Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    no niin tietäjät, mikä ECU on M73NB54 mosassa?
    vikakoodit luettiin ja ne on
    204
    108
    112
    27
    mutta vikakoodilapussa on ecuna M62B44 - 448S1 - Motronic ME5.2 - MT/AT

    Eli eppäilen ettei noi koodien tulkkaukset ole oikein... :think
    mitkä olis oikeat tulkinnat noille?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by BeamR View Post
      no niin tietäjät, mikä ECU on M73NB54 mosassa?
      vikakoodit luettiin ja ne on
      204
      108
      112
      27
      mutta vikakoodilapussa on ecuna M62B44 - 448S1 - Motronic ME5.2 - MT/AT

      Eli eppäilen ettei noi koodien tulkkaukset ole oikein... :think
      mitkä olis oikeat tulkinnat noille?
      Moottorinohjaimia on 2kpl ja ovat käsittääkseni kyllä juurikin tuo ME5.2.1, tota nyt on käytetty jossain 1.9 koneessakin, tietysti vähän eri versiolla mutta sama purnukka perjaattees sekä EML yksikkö joka hoitaa synkkauksen. EML on Simenssin EML IIIs. Sieltäkin kannattaa lukea vikakoodit ja sitten mielellään jollai softalla mikä osaa suoraan kertoa vikakoodit, numeroista nyt on paha sanoa millon vikakoodi on tullut ja mikä tarkemmin mättää.
      Ja kummalta ohjaimelta noi oli?

      Tossa on jotain koodeja, kato jos mätsää:
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by Supa View Post
        Moottorinohjaimia on 2kpl ja ovat käsittääkseni kyllä juurikin tuo ME5.2.1, tota nyt on käytetty jossain 1.9 koneessakin, tietysti vähän eri versiolla mutta sama purnukka perjaattees sekä EML yksikkö joka hoitaa synkkauksen. EML on Simenssin EML IIIs. Sieltäkin kannattaa lukea vikakoodit ja sitten mielellään jollai softalla mikä osaa suoraan kertoa vikakoodit, numeroista nyt on paha sanoa millon vikakoodi on tullut ja mikä tarkemmin mättää.
        Ja kummalta ohjaimelta noi oli?

        Tossa on jotain koodeja, kato jos mätsää:
        http://forum.b-m-w.ru/index.php?acti...ownfile&id=111
        njaa... koodit ja kuvaus oli
        204 - sytytyspiirin valvonta
        108 - akkujännite
        112 - nokka-akselin asentotunnistin
        27 - Lisäsovitus, sylinteri lohko 1

        tuosta linkistäsi löytyi M73-koneen alta (valmistus 9/98-2/99)
        P0601 108 Internal Control Module Memory Check Sum Error (Mulle ei ainakaan toi lontoonkielinen versio sano mitään, mutta ei se akun jännitteeltä kuulosta.)
        P0340 112 Camshaft Position Sensor 'A' Circuit (Bank 1 or Single Sensor) (tää olis sama kuin tuossa yllä)
        P0170 27 Fuel Trim (Bank 1) (joka liittynee jotenkin seoksiin/happianturin/MAFin toimintaan)
        MUTTA: ainakaan tuo linkittämäsi filee ei tunnista M73-koneelle tuota koodia 204 ollenkaan... :think


        Eikä mulla ole sen kummempaa tietoa että kummalta ECUlta noi tuli, mutta linkittämäsi dokkari näköjään kertoo että kumpi lohko on kyseessä.
        Joka tapauksessa,
        - 27 jos tosiaan on toi fuel trim ja seokset, niin sen selittää se että noi MAFfien kumit oli tuhannen päreinä ja ne vaihdoin uusiin (eikä vikakoodeja ole poistettu välissä).
        - Mikäli 108 on akun jännite, niin sen selittää se että akku kävi vähän vähillä virroilla kun laittelin tuota digiboksia.
        - Sitten tuleekin tuo nokka-akselin asentotunnistin: viikonloppuna tuntui moottoritiellä että yhtäkkiä koneessa ei ollut enää voimaa ja hetken kun oli painanut kaasua pohjaan niin tuntui kuin olisi halolla lyöty selkään kun sitä voimaa taas löytyi. Eli tulisi nopeasti mieleen että se asentotunnistimen liitin/johtosarja temppuilee (jos tunnistin olisi p*skana niin sitten se ei kait tekis tuollaista, vaan olisi kertakaikkiaan mykkä.. :think)

        En tiiä pitäiskö kärrätä toi matolaatikko takas testerin päähän ja esittää oikeilla auton tiedoilla lukemista jotta saisi jotain järkeä tuohon koodiin 204.

        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by BeamR View Post
          njaa... koodit ja kuvaus oli
          204 - sytytyspiirin valvonta
          108 - akkujännite
          112 - nokka-akselin asentotunnistin
          27 - Lisäsovitus, sylinteri lohko 1

          tuosta linkistäsi löytyi M73-koneen alta (valmistus 9/98-2/99)
          P0601 108 Internal Control Module Memory Check Sum Error (Mulle ei ainakaan toi lontoonkielinen versio sano mitään, mutta ei se akun jännitteeltä kuulosta.)
          P0340 112 Camshaft Position Sensor 'A' Circuit (Bank 1 or Single Sensor) (tää olis sama kuin tuossa yllä)
          P0170 27 Fuel Trim (Bank 1) (joka liittynee jotenkin seoksiin/happianturin/MAFin toimintaan)
          MUTTA: ainakaan tuo linkittämäsi filee ei tunnista M73-koneelle tuota koodia 204 ollenkaan... :think


          Eikä mulla ole sen kummempaa tietoa että kummalta ECUlta noi tuli, mutta linkittämäsi dokkari näköjään kertoo että kumpi lohko on kyseessä.
          Joka tapauksessa,
          - 27 jos tosiaan on toi fuel trim ja seokset, niin sen selittää se että noi MAFfien kumit oli tuhannen päreinä ja ne vaihdoin uusiin (eikä vikakoodeja ole poistettu välissä).
          - Mikäli 108 on akun jännite, niin sen selittää se että akku kävi vähän vähillä virroilla kun laittelin tuota digiboksia.
          - Sitten tuleekin tuo nokka-akselin asentotunnistin: viikonloppuna tuntui moottoritiellä että yhtäkkiä koneessa ei ollut enää voimaa ja hetken kun oli painanut kaasua pohjaan niin tuntui kuin olisi halolla lyöty selkään kun sitä voimaa taas löytyi. Eli tulisi nopeasti mieleen että se asentotunnistimen liitin/johtosarja temppuilee (jos tunnistin olisi p*skana niin sitten se ei kait tekis tuollaista, vaan olisi kertakaikkiaan mykkä.. :think)

          En tiiä pitäiskö kärrätä toi matolaatikko takas testerin päähän ja esittää oikeilla auton tiedoilla lukemista jotta saisi jotain järkeä tuohon koodiin 204.

          Kannattaa lukasta jollain bemarin omalla softalla, yleistesterissä on vähän kehno tuki tuohon koneeseen.
          Ja tosiaan, lue kummatkin moottorinohjaimet sekä myös eml yksikkö, sinne tulee myös vikakoodeja mm. kaasuläppien ohjauksiin liittyen yms.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Turhaanpa enää etsin sitä naputusvikaakaan, kun tänään pienen lenkin jälkeen koko ääni hävisi tyystin, eikä ole sen jälkeen enää kuulunut. Ilmeisesti pitkä seisottaminen vaati veronsa. Ei liene vakavaa sekään, että hieman vielä venttiilikopparemontin jälkeen pakosarjat höyryävät tuota öljynkäryä hieman. Tosin kuskin puolelta se loppui jo hyvin äkkiä, mutta tuolta repsikan puolelta vielä käryttää. Se puoli oli kuitenkin se, joka pääsi viime syksynä hetken vuotamaankin, että kai siellä on sitten sitä öljyä hieman enemmän. :think Yritin kyllä putsata kaikki paikat huolellisesti ja uudet kopan tiivisteetkään eivät vaikuta vuotavan.

            Omassa seiskassakin herjaa välillä tuota nokan asentotunnistinta, mutta mitään oireita se ei ole missään vaiheessa aiheuttanut. Onko yleistäkin, että tuo antaa välillä vikakoodia, vaikka varsinaista fyysistä vikaa ei olisi esiintynytkään?

            Comment

            • Qeequ
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 993
              • Ylivieska

              Muistaakko kukkaan tai tietääkö, laatikossa oli vikamuistissa koodi 38? mitä mahtaa tarkoitta? sai kuiteskin nollattua ettei pysyvä vika ollut mutta tietäs mistä on tullut :think

              13xE34
              1xE39
              5xE36
              1xE38
              1xE32

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Originally posted by Qeequ View Post
                Muistaakko kukkaan tai tietääkö, laatikossa oli vikamuistissa koodi 38? mitä mahtaa tarkoitta? sai kuiteskin nollattua ettei pysyvä vika ollut mutta tietäs mistä on tullut :think
                Millä te näitä koodeja luette kun saatte vaan numeroita ulos?
                Kyllä kai sille jokin selitys oli?
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Originally posted by Supa View Post
                  Kannattaa lukasta jollain bemarin omalla softalla, yleistesterissä on vähän kehno tuki tuohon koneeseen.
                  Ja tosiaan, lue kummatkin moottorinohjaimet sekä myös eml yksikkö, sinne tulee myös vikakoodeja mm. kaasuläppien ohjauksiin liittyen yms.
                  lisäystä kun nyt tuli selvyyttä:
                  204 EWS Rolling code storage = ajonestojärjestelmän muuttuvan koodin kanssa ollut häikkää.
                  108 Battery Voltage/Voltage Supply B+ = virrat jossain vaiheessa hävinneet aka akku ollut irti
                  27 tosiaan tuo mixture adaptation ja liittyy seokseen, eli joko on ilmavuotoa tai esim MAF paskana.
                  112 Camshaft position signal eli jotain kiukkua sillä puolella

                  mun valistumaton arvaus tapahtumien kulusta:
                  - digiboksia asentaessa virrat kävi vähissä ja oli akutkin irti -> siitä herjat 204 ja 108. Ei aiheuta jatkotoimenpiteitä varsinkin kun ei ole ollut mitään ongelmaa käynnistymisen kanssa.
                  - MAFfien kumit oli tosiaan moro, ne on vaihdettu ja nyt kun kooditkin on nollattu niin ei pitäisi enää ilmetä tuota koodia 27
                  - tehojen katoaminen viikonloppuna oli tuosta 112:sta johtuvaa, jos tulee vika takaisin niin katsotaan sitten uudestaan

                  Toisin sanoen; ajellaan nyt vähän aikaa ja sitten uudet lukemat. Jos tehot alkaa taas katoilemaan niin sitten heti koodinlukuun.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Originally posted by BeamR View Post
                    lisäystä kun nyt tuli selvyyttä:
                    204 EWS Rolling code storage = ajonestojärjestelmän muuttuvan koodin kanssa ollut häikkää.
                    108 Battery Voltage/Voltage Supply B+ = virrat jossain vaiheessa hävinneet aka akku ollut irti
                    27 tosiaan tuo mixture adaptation ja liittyy seokseen, eli joko on ilmavuotoa tai esim MAF paskana.
                    112 Camshaft position signal eli jotain kiukkua sillä puolella

                    mun valistumaton arvaus tapahtumien kulusta:
                    - digiboksia asentaessa virrat kävi vähissä ja oli akutkin irti -> siitä herjat 204 ja 108. Ei aiheuta jatkotoimenpiteitä varsinkin kun ei ole ollut mitään ongelmaa käynnistymisen kanssa.
                    - MAFfien kumit oli tosiaan moro, ne on vaihdettu ja nyt kun kooditkin on nollattu niin ei pitäisi enää ilmetä tuota koodia 27
                    - tehojen katoaminen viikonloppuna oli tuosta 112:sta johtuvaa, jos tulee vika takaisin niin katsotaan sitten uudestaan

                    Toisin sanoen; ajellaan nyt vähän aikaa ja sitten uudet lukemat. Jos tehot alkaa taas katoilemaan niin sitten heti koodinlukuun.
                    Jep. Kuulostaa järkevältä. Tosin harvemmin se asentoanturi ittestää korjaantuu että vaihto tulee eteen jossainvaihees kuitenkin jos pätkii nyt jo.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Qeequ
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 993
                      • Ylivieska

                      Originally posted by Supa View Post
                      Millä te näitä koodeja luette kun saatte vaan numeroita ulos?
                      Kyllä kai sille jokin selitys oli?
                      no öff.. no en minä ollut siinä mukana ku niitä luettiin. emmää sitte tiedä mitä ohjelmaa se peelo käytti ku se luki niitä, Mutta eikö siellä oo netisä joku lista olemassa mistä voi kattoa mitä ne tarkoittaa?? :think

                      13xE34
                      1xE39
                      5xE36
                      1xE38
                      1xE32

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by Supa View Post
                        Millä te näitä koodeja luette kun saatte vaan numeroita ulos?
                        Kyllä kai sille jokin selitys oli?
                        No siis, onhan niissä mutta kun ne perhanat on jossain vinkuintiassa suomennettu, ei niistä aina ota tolkkua
                        Esim just toi
                        27 - Lisäsovitus, sylinteri lohko 1
                        joka on lontooksi
                        27 - Additive Mixture Adaptation Idle Bank 1
                        Loogista, eikö?
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Originally posted by BeamR View Post
                          No siis, onhan niissä mutta kun ne perhanat on jossain vinkuintiassa suomennettu, ei niistä aina ota tolkkua
                          Esim just toi
                          27 - Lisäsovitus, sylinteri lohko 1
                          joka on lontooksi
                          27 - Additive Mixture Adaptation Idle Bank 1
                          Loogista, eikö?
                          Juu, mutta kyllä niistä voi päätellä suoraan aika hyvin kuitenkin mitä tarkottaa

                          EDIT: niin ja monesti vikakoodin lisäriveistä voi selvitä paljon hyödyllistä infoa kuten jostain anturista esim että onko signaali epäjärkevää vai onko yhteys anturille kokonaan poikki sähköisesti.
                          Ja millon vika on tullut, mitkä ovat olleet muut vallitsevat olosuhteet vikakoodien ilmennyttyä jne jne.
                          Esim Inpalla saa aika hyvin lisäselvitystä koodeista.
                          Last edited by Supa; 15-06-2011, 17:49.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Hiroshi
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 13
                            • Finland

                            Ajattein maalata auton sisältä nuo jalopuu listat, niin osaisiko joku antaa vinkkiä kuinka karhealla paperilla ne kannattaisi ennen maalaamista hioa ?

                            Comment

                            • H.Aulakoski
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 336
                              • Oulu

                              Taas on olo. Uudet madallusjouset ja iskarit edessä joiden myötä auton asento muuttui mallikelpoiseksi. Kaikki pelaa ja on niin mukavaa! Vastoinkäymisiä odotellessa!

                              Mitenkäs täällä suhtaudutaan 730d -99 lastuttamiseen? Konehan kestää mutta mitä tuo laatikko tykkää maltillisen piristämisen aiheuttamista kiihdyttelytarpeista? Laskeeko kulutus normiajossa?
                              Last edited by H.Aulakoski; 16-06-2011, 13:35.
                              X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                              Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                              Comment

                              • Bummii
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2009
                                • 84
                                • Lapinlahti

                                Valaiskaas uutta e38 omistajaa, mitä tuossa mittariston alapuolella olevassa näytössä, toinen vasemmalta, oikein tahtoo sanoa aina ennenkuin auton käynnistää? Siinä näkyy joitain palkkeja ja niinkuin kello olisi siinä.
                                Tällä hetkellä näkyy kolme palkkia keskellä, keltaisia.

                                Tässä kuva mittaristosta
                                Bmw E38 730ia -95
                                Ex: Bmw E34 520i -89 Bronzitbeige-metallic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎