Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Aa empä muuten hoksannu olitko maininnu tosta tunerstudion jäätymisestä ton ongelman yhteydessä aiemmin. USB yhteys on äärimmäisen herkkä sytytyksestä tuleville häiriölle oli ecu mikä tahansa. Ilmeisesti PC:n usb ohjain/tunerstudio menee tilttiin jännitepiikistä/ muuten vaan sähköisestä häiriöstä vaikka ecu ei ole milläsäänkään. Noita samoja ongelmia olen todennut sekä megassa, kdfi:ssä ja speeduinossa. Aina syynä on ollu syttypuolen ongelma, ja yleensä että kipinä hyppää satunnaisesti väärästä välistä (halkeama tulpanjohdoissa, puolassa, m5x puolan kumitutissa, viallinen/puuttuva vastus puolin toisiopuolen maadoituksessa yms). Normaali sync loss, ei aiheuta ongelmia usb-yhteyteen tai TunerStudioon.

    Välttämättä tuo ei näy edes sync lossina, vaan ehkä pikku nykäsynä ja mahdollisesti usb yhteyden katoamisena. Miksi se että miksi se sulla näkyy myös sync lossina, niin veikkaisin että se johtuu ihan m50nv triggeripyörästä. Siinä puuttuvat hampaan on 84 astetta TDC:n jälkeen, mikä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Mutta kun ajattelee että seuraava sytytystapahtuma tapahtuu 120 astetta TDC jälkeen ja cruisailu alueella on 30-40 astetta ennakkoa, niin se tuo sytytyshäröpiikki sattuu tuurilla just siihen puuttuvien hampaiden kohdalle, jolloin VR-muunnin herkästi poimii sen koska tällä hetkellä itse anturilta ei tule signaalia.
    Hieman epäselvästi kirjoitin tuota.
    -Sync loss on pienempi murhe ja erillinen tästä isommasta. Näitä tulee satunnaisesti.
    -Isompi on tämä, että Tunerstudio jäätyy ja auto myös sammuu, joten ongelma ei mielestäni voi olla vain PC:n USB-muuntimen päässä. En nyt muista, onko tätä sattunut silloin kun PC ei ole ollut kiinni (koska se käytännössä on näin säätövaiheessa lähes koko ajan kiinni). Tunerstudio siis jäätyy viimeisimpään ruutuun mikä oli tuolla hetkellä, näyttää siltä kuin arvot ei vain päivittyisi -- offline tulee vasta, kun kaapelin ottaa irti.

    Syttyongelmien poissulkemiseksi mulla on uudet Bremi puolat tutteineen.

    edit: tarkemmalla ajattelulla jos ongelma tulee vain PC:n ollessa kiinni se voisi liittyäkin tuohon ehdottamaasi, ja pitäisi sitten poistua jos USB:n 5V linjan erottaa Arduino levyllä, jottei PC USB jännitetaso vaikuta Arduinoon.


    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuplavanos speeduinokin on tossa tullu kasattua ja sitä oon debuggaillu:
    Käy ja kukkuu:
    Ja pikku päänraapimisen jälkeen avaimesta käyntiin:
    Ai että
    Last edited by muuris; 02-09-2019, 15:22.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      Originally posted by muuris View Post
      Uusi VR ei muuttanut tilannetta mihinkään. Huomattu ennen anturin vaihtoa että tooth loggerissa näkyy ylimääräinen piikki joka viittais väärään VR napaisuuteen. Pazi88 kanssa ihmeteltiin ETM:ää jonka mukaan levyllä kaikki pitäis olla oikein. Samaa tekee myös uudella anturilla, joten koetan seuraavaksi kääntää anturin napaisuuden johtosarjasta.
      Päädyinkin kääntämään pinnit ristiin piirilevyn ja 88pin liittimen välistä ja ainakin tooth loggerin mukaan korjaus oli onnistunut. Mulla oli vanhakin VR-anturi jokin tarvike, joten ei ole varmuutta johtuuko väärä napaisuus ETM virheestä vai tarvikeanturin ja OEM:n erosta.

      Flex anturikin tuli laitettua viikonloppuna, pientä päänvaivaa nähtävästi aiheuttaa jos haluaa Tunerstudiossa katsella AFR sijasta lambda-arvoa nyt kun req_fuel on myös etanolin mukaan asetettu. Onko kiertotietä vai pitääkö vaan tehdä custom kalibraatio lambda-anturille Tunerstudiossa?
      Attached Files
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11078
        • Oulu

        Originally posted by muuris View Post
        Päädyinkin kääntämään pinnit ristiin piirilevyn ja 88pin liittimen välistä ja ainakin tooth loggerin mukaan korjaus oli onnistunut. Mulla oli vanhakin VR-anturi jokin tarvike, joten ei ole varmuutta johtuuko väärä napaisuus ETM virheestä vai tarvikeanturin ja OEM:n erosta.

        Flex anturikin tuli laitettua viikonloppuna, pientä päänvaivaa nähtävästi aiheuttaa jos haluaa Tunerstudiossa katsella AFR sijasta lambda-arvoa nyt kun req_fuel on myös etanolin mukaan asetettu. Onko kiertotietä vai pitääkö vaan tehdä custom kalibraatio lambda-anturille Tunerstudiossa?
        Tuo toki ei ole täysi mahdottomuus että tarvike anturi ois väärällä napaisuudella :think Itsellä on ollu vaan ikivanhoja orggiksia käytössä ja ne on pelannu kuten pitää jos sytkähäiriöitä ei ole. Mut joo ois tarkotus tarkastella tuota napaisuusasiaa skoopin kanssa kun joutaa. Jostain vaan käydä tarvike anturi hommaamassa vertailua varten

        Ja Project properties (Ctrl + P) osiosta, settings välilehdeltä saa vaihdettua näyttämään lambda arvoa AFR:n sijasta. Mutta ei oo itse tullu käytettyä ko. ominaisuutta niin en tiedä miten pelaa.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Ja Project properties (Ctrl + P) osiosta, settings välilehdeltä saa vaihdettua näyttämään lambda arvoa AFR:n sijasta. Mutta ei oo itse tullu käytettyä ko. ominaisuutta niin en tiedä miten pelaa.
          Tuon olen siis tehnyt ja toimis varmaan jos käyttäis req_fuelissa bensan AFRää, etanolin arvolla se lambda-anturin näyttämä skaalautuu väärin koska TS ilmeisesti odottaa että myös anturi (AEM X) olis skaalattu etanolin lambdalle, joten TS näyttää reippaasti laihaa kun mitari näyttää ykköstä --> autotune vetää kartan heti kuralle. Taidan toistaiseks jatkaa (bensan) AFR arvon käyttöä.

          edit: Eipä tähän kiertotietä taida olla, koska TS lambda-anturin custom kalibrointi on myös projektin Lambda-asetuksella AFR-pohjainen. Anturihan mittaa nimensä mukaan lambdaa eikä AFR:ää, ja jos on pakko sitoa johonkin polttoaineen AFR:ään ollaan metsässä aina eri polttoaineella. Mennään siis AFR:llä eteenpäin eikä enää sotketa bensaa sekaan kuin pakosta

          edit2: Kiertotie on. Sisäisesti Speeduino käyttää AFR-arvoa, joka skaalataan TS puolella lambda-arvoksi sen perusteella, mitä on asetettu Engine constants-sivulla Stoichiometric ratioksi. Avain on se, että tuota ratioa ei käytetä mihinkään polttoainelaskentoihin. Siispä normaalilla lambda-anturin skaalauksella (AFR 14,7:1 = lambda 1,00) asetetaan tuohonkin stoich arvoksi 14,7 vaikka käytettäisiin pelkkää etanolia --> lambda skaalautuu oikein.
          Last edited by muuris; 24-06-2020, 19:55.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11078
            • Oulu

            Originally posted by muuris View Post
            Tuon olen siis tehnyt ja toimis varmaan jos käyttäis req_fuelissa bensan AFRää, etanolin arvolla se lambda-anturin näyttämä skaalautuu väärin koska TS ilmeisesti odottaa että myös anturi (AEM X) olis skaalattu etanolin lambdalle, joten TS näyttää reippaasti laihaa kun mitari näyttää ykköstä --> autotune vetää kartan heti kuralle. Taidan toistaiseks jatkaa (bensan) AFR arvon käyttöä.

            edit: Eipä tähän kiertotietä taida olla, koska TS lambda-anturin custom kalibrointi on myös projektin Lambda-asetuksella AFR-pohjainen. Anturihan mittaa nimensä mukaan lambdaa eikä AFR:ää, ja jos on pakko sitoa johonkin polttoaineen AFR:ään ollaan metsässä aina eri polttoaineella. Mennään siis AFR:llä eteenpäin eikä enää sotketa bensaa sekaan kuin pakosta
            Joo niin näyttää olevan. Ei oo tuota TS:n systeemiä kehitelty multifuel systeemien näkökulmasta. Itse oon antanu olla kaiken aina bensa AFR:llä ja säädelly sen mukaan oli tankissa mitä vaan. Toimii hyvin Toki ainakin megan kanssa on silti ollu vähän ongelmaa, kun closed loop AFR säätö ei ymmärrä että haluaisin ajaa laihemmalla kuin 14.7 AFR:llä. Rikkaammalle säätää hyvin, mutta laihemmalle ei AFR target tökkää 14.7:aan closed loopin osalta. Ei sinänsä haittaa mitään, mut oishan tuo ollu kiva antaa lambdasäädön tehdä hienosäätöä cruisailualueella.

            BTW mahtaako joku tietää mistä sais halvimmalla LSU4.9 laajakaista anturin, niin ois voinu testailla miten tuo spartan 2 oem pelaa.
            Last edited by Pazi88; 03-09-2019, 14:53.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Ebaystä noita antureita on tullut osteltua ja en ainakaan kotimaasta ole samoihin hintoihin niitä löytänyt.

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                Johtosarjan maapiste siirrettynä nyt moottoriin ja USB:n sijasta BT-yhteys käytössä Tunerstudioon niin eipä ole enää sammunut/jäätynyt. Kuitenkin yksittäiset satunnaiset sync lossit ja pienet nykäisyt on vielä olemassa, esiintyy yleensä siinä 5200rpm maastossa. Nykäisy ei aina näy sync lossina logissa eikä jännitekään dippaa/piikkaa silloin, seokset ok. Cruisaillessa ei juuri noita tule ja kaasupohjassakaan ei joka vedossa.

                edit: Kuvassa ympyröitynä nykimiskohdat lokista (~5100 ja ~6300 rpm), jälkimmäisestä tuli sync lossikin. Pitänee kokeilla tinailla VR-muuntimeen R10 ja R12 paikalleen, josko tuolla olisi vaikutusta.
                Attached Files
                Last edited by muuris; 06-09-2019, 08:03.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • 8DOM8
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2010
                  • 53
                  • Vantaa

                  byäääh, täällä vähän sama juttu ton nykimisen kanssa. 0.5bar ahdoilla vetää ihan nätisti, mutta jos sen yli menee niin 4000-5000rpm välissä paukuttaa aina putkeen jossain välissä.

                  Tarkistetaan nyt aluks toi anturin polariteetti, mullakin on tarvikeanturi paikalla.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    Originally posted by 8DOM8 View Post
                    byäääh, täällä vähän sama juttu ton nykimisen kanssa. 0.5bar ahdoilla vetää ihan nätisti, mutta jos sen yli menee niin 4000-5000rpm välissä paukuttaa aina putkeen jossain välissä.

                    Tarkistetaan nyt aluks toi anturin polariteetti, mullakin on tarvikeanturi paikalla.
                    Sullahan oli m52, mis on hall eikä siinä ole polariteettia kuten vr-anturissa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      VR-anturin rako on omassa 1,3mm joka on alkup speksin ylärajalla, onko kokemuksia pitäisikö MAX9926 toimia tuollakin vielä vai onkohan liikaa? Tuossa M5x ei helppoa säätöä ole, kai se on hiottava kannakkeesta vaan pintaa pois.

                      Oskilloskooppi lähti tilaukseen..
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • 8DOM8
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 53
                        • Vantaa

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Sullahan oli m52, mis on hall eikä siinä ole polariteettia kuten vr-anturissa.
                        Niinpä muuten varmaankin on. Ei oo tullu yhtään tarkistettua että mitä antureita autossa on kun ei johtosarjaan ole tarvinnut koskea
                        Mulla tämä ongelma on edelleen selkeästi moottorin kuormaan liittyvä. Hukkiksen poistoputken mitoitus (hakattu lyttyyn kun ei muuten mahtunut) ei todennäköisesti ole riittävä ja sen seurauksena boostcreeppiä esiintyy.



                        Puolat on vaihdettu uusiin ja kärkiväliä pienennetty mutta edelleen esiintyy täyskaasulla vedettäessä.

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by 8DOM8 View Post


                          Puolat on vaihdettu uusiin ja kärkiväliä pienennetty mutta edelleen esiintyy täyskaasulla vedettäessä.

                          Tää on nyt toinen ahdettu M52-purkki missä samoja ongelmia:think



                          Oisko R39:n vaihtamisesta 470 ohmiseen mitään järkeä? Silloin signaalin taso kasvaisi. Virta anturin läpi pitäisi olla vielä maltillinen 10mA omien laskujen mukaan Onko kellään dataa paljon BMW:n orggis hall-anturi sietää?
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11078
                            • Oulu

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Tää on nyt toinen ahdettu M52-purkki missä samoja ongelmia:think



                            Oisko R39:n vaihtamisesta 470 ohmiseen mitään järkeä? Silloin signaalin taso kasvaisi. Virta anturin läpi pitäisi olla vielä maltillinen 10mA omien laskujen mukaan Onko kellään dataa paljon BMW:n orggis hall-anturi sietää?
                            Tuo pitäs melkeen skoopilla katsoa miltä signaali näyttää että osaa tehdä korjauksia. Muuten menee ihan hakuammunnaksi, kun ei tiedä onko kyse häiriöstä, anturiviasta, väärästä komponentista vai mistä.

                            No tänään ois tarkotus ainakin yhtä m50NV:tä orggis VR-anturilla ihmetellä että miltä se näyttää. Siinä kyllä aiemmin pelas, niin ei tullu skoopilla ihmeteltyä. Mutta pitää nyt katsoa että näkeepähän ainakin onko perusasiat varmasti kunnossa. Oma m52 on vähän semmosessa iskussa että sitä ei oikeen voi skooppailla
                            Last edited by Pazi88; 12-09-2019, 10:07.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Odto
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2017
                              • 114
                              • Suomi

                              Mietityttää hieman tuo oman M52b28 moottorin toiminta. VE- kartta täytyy olla kauhean korkealla verrattuna muihin vastaaviin internetsissä ja multiply map on päällä.
                              Sain tyhjäkäynnin (900 rpm, 33kpa) toimimaan suht. hyvin arvoilla 56-57.

                              Tein lyhyen lenkin pienellä kaasulla korttelin ympäri, noh seokset oli kauhean laihalla. Nostelin hieman arvoja ja tein vielä saman lenkin autotune päällä. Autotune nosti VE- kartan arvoja 130 huitteisiin (map 60-70 kpa, rpm 2000-2700).

                              Ahdoilla mennään varmaana 200 tienoille ve- kartassa, jotta seos on hyvä.

                              Req. fuel 6.4, stoikiometrinen 9.8, suuttimet 735cc, deadtime 0.5 ms multiply map (on), multiply afr (off).

                              Eikö multiply mapin kanssa ve- kartan arvot pitäisi olla jossain max 100?
                              Mikä tähän nyt vaikuttaa? Nostelenko vaan karttaa huoletta?
                              Attached Files

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Odto View Post
                                Mietityttää hieman tuo oman M52b28 moottorin toiminta. VE- kartta täytyy olla kauhean korkealla verrattuna muihin vastaaviin internetsissä ja multiply map on päällä.
                                Sain tyhjäkäynnin (900 rpm, 33kpa) toimimaan suht. hyvin arvoilla 56-57.
                                Onko sulla siis baro-anturi asennettuna ja se näyttää järkeviä arvoja? Mulla oli epähuomiossa tuo multiply map aluksi päällä (ei baro-anturia) ja VE-arvot piti olla sen takia korkella kautta linjan. Tuon muutoksen ja pienen säätelyn jälkeen mulla on B25 (vielä vakiosuuttimilla) tyhjäkäyntialueen VE ~38.
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎