auto on vaarallisen yliohjaava....mikäli kyse ei ole Drifting autosta/säädöistä?
Myös nämä kulmat ovat oikeasti hengenvaaralliset.
Takapää siis renkaasta riippuen ok, mutta edessä negatiivista camberia tarvitsisi olla lähes aste vähemmän???
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEdessä negatiivista camberia aivan liikaa, eikä tämä ole edes tehdastoleranssien sisällä.
Vaaralliseksi tässä puolestaan tilanteen tekee se, että nyt takana camberia on ok, jolloin etu ja takäpään camber eroa etu ja takapään välillä on reilusti alle asteen, jonka stabiili äärikäytös vaatisi.
Eli ääritilanteessa ko.auto on vaarallisen yliohjaava....mikäli kyse ei ole Drifting autosta/säädöistä?
Myös nämä kulmat ovat oikeasti hengenvaaralliset.
Takapää siis renkaasta riippuen ok, mutta edessä negatiivista camberia tarvitsisi olla lähes aste vähemmän???E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport
Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
Comment
-
-
Originally posted by Ansseli View Postkiinnostais itteekin tietää että mihin kannattaa viedä laitettavaksi:think
Originally posted by Rubu View PostMinä säädän ainakin meillä sen mukaan millaiset pyörät asiakkaalla on alla ja katselen vähän miten renkaat on kuluneet jos alla on vanhat pyörät.
Meillä kone kysyy pyöräkokoa ja alustan korkeutta esim. E39 kohdalla. (Mitataan ja syötetään koneelle, vaikuttaa "ohje-arvoihin")
Vanteen halkaisijoita löytyy 19" asti joka myös vaikuttaa arvoihin.
Miksi asiakkaan tarvitsi tietään mitään ohje-arvoja kun nehän löytyy kirjasta ja koneelta?
Jos ei haeta jotain erilaista johtuen esim. leveiden renkaiden takia?
Säädin oman E39 joskus sinun antamien ohjeiden mukaan siinä toivossa että auto olisi vieläkin parempi ajaa ja nostin cambereita takaa niin ylös kun ne nousivat, autosta tuli huonompi ajaa.
Säädin pyörät takaisin ja totesin että "tehtaan" ilmoittamat arvot toimivat hyvin ja auto oli hyvä ajaa.
Mielestäni nuo sinun ohjeet pätevät tiettyihin kombinaatioihin jotka on hyvin rajallisia ja niihin ei kannattaisi jokaisen mennä säädättämään.
Autodata antaa ainakin taka-akselille esim E39 touring camber 1.8 astetta, kokonaisauraus 1.8mm.
Teen vuosittain noin 600 säätöä erimerkkisiin autoihin ja kokeilen useissa eri säätöjä asiakkaiden toiveiden mukaan mukaan lukien kilpa-autot, joten jotain ajatuksia on vuosien varreltakin tarttunut.
Täällä palstalla kysymyksiin vastailussa käy herkästi kuten tässäkin tapauksessa, että yksi tietää kaiken ja ei sulata sitä että muillakin voi olla kokemuksia pidemmältä ajalta ja voi esittää eriävän mielipiteen.
Ehkä sinun ei kannattaisi vetää noita herneitä noin topakasti kitusiin pelkän keskustelupalstan takia, Rubu kirjoitetaan pienellä...
Työpaikkani:
Vianor Oy
Kallantie 8
70340 Kuopio
010-4013640
Suora:0104013642
Puolen viikon jonolla menee tällä hetkellä, joten jos säätöä joku kaipailee kannattaa varata ajoissa aika.
Ei muuta kun epäilijät kokeilemaan.
Comment
-
Comment