Originally posted by pesonen81
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
Yritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
Comment
-
-
Originally posted by rungo View PostYritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.
PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.
Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostYmmärsinkö oikein että laajakaista on kuitenkin jo olemassa ja sillä on säätelyä tehty?
Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.
PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.
Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
Comment
-
-
Jotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc
Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin:
Tällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä. Prossu on toki 32-bittinen eikä 8-bittinen kuten arduino megassa on ja kellotaajuus on 168MHz vs. 16MHz jotenka tuossa on varaa melkoisesti monimutkaisempaan ja tarkempaan laskentaan. Lisäksi löytyy mm. pari integroitua CAN väylää. RTC ja SD-kortin käyttökin integroituna piirille.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Lupaavalt vaikuttaa
Originally posted by Pazi88 View PostTällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä.
Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Jatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy
- Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.
- Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?
- KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös
Comment
-
-
Originally posted by rungo View PostJatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy
- Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.
- Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?
- KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös
- Se mun levy on tehty niin että pinnit pitäs bluetooth moduulissa kääntää toiselle puolelle. Tällä tavalla saa antennin osoittamaan ylöspäin eikä piirilevyä kohden. Muuten noiden bluetooth moduulien toiminta vaihtelee vahvasti riippuen autosta, läppäristä yms. Jos yhteys on huono, voi sen bluetooth moduulin koittaa vetää johdoilla ulos boksista. Itse aattelin kokeilla tämmöstä esp wifi moduulia ihan kokeilumielessä, että jos tuolla sais bluetoothia varmemman yhteyden: https://www.ebay.co.uk/itm/Megasquir...r/223820108939
- Oletko kattonut tuleeko sync-lossia tuolloin vai ei? Jos ei tuu sync lossia, niin sit liittyy jotekin ihan vaan mittaripuoleen. Jossain vanhassa firmis versiossa tuossa oli ihan bugiakin, mutta katso että tacho pulssin pituus on 1ms eikä pidempi.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by aae30 View PostLupaavalt vaikuttaa
Puuttuukos siitä paljoakaan, että sillä ohjais m6xbxx-moottoreitakin?:think
Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.
Ja mulla on nyt STM32F1 tossa uudessa m52tu/m54 hoitamassa CAN väylää auton suuntaan että saa mittariston pelaamaan. Tuntuis pelaavan hienosti, mutta autossa asti en ole kerenny kokeileen:
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc
Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View Post
Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin:
e36 328i turbo (95)
vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
e30 316 (m30)(87) projekti
EX.
e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
Comment
-
-
Jatketaan noviiskysymyksillä.
Tyhjäkäynti hierottu ve kartoissa, ja nyt ongelmaksi muodustunut tuo idle control säätö. open loopissa tyhjäkäynti pyörii nätisti ~830rpm @ 70% pwm.
Toki lämpimänä jengat tuosta laskee kun open loop käytössä.
Yritin tuota closed looppia saada toimimaan, mutta tuntuu että se ei vaan tee mitään. Seuraavilla asetuksilla testailin, ei auttanut vaikka kaikki PID arvot heitti 0 ja lähti siitä yksitellen muuttelemaan.
Kokeiltu myös normal sekä reverse moodilla.
Myöskään mittariston IAC arvo ei muutu, eli tuntuu että se arpoo jonkun pitää jengat siinä, ei mitään eletty että yrittäisi muuttaa annettuu arvoon.
Mikäli lasken tuota min duty valuea, käyttää se sitä ns. tyhjäkäynti arvona.
Myöskään Frequency muuttaminen ei vaikuttanut mitenkään.
--> Closed loopissa tyhjäkäynti ei yritä edes hakea annettua tyhjäkäynti kierrosta.
Onko kellään tullut vastaavaa eteen ? Onko mulla nyt unohtunut joku asetutus jostain vai voiko kyseessä olla mekaaninen vika. Open loopissa tyhjäkäynti muuttuu hienosti kun PVM arvoa muuttaa. Kyseessä siis yhä pazin m50 vanos pnp levy.
Comment
-
-
Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.
Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :thinkLast edited by Pazi88; 29-04-2020, 22:06.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by aaape View PostTuleekos nämä valmiiksi kasattuna? Tänne ainakin kelpaa yksi kappale testiin kun näitä rupeaa saamaan
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
Comment