Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yrkesman
    BTCF Member
    • Jul 2004
    • 45
    • Turku

    Originally posted by pesonen81 View Post
    olen tilaamassa speeduino m52:n 2.0:aan komponenteja ja osa numero 7 listalla on loppu osa toimittajilta, mut löysin omasta mielestä vastaavan. käykö komponenti varmasti tilalle?
    Pitäis käydä.
    E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

    Comment

    • pesonen81
      BTCF Member
      • Nov 2007
      • 90
      • Hyvinkää

      kiitos

      Comment

      • rungo
        BTCF Member
        • Nov 2019
        • 88
        • Helsinki

        Yritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Originally posted by rungo View Post
          Yritin jo etsiä tietoa mutta kysytään täälläkin. Karttoja hierottu leimaa varten ja saatu pyörimään tontilla, mutta varmuuden vuoksi olisi haluja iskeä laajakaista ohjamaan seosta päästömittauksiin. Saako tuolla simple moodilla tarpeeksi fiksun korjauksen aikaan, vai onko PID ainoa järkevä vaihtoehto. Sattuuko kellään olemaan PID arvoja mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen tuon suhteen ?
          Ymmärsinkö oikein että laajakaista on kuitenkin jo olemassa ja sillä on säätelyä tehty?

          Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.

          PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.

          Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • rungo
            BTCF Member
            • Nov 2019
            • 88
            • Helsinki

            Originally posted by muuris View Post
            Ymmärsinkö oikein että laajakaista on kuitenkin jo olemassa ja sillä on säätelyä tehty?

            Yksi tärkeimmistä AFR/O2 -asetuksista on ignition events per step sen mukaan, mikä on viive pw muutoksesta siihen että se näkyy AFR arvossa (logeista katsoo ajan ja laskee montako kipinää välissä ehti mennä). Mulla arvo on 20 kun anturi on näiden vanhempien vakiopaikalla vaihdelaatikon luona.

            PID arvojen säätö ei ole nopea juttu, pidän todennäköisempänä että nopealla laitolla se pahentaa eikä paranna tilannetta. Tyhjäkäynnillä se ei pitäisi olla käytössä muutenkaan, ja VE-kartta pitäisi olla sen verran hyvin kohdallaan että PID:lle ei jää mitään töitä olosuhteiden ollessa täysin samat. Se auttaa sitten korjaamaan pieniä olosuhteista aiheutuvia heittoja. Tuon PID-säätimen toiminnassa vaikuttaa muutenkin olevan mahdollista bugia vielä, kehittäjillä syynäyksessä parasta aikaa eli senkin puolesta keskittyisin tässä vaiheessa VE hieromiseen.

            Samoin jos VE-kartta ei ole hyvin lähellä niin simple aiheuttaa vaan jatkuvaa oskillointia.
            Kyllä vaan, laajakaista asennettu ja sen avulla toki säädetty tuo VE-karttaa. Pitää tuota ignition eventsia alkaa tutkimaan, enpä ole tuollaisesta lukenutkaan mistään.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11078
              • Oulu

              Jotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc

              Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin:


              Tällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä. Prossu on toki 32-bittinen eikä 8-bittinen kuten arduino megassa on ja kellotaajuus on 168MHz vs. 16MHz jotenka tuossa on varaa melkoisesti monimutkaisempaan ja tarkempaan laskentaan. Lisäksi löytyy mm. pari integroitua CAN väylää. RTC ja SD-kortin käyttökin integroituna piirille.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2690
                • .fi

                Lupaavalt vaikuttaa

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Tällä hetkellä tuo ei sinänsä tarjoa hirveästi mitään muuta hyötyä, kuin että tuolla onnistuu timereiden puolesta 8x8 seqventiaali ja vielä jää ylikin niitä.
                Puuttuukos siitä paljoakaan, että sillä ohjais m6xbxx-moottoreitakin?:think


                Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
                joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • rungo
                  BTCF Member
                  • Nov 2019
                  • 88
                  • Helsinki

                  Jatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy

                  - Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.

                  - Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?

                  - KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    Originally posted by rungo View Post
                    Jatketaan taas parilla helpolla noviisi kysymyksellä, kyseessä pazin m50 vanos pnp levy

                    - Mihin olette säätänyt tyhjäkänti rpm:n ? vakionahan taitaa olla m50b25 koneella 750rpm, nyt kyseessä m50b28.

                    - Onko muilla ollut ongelmia bluetoothin kanssa? saatu toimimaan pöydällä OK, mutta autossa ei saa yhteyttä, oletan että signaali on jostain syystä heikko. Jos en väärin muista niin oma bluetooth moduuli tuli pazin videoihin nähden väärin, päin jotta pinnijärjestys oikea, mutta noita pinnejä joutui taivuttamaan väärään suuntaan. Onko näitä moduuleja "erikätisinä" ?

                    - KAA ja nokan antureina Cherryn Hallit, gsxxxx, mikä tässäkin keskustelussa mainittu aiemmin, ilmavälinä 1,5mm, johtoihin isketty metallipunossukat ja 5volttia syötettynä. Leima säätöjä tehdessä huomasin että jengamittari kojelaudassa pomppi oudosti 2500-3000 välissä, samaa ei esiintynyt moottoritie ajossa samoilla rundeilla. Onko ideaa mistä lähteä asiaa ihmettelemään. Molemmat anturit oli kunnolla kiinni, sekä triggeri kehä myös
                    - Tyhjäkäynti on yleensä ok jossain 800-1000 välillä. Senhän voi laittaa ihan omien mieltymysten mukaan.

                    - Se mun levy on tehty niin että pinnit pitäs bluetooth moduulissa kääntää toiselle puolelle. Tällä tavalla saa antennin osoittamaan ylöspäin eikä piirilevyä kohden. Muuten noiden bluetooth moduulien toiminta vaihtelee vahvasti riippuen autosta, läppäristä yms. Jos yhteys on huono, voi sen bluetooth moduulin koittaa vetää johdoilla ulos boksista. Itse aattelin kokeilla tämmöstä esp wifi moduulia ihan kokeilumielessä, että jos tuolla sais bluetoothia varmemman yhteyden: https://www.ebay.co.uk/itm/Megasquir...r/223820108939

                    - Oletko kattonut tuleeko sync-lossia tuolloin vai ei? Jos ei tuu sync lossia, niin sit liittyy jotekin ihan vaan mittaripuoleen. Jossain vanhassa firmis versiossa tuossa oli ihan bugiakin, mutta katso että tacho pulssin pituus on 1ms eikä pidempi.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11078
                      • Oulu

                      Originally posted by aae30 View Post
                      Lupaavalt vaikuttaa


                      Puuttuukos siitä paljoakaan, että sillä ohjais m6xbxx-moottoreitakin?:think


                      Itsellä toi mcu käytös mm. "CAN väylä-silta"-projektis (haaveena e38 740d pohjalt e39 540d),
                      joka ois tarkoitus nyt kaivella esiin ja jatkaa, kun ihan kotinurkilta sopiva e39 jo kiikaris.
                      m60 moottori batchina onnistuu tolla nykyisellä Pnp piirilevyllä. seqventiaalia varten pitäs tehdä ihan oma PnP versio kun tuonne nykyselle mahdu 8-cyl seqventiaalin vaatimat kamat. Ja m62:t on tarina erikseen. Mut toki sopivalla järjestelyllä m6x koneen ajo seqventiaalisena pitäis onnistua kyllä.

                      Ja mulla on nyt STM32F1 tossa uudessa m52tu/m54 hoitamassa CAN väylää auton suuntaan että saa mittariston pelaamaan. Tuntuis pelaavan hienosti, mutta autossa asti en ole kerenny kokeileen:

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Jotain uutta tällä rintamalla. Nyt on tiettävästi ensimmäinen moottori saatu käyntiin STM32F407 prosessorilla ja speeduino firmiksellä: https://www.youtube.com/watch?v=zYVt-PmlbTc

                        Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin
                        Tämä avaa vähintään epävirallisiin firmiksiin aivan uusia mahdollisuuksia. Itse toivon että myös viralliseen firmikseen alkaa uimaan näitä parempien MCU:iden tarjoamia ominaisuuksia, joita ei voida järkevästi Arduino-pohjaisesti tehdä. Tämä STM32F407:han ei ole ainoa, mitä vaihtoehtoja on kehitteillä..
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • aaape
                          BTCF Member
                          • Aug 2009
                          • 615
                          • Muaninka

                          Originally posted by Pazi88 View Post

                          Asiaan liittyen meikäläisellä on kehitteillä tämmönen arduino megan korvaaja perustuen tuohon STM32F407 piiriin:

                          Tuleekos nämä valmiiksi kasattuna? Tänne ainakin kelpaa yksi kappale testiin kun näitä rupeaa saamaan
                          e36 328i turbo (95)
                          vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                          e30 316 (m30)(87) projekti

                          EX.
                          e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                          Comment

                          • rungo
                            BTCF Member
                            • Nov 2019
                            • 88
                            • Helsinki

                            Jatketaan noviiskysymyksillä.

                            Tyhjäkäynti hierottu ve kartoissa, ja nyt ongelmaksi muodustunut tuo idle control säätö. open loopissa tyhjäkäynti pyörii nätisti ~830rpm @ 70% pwm.
                            Toki lämpimänä jengat tuosta laskee kun open loop käytössä.

                            Yritin tuota closed looppia saada toimimaan, mutta tuntuu että se ei vaan tee mitään. Seuraavilla asetuksilla testailin, ei auttanut vaikka kaikki PID arvot heitti 0 ja lähti siitä yksitellen muuttelemaan.

                            Kokeiltu myös normal sekä reverse moodilla.

                            Myöskään mittariston IAC arvo ei muutu, eli tuntuu että se arpoo jonkun pitää jengat siinä, ei mitään eletty että yrittäisi muuttaa annettuu arvoon.
                            Mikäli lasken tuota min duty valuea, käyttää se sitä ns. tyhjäkäynti arvona.
                            Myöskään Frequency muuttaminen ei vaikuttanut mitenkään.
                            --> Closed loopissa tyhjäkäynti ei yritä edes hakea annettua tyhjäkäynti kierrosta.

                            Onko kellään tullut vastaavaa eteen ? Onko mulla nyt unohtunut joku asetutus jostain vai voiko kyseessä olla mekaaninen vika. Open loopissa tyhjäkäynti muuttuu hienosti kun PVM arvoa muuttaa. Kyseessä siis yhä pazin m50 vanos pnp levy.



                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11078
                              • Oulu

                              Closed loop tyhjäkäynnin säädössä on vielä jotain vikaa koodin osalta, ja ei toimi välttämättä oikein. Se on käsittääkseni ihmettelyn kohteena tällä hetkellä ja muutenkin tyhjäkäynnin säädön saaminen tarkemmaksi. Kannattanee pysytellä open loopissa vielä nyt.

                              Tuo 70% duty kyllä kuulostaa silti oudon isolta. Yleensä siinä 50-40% paikkeilla normaalisti näissä. 70% on käytännössä venttiili kokonaan auki eli joku 2000rpm pitäs olla sillon :think
                              Last edited by Pazi88; 29-04-2020, 22:06.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11078
                                • Oulu

                                Originally posted by aaape View Post
                                Tuleekos nämä valmiiksi kasattuna? Tänne ainakin kelpaa yksi kappale testiin kun näitä rupeaa saamaan
                                No varmaan pakko olla valmiiksi kasattuna, kun ei noita paljon normi tinakolvilla kasailla Vaatii ihan kunnon SMD vehkeet että kasaus onnistuu. Nyt kokeeksi pistin muutamia tuleen kiinasta lähes valmiiksi kasattuna, mutta nyt ekat ylimääräset menee henkilöille jotka on muutenkin mukana kehitystyössä. Isompaan levitykseen ei noita oo tulossa ennenkuin testausta on tehty kunnolla.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎