Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bouma
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 3108
    • Tampere

    Originally posted by Ramzez View Post
    Vikakoodi vesipumpusta johtuu useimmissa tapauksissa itse pumpun huonosta toiminnasta. Ts. pumpun hiilet ovat lopussa tai itse pumppu on jumissa, joka synnyttää tuon vikakoodin. Yleensä siitä on muistaakseni maininta "short circuit to ground" tms. Tämän vian korjaa vain vaihtamalla hiilet, tai koko pumpun. Yleensä pumpun toimimattomuus käytännössä aiheuttaa huonon lämmöntulon kabiiniin auton käydessä tyhjäkäyntiä ja auton ilmaaminen on hieman haastellisempaa, mutta kuitenkin tehtävissä. Mitään muuta en ole ainakaan itse havainnut.

    Jännä sinänsä, että vesiventtiili antoi vikakoodin, sillä omassa autossanikin ne välillä jumittavat tai elävät omaa sielunelämäänsä, mutta vikakoodia niistä ei synny. Sinun tapauksessa kuitenkin vaikuttaa erittäin selvältä, että vesiventtiili/t jumittavat ja tämä voi teoriassa aiheuttaa puhallustehon vaihtelut, koska se ilmastointi yrittää kompensoida sen ylimääräisen lämmöntuoton. Ts. suuttimista tulee kuumaa, vaikka pitäisi tulla kylmää ja tämä saa tuuletuksen sekaisin. Tämä on tietysti arvailua, mutta en sulkisi pois sitä mahdollisuutta. Tietysti on vielä yksi vaihtoehto, että itse se ilmastoinnin paneeli on jotenkin rikki. Tietääkseni siinä on jonkinlaista älyä ja se ohjaa ilmastointia. Varmaksi en mene väittämään.
    Tuo short circuit to ground tuli esille tuossa Axuxiliary water pump vikakoodissa. Täytyy nyt seurailla tilannetta kun ilmat viilenee että
    tuleeko lämmintä ilmaa muutakuin kuskin jaloille ja tuulilasille, sillä tänään pidin keskisuuttimien lämpörullan punaisella ja +22 lämmintä ja silti tuli kylmää ilmaa vaan keskeltä.
    MB CLS-12 350CGI AMG

    MYSTINEN.FI

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by |foder| View Post
      Noni, tallipäivä ohi.
      Apukuskin etummaisen sisälokarin takana piuhanippu kunnossa, ei ongelmia. Suojasin silti hyvin ettei rupea joskus rispaantumaan.

      Sitten se ekujen alla olevat releet. Yhdessä releessä oli hapettumia pahemmin, toisessa vähemmän. Pahemmassa yksi piuha oli hapettunut poikki. Piuhaa vähän pätkäsin ja laitoin uuden liittimen. Alla olevassa kuvassa yksi tyhjä relepaikka vaikka piuhoja tulee siihen, pitääkö siihen tuikata jotain vai antaa vaan olla?
      Rele, josta oli piuha hapettunut, on kuvassa oikeanpuoleisena. piuha oli poikki nastasta 87 (releen kaaviossa nasta 87).
      Rasian pohja oli siis nyt kuiva mutta kun nostin kaikki sähköt ylös ja kaadoin kannulla vettä, ei vesi kadonnut mihinkään. Hetken yritin saada sitä kumituttia toimimaan oikein, kunnes lopulta vahingossa painoin sen tutin sinne alapuolelle läpi. Eli nyt ei ainakaan vesi jää seisomaan sinne.



      KUVA2

      C-pilaria en ehtinyt avata. Jätetään jotain huomiselle. Meni se aika mukavasti noissakin.

      E: Kuten arvata saattaa, auto ei vieläkään mene sleep-modeen.
      Hetken kesti löytää mutta tuo oikeenpuoleisin on K36 ja hoitaa tuon sen vieressä olevan K37:n kanssa pyyhkimen toimintoja. Tuosta 87 nastasta lähtee toiselle releelle virta, sen tarkemmin en kytkentää jaksanut tutkia mutta kyllä se varmaan on jotenkin saanut kontaktia, luulis muuten et pyyhkimet ei toimis :think


      Tyhjälle relepaikalle en löytänyt virkaa kuin 750:ssä jossa siinä istuu lisäilmapumpun rele. Ei kannata ainakaan mitään tökkää jos kerran kaikki toimii.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7045
        • Forssa

        Originally posted by Morkai View Post
        Minä tossa talvella korjasin tommosen samanlaisen sleep-mode ongelman yhdestä E38:sta. Oli aikamoinen homma, mutta vika löytyi releestä rattiakselin suojamuovin alta. Siellä on kaksi relettä, joista toisen tarkoitusta en löytänyt laisinkaan WDS:stä ja sehän se siellä oireili. Liekkö joku ajoneston/hälyttimen rele tms. kun ei ole dokumentoitu, samassa autossa oli myös hälyttimen satunnaisia itsekseen laukeamisia, jotka saattoivat johtua tästä (tosin autosta koodattiin hälytin pois jo aiemmin, niin siitä ei varmuutta)

        Edit: pistetään nyt vielä valokuvamuistista, että oli kahdesta releestä oikeanpuolimmainen. Toinen rele lienee automaatin suojarele tms.
        Täytyy tarkistaa ne releet. Tänään ei ehdi, mutta alkuviikosta.

        Originally posted by Supa View Post
        Hetken kesti löytää mutta tuo oikeenpuoleisin on K36 ja hoitaa tuon sen vieressä olevan K37:n kanssa pyyhkimen toimintoja. Tuosta 87 nastasta lähtee toiselle releelle virta, sen tarkemmin en kytkentää jaksanut tutkia mutta kyllä se varmaan on jotenkin saanut kontaktia, luulis muuten et pyyhkimet ei toimis :think


        Tyhjälle relepaikalle en löytänyt virkaa kuin 750:ssä jossa siinä istuu lisäilmapumpun rele. Ei kannata ainakaan mitään tökkää jos kerran kaikki toimii.
        Pyyhkijät kyllä toimivat moitteetta.
        Ei sitten tökätä sinne mitään relettä.

        Jatketaan selvittelyä sitten ensi viikolla.

        onko muuten vesiventtiili jumissa jos keskisuuttimista ei tule lämmintä. Kaikista muista takasuuttimia myöten tulee lämmintä, keskisuuttimet vaan sitkeästi työntää kylmää. Sen rullan asento ei vaikuta ilman lämpötilaan, siis se rulla joka on niiden suuttimien välissä (punanen ja sininen ääriansento).
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by |foder| View Post
          Täytyy tarkistaa ne releet. Tänään ei ehdi, mutta alkuviikosta.



          Pyyhkijät kyllä toimivat moitteetta.
          Ei sitten tökätä sinne mitään relettä.

          Jatketaan selvittelyä sitten ensi viikolla.

          onko muuten vesiventtiili jumissa jos keskisuuttimista ei tule lämmintä. Kaikista muista takasuuttimia myöten tulee lämmintä, keskisuuttimet vaan sitkeästi työntää kylmää. Sen rullan asento ei vaikuta ilman lämpötilaan, siis se rulla joka on niiden suuttimien välissä (punanen ja sininen ääriansento).
          Ei vaikuta vesiventtiili tuon keskisuuttimen toimintaan jos saat muista räppänöistä kuitenkin lämmintä haluttaessa. Joko se potikka on rikki, johto irti tai sitten ilmastointipaneelin koodaus kusee, sehän oli uudemmasta autosta että voi olla asetuksissa jotain eroavaisuuksia, katotaan sitten.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 7045
            • Forssa

            Originally posted by Supa View Post
            Ei vaikuta vesiventtiili tuon keskisuuttimen toimintaan jos saat muista räppänöistä kuitenkin lämmintä haluttaessa. Joko se potikka on rikki, johto irti tai sitten ilmastointipaneelin koodaus kusee, sehän oli uudemmasta autosta että voi olla asetuksissa jotain eroavaisuuksia, katotaan sitten.
            Okei, eli en nyt tee mitään. Katsellaan sitten mitä piuhan päässä näyttää.
            Paaliin...
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • JiPe
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2548
              • Kuopio

              Monisti täällä jo ollutkin, mutta nyt silmät ristissä ei tuo haku osu kohdilleen.
              Sanokaas mitä jäähdytyksenvuotokohtia on teille yleisesti ollu, jostain alko tiputtamaan kun tallissa kuukauden seissy. Tuntiin tekee kämmenen kokoisen läntin maahan. Jos pientä vinkkiä mihin suuntaan kannattais nenää työntää, varmasti toki löytyy kun alkaa etsimään, mutta taustatietona.
              MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
              MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
              MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
              Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                Originally posted by JiPe View Post
                Monisti täällä jo ollutkin, mutta nyt silmät ristissä ei tuo haku osu kohdilleen.
                Sanokaas mitä jäähdytyksenvuotokohtia on teille yleisesti ollu, jostain alko tiputtamaan kun tallissa kuukauden seissy. Tuntiin tekee kämmenen kokoisen läntin maahan. Jos pientä vinkkiä mihin suuntaan kannattais nenää työntää, varmasti toki löytyy kun alkaa etsimään, mutta taustatietona.
                Olettaen, että autosi on M60-moottorilla, niin termostaattikotelo ja paisari ovat hyvin yleisiä vuotokohtia. Letkun vuotaessa nesteet valuu yleensä nopeammin, kuin mitä kuvailit.
                Jos termostaattikotelo on ulkopuolelta kuiva, niin tutki paisari.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  Originally posted by kaol View Post
                  -97 725tds:ää vaivaa sellainen vika, että nopeuden kasvaessa yli ~50km/h sammuu radio ja MID. Lisäksi mm. vilkkujen ja kaukovalojen verkkivalot ja vilkkujen ääni lakkaa toimimasta. Vilkut ja muut valot silti toimivat normaalisti. Mittariston ajotietokone toimii normaalisti myös MID:in sammuessa ja taas nopeuden laskiessa kaikki lähtee toimimaan, eikä esim. uudelleenkäynnistystä tarvita.
                  Radio on alkuperäinen Business RDS ja siihen kytkettynä puhelin ja CD-vaihtaja. Radiossa vika ei ole, koska vika ilmenee myös sen ollessa irti. Auton kaikki sähkölaitteet toimii muuten normaalisti, eikä meikkipeilin valon päällekytkeminen aiheuta kummallisuuksia.

                  Mikä vian voisi aiheuttaa? Kenties korimoduli tai etulokasuojien takana olevat johtosarjan viat?
                  Originally posted by kaol View Post
                  Vaihdoin vl-pohjan, mutta vika ei poistunut. Testailin asiaa hieman lisää ja huomasin, että radio pysyy päällä, jos MID on irti. Radion äänentaso vaihtelee silti melko paljon ja tuo mittariston osittainen "kuoleminen" tapahtuu yhä samassa nopeudessa.
                  Vinkkejä, mitä paikkaa kannattaa tutkia seuraavaksi? Mistä löytyy maadoitukset?

                  Tuossa ensimmäisessä viestissä unohtui kertoa, että auton puhelin on mykkänä. Luuri ei reagoi mihinkään, eikä MIDissä esim. pala puhelimen merkkivalo. Luuri on testattu toimivaksi toisessa autossa. Puhelimen "tuut"-ääni kuuluu virtoja kytkettäessä, jos takakontin puolella on kytkettynä SIM-kortti.
                  Purkasin autoa pari päivää, tarkistin maadoituspisteet ja mittailin johtosarjoja. Vika löytyi lopulta puhelimen luurin telineen 6-napaisesta johdosta, josta oli muutama johto poikki kuoren sisältä. Ilmeisesti joku edellisistä omistajista on purkanut keskikonsolia ja vetänyt telineen johtoja hieman liian kireälle...
                  Nyt kaikki sähkölaitteet toimii myös maantiellä ja puhelinkin heräsi henkiin.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • juho-85
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 753
                    • Pirkkala

                    Ei löydy nyt millään tietoa haulla tosta tankin huohotin systeemistä niin viittiskö joku laittaa linkkiä siitä? Ja mitäs oiretta tekee kun menee tukkoon?

                    Itellä alkanut kuuluun takapäästä ajottaista ulinaa niin mietin että onkohan mennyt huohotin tukkoon vai mikä on.
                    F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                    Tilattu i4 M50

                    Exät:
                    e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by juho-85 View Post
                      Ei löydy nyt millään tietoa haulla tosta tankin huohotin systeemistä niin viittiskö joku laittaa linkkiä siitä? Ja mitäs oiretta tekee kun menee tukkoon?

                      Itellä alkanut kuuluun takapäästä ajottaista ulinaa niin mietin että onkohan mennyt huohotin tukkoon vai mikä on.
                      Yleistähän tuohon taitaa olla että tankki "plommahtelee" eli kuuluu metallinen bong.

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Yleistähän tuohon taitaa olla että tankki "plommahtelee" eli kuuluu metallinen bong.
                        Ja kun ajelee ilman bensatankin korkkia niin kaikki oireet katoaa
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by juho-85 View Post
                          Ei löydy nyt millään tietoa haulla tosta tankin huohotin systeemistä niin viittiskö joku laittaa linkkiä siitä? Ja mitäs oiretta tekee kun menee tukkoon?

                          Itellä alkanut kuuluun takapäästä ajottaista ulinaa niin mietin että onkohan mennyt huohotin tukkoon vai mikä on.
                          TÄSSÄ esimerkkivideo tuosta tankin kumahtelusta ja TÄSSÄ ohjeet vian korjaamiseen, tai ainakin tuon kanisterin vaihtoon. Hoida huohotus lyhyen aikataulun sisällä kuntoon, sillä tankki on huonolla säkällä kuukaudessa entinen, jos ei vikaa korjaa. Toinen vaihtoehto on, että poistat sen tankinkorkin kumitiivisteen väliaikaisesti, jolloin tankki saa korvausilmaa sitä kautta.

                          Sitten jos autostasi löytyy tasonsäätö, niin teettää enemmän hommaa, sillä ne takaiskarien letkut on irroitettava, jotta saa sen muovilokarin pois tieltä ja myöhemmin sitten järjestelmä pitää ilmata.

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7045
                            • Forssa

                            Mikä laatikko on minun e38 740iA -94 M60:n jatkona?
                            Kiinnostaa siis että pystyykö tässä laatikossa lukitsemaan vaihteen tehonmittaustarkoituksessa.
                            Luultavasti 4-vaihde on ns. suora vaihde?
                            Vaihdevalitsin 4-asennossa, kaiketi se lukitsee vaihteen eikä vaihda vaihdetta pienemmälle kun kierrokset putoaa lähes tyhjäkäynnille mutta vaihtaako laatikko tuolloin vaihdetta isommalle eikä päästä kierroksia rajoittajalle?
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • juho-85
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 753
                              • Pirkkala

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              TÄSSÄ esimerkkivideo tuosta tankin kumahtelusta ja TÄSSÄ ohjeet vian korjaamiseen, tai ainakin tuon kanisterin vaihtoon. Hoida huohotus lyhyen aikataulun sisällä kuntoon, sillä tankki on huonolla säkällä kuukaudessa entinen, jos ei vikaa korjaa. Toinen vaihtoehto on, että poistat sen tankinkorkin kumitiivisteen väliaikaisesti, jolloin tankki saa korvausilmaa sitä kautta.

                              Sitten jos autostasi löytyy tasonsäätö, niin teettää enemmän hommaa, sillä ne takaiskarien letkut on irroitettava, jotta saa sen muovilokarin pois tieltä ja myöhemmin sitten järjestelmä pitää ilmata.
                              Kiitoksia tästä mutta ei ole kyllä lähimainkaan tuollainen ääni.
                              Tekeekö tuo usein tota plommahtelemista?
                              Kun oon huomenna menossa nosturille puslajumppaa tekemään niin voisi samalla käytellä autoo ja kattella tapahtuuko mitään.

                              En oikein osaa selittää tuota ääntä mutta kuuluu auton takaosasta satunnaisesti ja monesti auton ollessa tyhjäkäynnillä tai sitten ihan hiljaisessa vauhdissa. Ja ei siis ole mikään kauhean voimakas/metallinen ääni.

                              Sitäkin miettinyt että voisikohan ihan radio/kaiuttimet pitää tuollaista häiriöääntä jostain syystä.
                              F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                              Tilattu i4 M50

                              Exät:
                              e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                              Comment

                              • VaihtoVirta
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 558
                                • Kuusamo

                                Onko kukaan asentanut powerflexeja poikittaisiin tukitankoihin (eteen) ? Menikö ihan ongelmitta? Omat on n.2mm puoleltansa liian syvät, joten ne prikat ei mahdu sekä tukitangon ja puslan väliin jää rako. Vaikea selittää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎