E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Biaudimmer
    replied
    No ni. Lankesin ostamaan X3 -07 3,0 d aut. Mielestäni sain huippuyksilön kunnoltaan. Korissa ei virheitä. Jotain pientä tekemistä on, kuten mm. öljyvuotoa koneen takana oikealla, perän sivustefa vuotaa ja penkinlämmittimen lämpöanturi rikki. Voimaa on vähän turhankin paljon. Varusteita ei ole kovin paljoa kun on suomiauto. Olikos asiantuntijoila vinkkejä ao. juttuihin:

• Löydänkö varustelistausta jostain tähän?
    • Ohjaus on parkkipaikalla hieman raskas, ilmeisesti ei ole servotronicia, voiko säätää kevyemmäksi?
    • Onko kukaan vaihtanut penkinlämmittimen lämpöanturia? Ei taida saada erikseen:think
    • Mietin 10,25” androidia, tekeeköhän niillä mitään järkevää? Aux-input näyttää olevan autossa. Garminin navin jos saisi integroitua tuohon näyttöön, niin olis helppo seurata pönttötutkia ja matkaa.

Leave a comment:

• Tonton
    replied
    Toi hehkurele boxin virtajohto vois olla syyllinen

Leave a comment:

• ockelbo4500
    replied
    Itsellä ollut 3,5 vuotta ( 228-330tkm) 2005 mallinen 2.0d manuaaliaskilla.

Kokonaisuutena paras auto mikä minulla on ollut. Bemariksi hyvä ajettava, jämäkkä ja hiljainen maantiellä. Epäilen, että autoni on lastutettu, kun se on sen verran pirteä kaksilitraiseksi, mutta itse en ole lastuttanut. Kulutus maantiellä hyvinkin kohtuullinen pikkasen reilu 6l/100km. Kaupungissakaan ei mahdottomia syö, mutta painava auto soveltuu huonosti hieman kankean manuaalivaihteiston pariksi pyöritysajossa. Vaihdetta saa vaihtaa koko ajan.

Omasta mielestä ollut vähävikainen, mutta ollut hyvällä pidolla ennen minunkin omistusta, joten se selittänee osan.

Reilun sadan tonnin aikana vaihdettu

- Takajouset ( Lesjöforsin HD jouset niin ei enää katkea päistä ja eivät ole kuitenkaan sietämättömän kovat, vaikkakin toki vakiota jämäkämmät)

- Vesipumppu ja termostaatit sekä laturin hihna ja yksi ohjainrulla vaihdettu varmuuden vuoksi
    - Vasen moottorin kumityyny
    - Etuvalopolttimoita (H7) läjä
    - Lämmityslaitteen sähkövastus
    - Kiertovesipumppu vaihdettu yhdesti käytettyyn ja on uudestaan rikki tällä hetkellä ( ei kyllä juurikaan huomaa ajossa)

- Kaksoismassa ja kytkin vaihdettu 250tkm kohdalla. Uusikin kaksoismassa on jo selkeästi hieman kulunut. Mielestäni pois vaihtamanikaan ei mahtanut olla enää alkuperäinen. Vaikuttaa vähän heikolta systeemiltä.

- Reaktiotangot vaihdettu eteen pehmeiden sisäpään kumihelojen vuoksi

- Kallistuksenvakaajan runkokumit vaihdettu eteen kun vakaaja kolisi. Alkanut taas kolista oikealta( vakaaja kulunut ohuemmaksi)

- Koiranluu vaihdettu vasemmalle eteen.

- Pitkittäistukivarsien etupäiden kumihelat vaihdettu taka-akselille
    - Jakolaatikon öljyt piti vaihtaa 3-4 kertaa, että neliveto alkoi pelata pehmeästi.

- Muutamaan kertaan on sytytellyt vikavaloja ja testeri kertoo oikean etupyörän ABS-sensorin perusvälyksen olleen liian suuri... En ole korjannut kun vika on harvinainen
    - Vaihdoiin hehkun releen, mutta testeri valittaa edelleen hehkujen kunnosta. Hehkuttaa kuitenkin, joten mikä lie mielenhäiriö
    - CD-soitin meni rikki, joten vaihdoin tarvikeradion sen tilalle. Samalla sai Handsfreen ja bluetooth audion jne.

- Sama perusominaisuus kuin E46:ssa eli vedet valuu ovipahvin välistä lattialle, jos ei itse liimaa sikaliimalla ovipahvin takana olevia solumuoveja takaisin kiinni.

Muuten ei tule ihmeitä mieleen ainakaan nytten. Auto näyttää vastustavan hyvin ruostetta ja öljyjä olen vaihtanut 15tkm välein sekä ilmansuodatin, raikkari ja polttoainesuodatin kerran vuoteen yms. pientä hipistelyä
    Last edited by ockelbo4500; 11-03-2020, 19:57.

Leave a comment:

• Torsti19
    replied
    Ainoat harmitukset:
    - pyyhkijämekanismi väljä, pitää ääntä
    - puhallin kitisee satunnaisesti (taitaa olla kylmällä ja pienellä puhallinnopeudella)
    - radio kuuluu huonohkosti ja rds ei vaihda saman kanavan eri taajuudelle automaattisesti
    - ikkunat vetivät varsinkin kosteammilla syyskeleillä huuruun auto-asennossa. Raitisilmasuodattimen vaihdon, kosteudenpoistajapussin ja kuivempien kelien johdosta tilanne parantunut.
    - kuskin puoleinen peili ei taitu koria vasten (oli tiedossa jo ostettaessa)

Lisäksi sporttiratti olisi parempi tuon ohutkehäisen, isohkon kolmipuolaisen tilalle. Comfort-jakkarat ovat laadukkaat, mutta näistä vanhoista puuttuu reisituen jatkopala ja niskatuesta se säädettävä pussi.

Vähävikainen on ollut ajettuna kolmessa vuodessa 250 000 - 320 000 km. Etupyörän laakeri meni viime kesänä ja startti kuoli tänä talvena. Akku on vaihdettu ja jarruremppa tehty. Imusarjan läpät poistatin ostettuani auton ja öljyt vaihdeltiin automaatti- ja jakolaatikkoon. Moottoriöljyjä olen vaihdellut 15 tkm välein.

Liukkailla ja lumikeleillä menee kuin juna ja tehoakin 3.0d:ssa (m57n2?) on ihan riittävästi. Tyytyväinen täytyy olla, vaikka fiilis kuskinpukilla onkin vähän kuin 90-luvulla.

EDIT: eiku jaa, takaluukun mikrokytkin vaihdettiin, ei kontti auennut enää kuin avaimesta, tämäkin vika oli enemmän ja vähemmän päällä ostettaessa.
    Last edited by Torsti19; 10-03-2020, 14:16.

Leave a comment:

• Biaudimmer
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Tarkoitin juuri pre lci dieseliä 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla.
    Niin tuota, autoa en ehkä haluaisi manuaalina. Siinä on jotain samaa kuin käänteisesti prätkien kanssa. En välttämättä haluaisi automaattivaihteista prätkää.

Leave a comment:

• MeisterW
    replied
    Tarkoitin juuri pre lci dieseliä 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla.

Leave a comment:

• Biaudimmer
    replied
    Diesel on mun valinta. En välitä yhtään tankkaamisesta, vaikka vero onkin noissa kaiketi vajaat puolet dieselin verosta. Tulkitsin että 3.0 d (M57-TUD30) on ihan kelvollinen kone, mutta 5-vaihteinen automaatti (GM 5L40E) ei ole välttämättä kestävyydeltään paras, mutta menettelee normiajossa. Tuota automaattia on kuitenkin käsittääkseni X5, Z3, E46 ja E39 mallissa sekä monissa jenkeissä.

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    mutta pre lci bensaan halusin manuaalin, koska aut. epäilytti. Onpahan yks vikapaikka vähemmän ja alkuperäisellä kytkimellä mennään vielä.
    Melko hyvin tuo 5v-automaatti toimii ja kestää pienempi vääntöisessä bensakoneessa (vs, diisel). Meilläkin oli muutaman vuoden kakkosautona vaimon käytössä tuollainen 3l bensa automaatilla. Juoppo auto kuitenkin kaikenkaikkiaan.

Leave a comment:

• MeisterW
    replied
    Originally posted by Biaudimmer View Post
    Hetken olen ollut ilman BMW:tä. Nyt ajattelin hankkia X3 E83 3 litran padalla. Mitä tuumitte, tuleeko paljon harmia pikkurahalla, jos ostaa prefaceliftin 5-vaihteisella automaatilla? -06 ja uudemmat ovat tietenkin vääntävämpiä ja kulutus hiukan pienempi, mutta noiden varhaisien mallien kestävyys kiinnostaa.
    Mites manuaali? Niitähän on suht usein näissä myös. Ehkä dieseliin ei sovi ihan niin hyvin, mutta pre lci bensaan halusin manuaalin, koska aut. epäilytti. Onpahan yks vikapaikka vähemmän ja alkuperäisellä kytkimellä mennään vielä.

Leave a comment:

• joccede
    replied
    Tuossa max. 7 tonnin hintaluokkaan etsin en liian isoa kakkosautoa, jolla voisi vetää välillä jotain 1,5 - 2,0 tonnin kuormaa. Mulla oli Mersun GLK, mikä on kyllä laadukas mutta hinnakas. Enpä oikein muuta keksi kuin E83:n tuohon hintaluokkaan, ellei sitten lähde Honda CR-V tai Landrooveri-linjalle. Hintaluokka tässä tietenkin tarkoittaa pääsääntöisesti E83:n prefacelifiä. Mutta onko ne niin huonoja 300-400 tkm ajetut, että vajaata kymppitonnia ei kestäisi vuodessa ajella? Pikkuvioilla ei niin väliä, ne saa aina korjattua, mutta onko pata tai laatikko prefacelifteissä sitten VW dsg -tasoa? Sehän näissä vanhoissa on hyvää, että lastentauteja on hoideltu jo murrosikään asti.

Itse oon päästellyt pian 20tkm ongelmitta 05vm 3,0d X3sella, mittarissa nyt 415tkm. Pelkkää normihuoltoa ollut, takalevyt, xenonpolttimo ja öljyt. Auto on ehkä rumin 2000 luvun bemari E65 jälkeen mutta todella näppärä ja kiva ajaa. Vähän ronski vehje, mutta toimii säällä kun säällä Traileriakin on mukava vetää, ja veneetkin nousee hyvin.

Sporttialusta on liian kova, ja takaluukun verhoilut natisevat. Mutta muuten olen ollut tyytyväinen. Hintaan nähden saa todella paljo autoa. Kulutus on aika ruma mutta toisaalta onhan tekniikkakin jo +15v vanhaa. Itse konehan on aika pomminvarma, mutta laatikko lienee se heikompi lenkki. Täällä ei ainakaan vielä näy mitään antautumisen merkkejä. Öljyt vaihdettu laatikkoon noin 40tkm sitten.

Leave a comment:

• Biaudimmer
    replied
    Tuossa max. 7 tonnin hintaluokkaan etsin en liian isoa kakkosautoa, jolla voisi vetää välillä jotain 1,5 - 2,0 tonnin kuormaa. Mulla oli Mersun GLK, mikä on kyllä laadukas mutta hinnakas. Enpä oikein muuta keksi kuin E83:n tuohon hintaluokkaan, ellei sitten lähde Honda CR-V tai Landrooveri-linjalle. Hintaluokka tässä tietenkin tarkoittaa pääsääntöisesti E83:n prefacelifiä. Mutta onko ne niin huonoja 300-400 tkm ajetut, että vajaata kymppitonnia ei kestäisi vuodessa ajella? Pikkuvioilla ei niin väliä, ne saa aina korjattua, mutta onko pata tai laatikko prefacelifteissä sitten VW dsg -tasoa? Sehän näissä vanhoissa on hyvää, että lastentauteja on hoideltu jo murrosikään asti.
    Last edited by Biaudimmer; 07-03-2020, 18:18.

Leave a comment:

• -Tapi
    replied
    Minulla oli aikoinaan loppuvuodesta 2006 valmistunut yksilö ja se oli rehellisesti sanoen huonoin baijerilainen tähän mennessä. Historiakaan ei selittänyt sen huonoutta kun se tuli perheeseen vuoden ikäisenä n. 20 tkm mittarissaan.

Se lähti perheestä 240 tkm ajettuna ja ekat reilu 100 tkm sen viat vaan olivat kun kuskia ne eivät häirinneet, sen jälkeen ajelin sillä itse enemmän ja asioita tuli korjattua sitä mukaa kun ne häiritsivät.

Pyyhkijämekanismi, termostaatti (montakohan vaihdoin, koskaan ei toiminut paria päivää pidempään), kakkosvaihteen kytkeytyminen piiskana, oven lasi tippui oven sisään, jakolaatikon öljyjä piti vaihtaa muutaman kympin välein ettei olisi nykinyt, öljyvuoto jostain imusarjan puolelta, ei koskaan täysin selvinnyt, parkkitutkia, lampunpesuri, takaluukun verhoilut ja takakontin suojaverho rapisivat paloina irti, joitakin osia apulaitteisiin (en muista tarkemmin mutta imusarja oli useaan otteeseen otettava edestä pois), alusta oli erittäin epämukavan kova, sisäpuhallin vinkui miltei uudesta saakka kylmällä kelillä, penkinlämmitin poltti reiän verhoiluun ja takkiin, joskus kaikki mittariston valot ja vilkut ja pitkät syttyivät itsekseen kesken ajon, pyyhkijät lakkasivat kokonaan toimimasta kunnes sammutti auton ja taas pääsi jonkin matkaa. jne jne.

Ei jäänyt kovin hyvä kuva ko. mallista.

Leave a comment:

• BMWagner
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Morjesta.

Nyt on hulluus alkanut ja E83 kiinnostamaan.

Tekniikan osalta tuollainen 3.0d on tuttu mutta millainenhan mahtaa olla korimallityypin maine ja kestävyys? Entä mitä luokkaa 3.0d kulutus on käytännön ajossa?

:think

Ruoste ei ole ongelma josta iso plussa, xDrive + korkea maavara tekee tästä oikean talviauton, suoranaisia heikkoja kohtia ei oikeastaan ole koska kone + laatikko kestää. Ajoltaan on kuin juna myös talvella, ikinä ei ole tullut tunnetta että auto hakee edes liukkailla.

2006 3.0DA itsellä, ajellut parin vuoden aikana n. 50tkm pelkillä perushuolloilla, joskin teetin heti ostaessa ison huollon varmuuden vuoksi. Nyt meni ABS-anturi kun kehä pullahtanut ja hehkut + boksi odottaa laatikossa uusimista kun puskee vikakoodia kaikista hehkuista. Tuollaista pientä nippeliä luonnollisesti vanhoissa alkaa menemään yksi kerrallaan

Talviajan kulutus 8.1 tietokoneen mukaan, kesällä olen päässyt rauhallisella ajolla alle 7 kulutuksiin matka-ajossa.

Yksi iso vika on se, että kaikilla muilla autoilla on sitten suhteellisen paska ajaa kun tähän tottuu..

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Onko se 5-vaihteinen heikko vai ikävä käyttää?
    Paljon miellyttävämpi käytössä tuo uudempi 6-vaihteinen. Eikä tuo 5-vaihteinen (GM-laatikko) mikään kestävin ole. Etenkin,kun niitä vähän ajettuna tuskin löytyy.

Leave a comment:

• Biaudimmer
    replied
    Ovat tietenkin halvempia nuo vanhemmat. Kone lienee kuitenkin kohtuu hyvä? Jotkut puhuvat täällä, että liikkeellelähtö vanhalla 5-vaihteisella olisi jotenkin työlästä.

Leave a comment:

Working...
X