Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by McBeast View Post
    Moro.

    Kiusaa Check Coolant level ilmo.

    Minkä verran nestettä pitää hävitä, että tämä ilmoitus hyppää check controlliin?

    Rupeaa tuntumaan siltä, että kyseessä olisi jonkin asteen anturivika, koska nestettä ei tunnu varsinaisesti kuluvan järjestelmästä, ja vikavalokin syttyy monesti ihan normaalisti ajaessa, ilman töyssyjä tai nopeita jarrutuksia.

    Toivottavasti olisi kohtalotovereita ja saisi nopeasti tähän jonkinlaisen vastauksen, niin tietää mistä aloittaa ehjien osien vaihtamisen.
    Tuo vikavalo syttyy aika herkästi. Pienikin paineenlasku järjestelmässä ja tuota pillittää. Oikeastaan vain todella pienet vuodot eivät aiheuta sanomista, kuten esim. minun seiskassani tällä hetkellä, jossa nestettä tarvitsee lisätä pari desiä n. kerran kuussa. Tämäkin johtuu hieman huonokuntoisesta jäähdyttimestä, mutta kun nyt toistaiseksi vielä toimii hyvin, niin en ole jaksanut vaihtaa. Mutta käytännössä jos vikavalo syttyy, niin on aika todennäköistä, että siellä on jossakin vuoto. Yleensä nuo pienet vuodot johtuvat hiushalkeamista jäähdyttimessä. Vaikka nestepinta ei silmin nähtävästi putoaisikaan, niin silti vuoto kyllä herkästi aiheuttaa vikavaloja. Uusi anturi on muistaakseni n. 30€, että voit toki kokeilla vaihtamalla sen, mutta käy nyt ensiksi hyvin tarkkaan läpi jäähdytin, paisari, letkut, vesipumpun ympäristö ja termari, ettei siellä ole sellaisia valkoisia roiskeita, jotka ovat merkki kuivuneesta jäähdytinnesteestä.
    Last edited by Ramzez; 11-07-2011, 22:13.

    Comment

    • McBeast
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2007
      • 2998
      • Tallinn

      Originally posted by Ramzez View Post
      Tuo vikavalo syttyy aika herkästi. Pienikin paineenlasku järjestelmässä ja tuota pillittää. Oikeastaan vain todella pienet vuodot eivät aiheuta sanomista, kuten esim. minun seiskassani tällä hetkellä, jossa nestettä tarvitsee lisätä pari desiä n. kerran kuussa. Tämäkin johtuu hieman huonokuntoisesta jäähdyttimestä, mutta kun nyt toistaiseksi vielä toimii hyvin, niin en ole jaksanut vaihtaa. Mutta käytännössä jos vikavalo syttyy, niin on aika todennäköistä, että siellä on jossakin vuoto. Yleensä nuo pienet vuodot johtuvat hiushalkeamista jäähdyttimessä. Vaikka nestepinta ei silmin nähtävästi putoaisikaan, niin silti vuoto kyllä herkästi aiheuttaa vikavaloja. Uusi anturi on muistaakseni n. 30€, että voit toki kokeilla vaihtamalla sen, mutta käy nyt ensiksi hyvin tarkkaan läpi jäähdytin, paisari, letkut, vesipumpun ympäristö ja termari, ettei siellä ole sellaisia valkoisia roiskeita, jotka ovat merkki kuivuneesta jäähdytinnesteestä.
      Onhan noita tutkittu, mutta todella nihkeästi löytyy vuotoa.

      Vesipumppu ja termari vaihdeltu viime kesänä Original Teileen merkkiliikkeessä. :think
      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7087
        • Forssa

        Originally posted by |foder| View Post
        Lukkopesä pystyasennossa. Täytyy lueskella tuolta linkin takaa tietoa.

        E: 1. Forced the latch to close with a screwdriver
        2. Used the key to unlock the trunk to the soft open position only. At this point I heard the soft open mechanism trip.
        3. Used the key to mechanically open the latch.

        Mulle ei aukea, miten ruuvarilla pitäisi saada toi lukko kiinni? Olenko tyhmä?
        Vastaan itse itselleni.

        Painoin avaimella luukun puolelta lukon kielen kiinni-asentoon ja laskee luukun alas. Siten kuului inahdus ja avaimella luukusta kieli auki. Nyt toimii!!!!
        Olisipä kaikki yhtä helposti korjattavissa.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Tietääkö joku mikä funktio tuolla ohuella Contour penkin sähköliittimen nro 12-pinnillä on? Omasta penkistä se puuttuu, vanhoissa Conforteissa se on, penkissä leimat 03/1999.
          Tähän kiperään kysymykseen kaipaisin edelleen valaistusta. Mistä tietoa voisi etsiä ellei kenelläkään sitä ole?
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Tähän kiperään kysymykseen kaipaisin edelleen valaistusta. Mistä tietoa voisi etsiä ellei kenelläkään sitä ole?

            Wiring Diagram System aka WDS. Tämä löytyy webistä aika monesta paikasta, esim bimmerfestiltä ja spaghetticoderilta. vaatii muutaman pluginin toimiakseen oikein. Tässä esimerkkisivu
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              Originally posted by McBeast View Post
              Onhan noita tutkittu, mutta todella nihkeästi löytyy vuotoa.

              Vesipumppu ja termari vaihdeltu viime kesänä Original Teileen merkkiliikkeessä. :think
              Ihme hommaa.. Vilauttelee siis lähes joka ajokerralla Coolant Leveliä ja tänä aamuna töihin lähtiessä päätin tarkastaakkin ihan nuo nesteet, kun kone kerrankin kylmä.. Korkin avasin ja tikku tuli kyllä kovaa kyytiä vastaan eli nestettä todellakin koneessa on. Mikä siinä on, että se silti tuosta coolant levelistä kitisee?

              Anturiko siellä on vikaantunut tosissaan?

              Ja tuo vikavalon syttyminen, kun ei ole mitenkään tekemisissä kovaa kaarteeseen ajamisen tai muuten jarrutuksen tms kanssa.
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • _charger-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2011
                • 380
                • Helsinki

                mikäs on kun 1994 e38 740 ia sammuilee, eli teki sillee että ekaksi starttasi ja sammui, sitten toimi ok, ajoin n. 5km ja lähdin kiihdyttämään maantielle, rupesi nykimään reilusti. toimi tasakaasulla ok, seuraavaksi tultiin liikenne ympyrään ja siinä sammui eikä enää millään käyntiin, pyöritti ok mutta ei tullut kipinää eikä bensaa. hinattii pihaan n. 5 km ja pihassa käynnistyi! käytin, ajoin koelenkin, ei mitään, sitten oltiin lähössä kauppaan, sammui pihatielle... sitten tehnyt sitä että tyhjäkäynniltä sammuu mutta lähtee sitten kuitenkin avaimesta heti käyntiin.. mikä mahtais olla? kampuran tunnistin? nokka tunnistin? voiko ne tehdä tuollaista satunnaista vikaa? entä tyhjäkäyntiventtiili? apuja kaivattaisiin pikaiseen, kesälomareissulla ollaan
                1966 Dodge Monaco
                1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                EX:1994 BMW 750 IA e38
                EX:1994 BMW 740 IA e38

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by _charger- View Post
                  mikäs on kun 1994 e38 740 ia sammuilee, eli teki sillee että ekaksi starttasi ja sammui, sitten toimi ok, ajoin n. 5km ja lähdin kiihdyttämään maantielle, rupesi nykimään reilusti. toimi tasakaasulla ok, seuraavaksi tultiin liikenne ympyrään ja siinä sammui eikä enää millään käyntiin, pyöritti ok mutta ei tullut kipinää eikä bensaa. hinattii pihaan n. 5 km ja pihassa käynnistyi! käytin, ajoin koelenkin, ei mitään, sitten oltiin lähössä kauppaan, sammui pihatielle... sitten tehnyt sitä että tyhjäkäynniltä sammuu mutta lähtee sitten kuitenkin avaimesta heti käyntiin.. mikä mahtais olla? kampuran tunnistin? nokka tunnistin? voiko ne tehdä tuollaista satunnaista vikaa? entä tyhjäkäyntiventtiili? apuja kaivattaisiin pikaiseen, kesälomareissulla ollaan
                  Kampuran anturi nyt ainakin voi tuollaista aiheuttaa.

                  Comment

                  • _charger-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2011
                    • 380
                    • Helsinki

                    se kyllä mullakin ekana mielessä, pitää vaihtaa
                    1966 Dodge Monaco
                    1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                    EX:1994 BMW 750 IA e38
                    EX:1994 BMW 740 IA e38

                    Comment

                    • _charger-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2011
                      • 380
                      • Helsinki

                      juuu kampuran anturihan se oli, eilen testattiin yhellä vanhalla toimivalla 325:den anturilla ja toimi. uusi tilattu tulee tänään ja eikun vaihto.
                      1966 Dodge Monaco
                      1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                      EX:1994 BMW 750 IA e38
                      EX:1994 BMW 740 IA e38

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        ok, imuvuotoa pukkaa, eli todella kova humina kuuluu pellin alta (kuin iso pölynimuri). ääni ei tosin kuulu niin kovana kun auto on kylmä, mutta kuumana/kuumalla kelillä sen todellakin huomaa. Samalla muuttuu laiskanoloiseksi. Tyhjäkäynti täristää lievästi. jos ottaa ilmastoinnin pois päältä niin tyhjäkäynti putoaa sinne 500rpm tasolle eikä enää täristä. Ilmastoinnissa ei ole vikaa, juuri huollettu ja järjestelmä tarkistettu täysin ammattilaisen toimesta.
                        Vikakoodiksi tulee 27, joka meinaa että seos huono, ja vikakoodi tulee useinmiten tyhjäkäyntikierroksille. vikakoodi voi tulla kummalle tahansa lohkolle erikseen tai yhtäaikaa. Tämä viittaisi johonkin ongelmaan joka on osassa joka vaikuttaa molempiin lohkoihin.

                        Mä olen yrittänyt etsiä vuotoa imusarjojen päistä jos separaattoreiden kumit olisi rikki, purkamatta sitä on kuitenkin vaikea todeta. Siellä ei kuitenkaan tunnu imua. Ja koska vikakoodi on molemmissa lohkoissa niin olisiko niin huono tuuri että molemmat on hajonneet...:think
                        (osakokonaisuus 1 ja osa 5 http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=15&hl=7 )

                        Myöskään koneen päällä olevista letkuista/venttiileistä en saanut vuotoa paikallistettua. Voisiko kuitenkin siellä joko painesäiliön tai takaiskuventtiilin sisäinen ongelma aiheuttaa oireet (osat 2 ja 3 http://www.realoem.com/bmw/showparts...44&hg=11&fg=45 )? Tämä vaikuttaisi sitten myös molempiin lohkoihin.

                        Seuraava epäilys on sitten pakopuolen ilmapumppu (vai mikä helvetti se nyt on suomenkieliseltä nimeltään, osa 1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=11&fg=50 ), mutta kuinka sen voi testata? Tämä tosin ei taida olla ekana epäiltyjen listalla koska tuon pitäisi syöttää lähinnä kylmänä tuota ilmaa, ei enää koneen lämpenemisen jälkeen?

                        Vikana listassa on venttilit joiden kautta ko pumppu syöttää ilmaa (kuvassa osat 1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...96&hg=11&fg=50 ), mutta taas kerran: molempien pitäisi olla sitten paskana.

                        Onko kokemuksia mikä noista aiheuttaa hooverin äänen ja vaikuttaa randomina molempiin lohkoihin ja onko vielä joku paikka mistä kannattaisi etsiä?
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • RaRi
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 36
                          • Vantaa

                          Oisko jollain antaa pientä jeesiä ton WDS:n kanssa.Pitäis saada uus kaukolukitusboxi asennettua,eikä osaa oikein kattoa tota johtokarttaa/värikoodeja. 08/94 740 tulisi asennus.

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7087
                            • Forssa

                            On tää e38 ihan uus juttu mulle.

                            Onko jotain tyyppivikoja tai ominaisuuksia radioon liittyen?
                            Aamulla töihin ajellessa toimi hienosti. Töistä kotiin palatessa ei enää päästänyt pihaustakaan.
                            Kun painaa sitä ääninappia, kuuluu kaijuttimista vaimea naks, ihan kuin yrittäisi kytkeä vahvistinta päälle ja kasettidekki pitää lyhyen surahduksen. Ikään kuin yrittäisi lähteä päälle mutta ei sitten kuitenkaan lähde.
                            Kaikki sulakkeet tarkistin pellinalta ja takaluukusta. Takaluukussa vasemmalla oleva vahvistinboksi ja piuhat näyttää olevan ihan ok. Otin jopa kaikki näkyvät liittimet irti ja laitoin takas. Ei vaikutusta.
                            Mitään vinkkejä ilman vikakoodilukulaitetta.

                            On se saatana vaan kohta tilattava joku lukulaite...

                            E: Selvennetään sen verran että ajotietokone kuitenkin toimii ja kaikki muut toiminnot toimii saman näytön kautta. Takaluukussa ei ole cd-boksia mutta tässä yksilössä on joku pieni "hifi"-paketti. APUJA???
                            Last edited by |foder|; 15-07-2011, 17:47.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              Anyone?

                              Originally posted by BeamR View Post
                              ok, imuvuotoa pukkaa, eli todella kova humina kuuluu pellin alta (kuin iso pölynimuri). ääni ei tosin kuulu niin kovana kun auto on kylmä, mutta kuumana/kuumalla kelillä sen todellakin huomaa. Samalla muuttuu laiskanoloiseksi. Tyhjäkäynti täristää lievästi. jos ottaa ilmastoinnin pois päältä niin tyhjäkäynti putoaa sinne 500rpm tasolle eikä enää täristä. Ilmastoinnissa ei ole vikaa, juuri huollettu ja järjestelmä tarkistettu täysin ammattilaisen toimesta.
                              Vikakoodiksi tulee 27, joka meinaa että seos huono, ja vikakoodi tulee useinmiten tyhjäkäyntikierroksille. vikakoodi voi tulla kummalle tahansa lohkolle erikseen tai yhtäaikaa. Tämä viittaisi johonkin ongelmaan joka on osassa joka vaikuttaa molempiin lohkoihin.

                              Mä olen yrittänyt etsiä vuotoa imusarjojen päistä jos separaattoreiden kumit olisi rikki, purkamatta sitä on kuitenkin vaikea todeta. Siellä ei kuitenkaan tunnu imua. Ja koska vikakoodi on molemmissa lohkoissa niin olisiko niin huono tuuri että molemmat on hajonneet...:think
                              (osakokonaisuus 1 ja osa 5 http://www.realoem.com/bmw/showparts...=11&fg=15&hl=7 )

                              Myöskään koneen päällä olevista letkuista/venttiileistä en saanut vuotoa paikallistettua. Voisiko kuitenkin siellä joko painesäiliön tai takaiskuventtiilin sisäinen ongelma aiheuttaa oireet (osat 2 ja 3 http://www.realoem.com/bmw/showparts...44&hg=11&fg=45 )? Tämä vaikuttaisi sitten myös molempiin lohkoihin.

                              Seuraava epäilys on sitten pakopuolen ilmapumppu (vai mikä helvetti se nyt on suomenkieliseltä nimeltään, osa 1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=11&fg=50 ), mutta kuinka sen voi testata? Tämä tosin ei taida olla ekana epäiltyjen listalla koska tuon pitäisi syöttää lähinnä kylmänä tuota ilmaa, ei enää koneen lämpenemisen jälkeen?

                              Vikana listassa on venttilit joiden kautta ko pumppu syöttää ilmaa (kuvassa osat 1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...96&hg=11&fg=50 ), mutta taas kerran: molempien pitäisi olla sitten paskana.

                              Onko kokemuksia mikä noista aiheuttaa hooverin äänen ja vaikuttaa randomina molempiin lohkoihin ja onko vielä joku paikka mistä kannattaisi etsiä?
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • Omega
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 30
                                • Kainuu

                                Eihän tuo humina sulla nyt kuulu niistä ilmanottoläpistä josta ottaa puhallin imee ilman sisälle? Kun konepelti on auki niin ne läpät on kiinni eikä puhallin saa ilmaa ja ääni on kuin pölynimurissa. Jos kuuluu niin sammuta puhallin tai kiilaa ne läpät auki. Itellä aikoinaan 740 oli kans ilmavuotoa ja kylmänä toimi ok mutta kun lämpesi niin kerralla tyhjäkäynti muuttu todella epätasaiseksi. Koko auto heilui ja rytkysi ja tuntui että sammuu. Ja olihan se aavistuksen laiskempikin. Vaikka siinä imuvuoto oli niinkin paha niin ei sitä korvalla mitenkään kuullut konehuoneessa. Paikallistin ruikkimalla brake cleaneria noihin imusarjan päihin ja heti huomas kun tyhjäkäynti pomppas. Jos tuo humina nyt oikeasti johtuu imuvuodosta eikä noista ilmanottoläpistä niin luulis olevan suht helppo paikallistaa kun on siinä tapauksessa vielä todella kova vuoto.
                                MB c270 cdi
                                MB c180
                                MB 190 2.0 -88
                                E38 730d -99
                                MB Vito 112 Cdi
                                MB S400Cdi L -00
                                E38 740iA -94

                                Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎