Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11078
    • Oulu

    Muuta req. fuelia isommaksi kunnes se käy tyhjää ~14.7 seoksella about 30-40 VE:llä.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Odto
      Bimmer Rookie
      • Apr 2017
      • 114
      • Suomi

      Eli periaatteessa pitäisi vääristää esim. suuttimien virtausarvoa, jos haluaisi req fuelia muuttaa ja sitä kautta PWtä. Ei mielestäni kuulosta oikealta tavalta lähestyä asiaa.

      Jos lähden laskemaan tyhjäkäynnin kierroslukua, niin ongelma vain pahenee seoksen mennessä paksummalle. Ongelmahan taitaa nyt lähteä noista suuttimista liikkeelle, mutta samoja suuttimia on käytetty pienemmissäkin moottoreissa. Periaatteessa PWtä ei voi nostaa, koska silloin käy aivan liian rikkaalla, mutta sitä pitää nostaa että moottori toimisi.


      Muuten, laskemalla PWn saan tulokseksi --> 6.4*0.3*0.8*1.25 = 1,92 ms.
      Siihen vielä deadtime päälle ja tulos ~2.4ms
      Onko tunerstudiossa näkyvästä PWstä vähennetty deadtime? Siellä nimittäin näkyi ungefär 1.4ms


      Miten tämän nyt selättäisi?

      Comment

      • nevari
        BTCF Member
        • Apr 2008
        • 256
        • jyväskylä

        Originally posted by Odto View Post
        Eli periaatteessa pitäisi vääristää esim. suuttimien virtausarvoa, jos haluaisi req fuelia muuttaa ja sitä kautta PWtä. Ei mielestäni kuulosta oikealta tavalta lähestyä asiaa.

        Jos lähden laskemaan tyhjäkäynnin kierroslukua, niin ongelma vain pahenee seoksen mennessä paksummalle. Ongelmahan taitaa nyt lähteä noista suuttimista liikkeelle, mutta samoja suuttimia on käytetty pienemmissäkin moottoreissa. Periaatteessa PWtä ei voi nostaa, koska silloin käy aivan liian rikkaalla, mutta sitä pitää nostaa että moottori toimisi.


        Muuten, laskemalla PWn saan tulokseksi --> 6.4*0.3*0.8*1.25 = 1,92 ms.
        Siihen vielä deadtime päälle ja tulos ~2.4ms
        Onko tunerstudiossa näkyvästä PWstä vähennetty deadtime? Siellä nimittäin näkyi ungefär 1.4ms

        Miten tämän nyt selättäisi?
        onhan dead time asetukset oikein?
        sitten säädät vaa req fuelia niinkuin pazi tossa jo sanoi

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11078
          • Oulu

          Ja onhan open time only moodi käytössä suutinten jännitekorjaukselle?

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Odto
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 114
            • Suomi

            Dead time asetukset ovat kunnossa ja jännitekorjaus vain dead time.

            Muutin req. fuelia hieman suuremmaksi ja saman verran laskin ve-karttaa. Moottori käy ja lopputulos on luonnollisesti sama, eli PW on niin minimissä kuin voi olla ja seos on paksu.

            Nuo muutoksethan kumoavat toisensa. Voisiko squirts per engine cyclen muuttamisesta 2->1 olla apua? Millä siis laihemmalle?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11078
              • Oulu

              Aa joo eli sulla menee varmaan suuttimet liian pienelle aukiololle. Onko bensalla, koska e85:lla nuo kyllä pelas ihan hyvin m52b28 jatkona. Siinä on ratkaisu muuttaa number of squirts määrä 1:ksi, mutta se batch fire moodissa tarkoittaa että pyttyjen välinen seos on eri tyhjäkäynnillä ja pienillä kuormilla. Koska noihin pareina oleviin pyttyihin ruutataan tavara eri aikoihin. Oikeammin homma menee käyttämällä seqventiaali ruiskusta yhdellä squirtilla, mutta se vaatiin noista mun PnP levyistä 2.0 version toimiakseen.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • 8DOM8
                Bimmer Rookie
                • Nov 2010
                • 53
                • Vantaa

                Originally posted by Odto View Post
                Dead time asetukset ovat kunnossa ja jännitekorjaus vain dead time.

                Muutin req. fuelia hieman suuremmaksi ja saman verran laskin ve-karttaa. Moottori käy ja lopputulos on luonnollisesti sama, eli PW on niin minimissä kuin voi olla ja seos on paksu.

                Nuo muutoksethan kumoavat toisensa. Voisiko squirts per engine cyclen muuttamisesta 2->1 olla apua? Millä siis laihemmalle?
                Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa molemmat suutinpankit eri aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

                Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kaksi kertaa per 720 kampiakselin astetta

                Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

                Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Alternating, et saa enää seosta laihemmalle.
                Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Simultaneous, voit muuttaa 2 ->1 ja todnäk saat tarpeeksi laihalle.

                Tai sitten rupee kikkailemaan bensapaineen kanssa?

                Comment

                • Odto
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2017
                  • 114
                  • Suomi

                  E85 polttoaineena ja tosiaan monella on lähes identtinen kokoonpano toimivana. Täytyy tutkia tuota squirtin laskemista.

                  Säädettävä polttoainepaineensäädin voisi myös toimia. Säätyyhän tämä vakiokin alipaineen mukana pienemmälle ja tämä on vielä uusi, että pitäisi sen puolesta toimia. Samassa alipainelinjassa on haaroitus ecu:lle, mutta se tuskin vaikuttaa millään tavalla paineensäätimen toimintaan.

                  E. On alternating, eli ei siitä siis apuja.
                  Last edited by Odto; 26-03-2020, 15:57.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    Originally posted by 8DOM8 View Post
                    Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa molemmat suutinpankit eri aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

                    Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kaksi kertaa per 720 kampiakselin astetta

                    Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa molemmat suutinpankit samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta

                    Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Alternating, et saa enää seosta laihemmalle.
                    Jos sulla on nyt Squirts per engine cycle 2, Simultaneous, voit muuttaa 2 ->1 ja todnäk saat tarpeeksi laihalle.

                    Tai sitten rupee kikkailemaan bensapaineen kanssa?
                    Tää on itseasiassa erillä lailla speeduinon kanssa. Nuo ylläolevat on miten megassa toimii. 6 koneen tapauksessa näin speeduinossa:

                    Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu 120 astetta eri aikaan. = Saadaan jokaiselle pytylle identtinen ajoitus ruiskutukselle, toisin kuin megassa esim. tapahtuu.

                    Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu kaikki yhtäaikaa.

                    Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa kaikki suuttimet samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta.

                    Eli tosiaan jos tuo ruiskutusmäärän jakaminen 2:ksi seosten tasaamiseksi pyttyjen välillä aiheuttaa että PW menee liian pieneksi suuttimille, voi number of squirts vaihtaa yhdeksi. Mut kannattaa pitää alternating moodi käytössä että ei kummiskaan kaikki suuttimet ruutaa kerralla. Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
                    Last edited by Pazi88; 26-03-2020, 16:04.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Odto
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2017
                      • 114
                      • Suomi

                      Eli periaatteessa suuttimien kuorma puolittuu kun muutan 2 ->1.
                      Millaisia muutoksia VE-kartta tarvitsee? Pudotanko suoraa aluksi 50%?

                      E. Tiputin 50% ja nyt käy hyvin. Sormet ristissä
                      Last edited by Odto; 26-03-2020, 16:44.

                      Comment

                      • 8DOM8
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 53
                        • Vantaa

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Tää on itseasiassa erillä lailla speeduinon kanssa. Nuo ylläolevat on miten megassa toimii. 6 koneen tapauksessa näin speeduinossa:

                        Squirts per engine cycle 2, Alternating = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu 120 astetta eri aikaan. = Saadaan jokaiselle pytylle identtinen ajoitus ruiskutukselle, toisin kuin megassa esim. tapahtuu.

                        Squirts per engine cycle 2, Simultaneous = Avaa kaikkia suuttimia 2 kertaa 720 kampuran asteen aikana. 3 eri suutin lähtöä avautuu kaikki yhtäaikaa.

                        Squirts per engine cycle 1, Simultaneous Avaa kaikki suuttimet samaan aikaan, kerran per 720 kampiakselin astetta.

                        Eli tosiaan jos tuo ruiskutusmäärän jakaminen 2:ksi seosten tasaamiseksi pyttyjen välillä aiheuttaa että PW menee liian pieneksi suuttimille, voi number of squirts vaihtaa yhdeksi. Mut kannattaa pitää alternating moodi käytössä että ei kummiskaan kaikki suuttimet ruutaa kerralla. Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
                        En tiennykkään että tässä on 3 eri pankkia käytössä, hyvä niin.
                        Kiitos Pasi korjauksesta, tuli itsellekin selväksi kerralla

                        Comment

                        • 8DOM8
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2010
                          • 53
                          • Vantaa

                          Originally posted by Odto View Post
                          Eli periaatteessa suuttimien kuorma puolittuu kun muutan 2 ->1.
                          Millaisia muutoksia VE-kartta tarvitsee? Pudotanko suoraa aluksi 50%?
                          Tunerstudion vissiin pitäis osata laskea se req fuel automaattisesti noiden muutoksien jälkeen, mutta enpä mene vannomaan kun ei tän speeduinon kehityksen perässä aina pysy.
                          Ainakin jollain speeduino ja tunerstudio version kombolla ei toiminut niin kuin pitäis vaan req fuelit piti korjata käsin yms yms.

                          Comment

                          • Odto
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2017
                            • 114
                            • Suomi

                            Kyllä se vain rupesi hienosti käymään ja järkevillä seoksilla. Kiitos avusta

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Tää "Squirts per engine cycle 1, Alternating" on speeduinossa periaatteessa lähes sama kuin megassa(ms2) "Squirts per engine cycle 2, Alternating". Erona että suutin bankkeja on 3 eikä 2.
                              Tiedoksi muillekin, tämä vaatii nähtävästi uusimman firmiksen, ettei TS anna herjaa 6-sylinterisessä. Vanhemmilla firmiksillä ei anna tehdä tuota asetusta.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              • pesonen81
                                BTCF Member
                                • Nov 2007
                                • 90
                                • Hyvinkää

                                olen tilaamassa speeduino m52:n 2.0:aan komponenteja ja osa numero 7 listalla on loppu osa toimittajilta, mut löysin omasta mielestä vastaavan. käykö komponenti varmasti tilalle?
                                Attached Files
                                Last edited by pesonen81; 10-04-2020, 08:47.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎