Ahaa. Pitääpi tutkia asiaa. Ollu vähän orpo olo kun valo palaa muttei tiedä vikaa tai sen aiheuttajaa. Voipi olla ehjä lambdakin ylimääräsenä tuossa.
Eli tuo monitor lambda vois olla. Pitääpi tilata moinen ja kattoo auttaako
Pre- ja post lambdat on käsittääkseni samanlaiset. Hopi hopi vaihtamaan, että pääsen itsekin korjaamaan
Ongelmana on epätasainen tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksissä, joka korjaantuu yleensä kaasua polkaisemalla. Auto on e39 523ia vm. 2000.
Ensimmäisellä kerralla tuntui käyvän myös vajailla pytyillä ja kiihtyksessä ravisti kovasti. Taisella kaasulla ei ollut ongelmia, mutta yli 80 ei voinut ajaa tai moottori ravisti liikaa. Ongelma hävisi seuraavana päivänä viikakoodin lukemisen jälkeen (tosin vikavalo syttyi heti uudelleen). Em. ongelmaa ei ole esiintynyt viikkoon muuten kuin kylmäkäynnistyksen yhteydessä epätasena käyntinä.
Tälläiset koodit sain tänään kun moottorin vikavalo syttyi viikon tauon jälkeen:
- 202 Polttoaineen säätö ryhmä 1, sallittu alue ylitetty
- 203 Lambdatunnistimen säätöraja, ryhmä 2
- 227 Polttoaineen säätö ryhmä 1, sallittu alue ylitetty
- 228 Polttoaineen säätö ryhmä 2, sallittu alue ylitetty
Ongelmat alkoivat 27.10.2012:
- F0 Sytytyshäiriö syl. 3
- EE Sytytyshäiriö syl. 1
- CA Polttoaineen säätö ryhmä 1 säätöraja
- 97 Lambdatunnistimen jännite ennen katalysaattoria ryhmä 2
- E3 227 Polttoaineen säätö ryhmä 1, sallittu alue ylitetty
- E4 Polttoaineen säätö ryhmä 2, sallittu alue ylitetty
Vaihdoin sytytyspuolat 1 ja 3. Toimi viikon normaalisti.
Nollauksen yhteydessä (30.10.2012) oli vielä seuraavat koodit (valo syttyi heti uudelleen ekan nollauksen jälkeen pihasta lähdettäessä).
- E3
- F0
- CA
Olen käynyt läpi lukemattomia sivuja ja ainakin imuvuotojen on väitetty aiheuttavan vastaavanlaisia käyntiongelmia. Lisäksi huomasin, että hieman vastaavanlaisia ongelmia oli tullut samoilla koodeilla (tuoreimmat) kun bensansuodatin oli tukossa. Voisiko vika olla siinä?
Pikakooklauksella vika on Catalytic Converter, INPA:lla tod näk Katalysator Konvergierung. Itsellä ainakin antaa moista vikaa. Joku oli vaihtanut kolme! eri kattia ja silti vika olis pysynyt. Eli viaksi veikkaan katin jälkeistä lambdaa. Mutta korjaapa tuo vika, niin tiedän sitten itsekin missä se voisi olla.
Ahaa. Pitääpi tutkia asiaa. Ollu vähän orpo olo kun valo palaa muttei tiedä vikaa tai sen aiheuttajaa. Voipi olla ehjä lambdakin ylimääräsenä tuossa.
Eli tuo monitor lambda vois olla. Pitääpi tilata moinen ja kattoo auttaako
e46 316i vm2000 M43b19
Eli autossa palaa välillä moottorin vikavalo. Sammuu ajossa, syttyy välillä. On pitkiäkin aikoja poissa ja taas syttyy. Ei mitään loogista yhteyttä.
Carsoft antaa vikakoodin 165 eikä mitään selitystä vain numero. Jostain nettisivuilta löysin että tuo olisi "moottorin vikavalon vikakoodi" Olisiko jollain parempaa ehdotusta?
Auto toimii normaalisti, ei kuluta bensaa enempää tai tee muutakaan ihmeellistä vaikka valo palaa.
Pikakooklauksella vika on Catalytic Converter, INPA:lla tod näk Katalysator Konvergierung. Itsellä ainakin antaa moista vikaa. Joku oli vaihtanut kolme! eri kattia ja silti vika olis pysynyt. Eli viaksi veikkaan katin jälkeistä lambdaa. Mutta korjaapa tuo vika, niin tiedän sitten itsekin missä se voisi olla.
e46 316i vm2000 M43b19
Eli autossa palaa välillä moottorin vikavalo. Sammuu ajossa, syttyy välillä. On pitkiäkin aikoja poissa ja taas syttyy. Ei mitään loogista yhteyttä.
Carsoft antaa vikakoodin 165 eikä mitään selitystä vain numero. Jostain nettisivuilta löysin että tuo olisi "moottorin vikavalon vikakoodi" Olisiko jollain parempaa ehdotusta?
Auto toimii normaalisti, ei kuluta bensaa enempää tai tee muutakaan ihmeellistä vaikka valo palaa.
Katso jollain järkevämmällä softalla. Esim Inpa tai DIS.
e46 316i vm2000 M43b19
Eli autossa palaa välillä moottorin vikavalo. Sammuu ajossa, syttyy välillä. On pitkiäkin aikoja poissa ja taas syttyy. Ei mitään loogista yhteyttä.
Carsoft antaa vikakoodin 165 eikä mitään selitystä vain numero. Jostain nettisivuilta löysin että tuo olisi "moottorin vikavalon vikakoodi" Olisiko jollain parempaa ehdotusta?
Auto toimii normaalisti, ei kuluta bensaa enempää tai tee muutakaan ihmeellistä vaikka valo palaa.
Pakonokan anturi ja uusi termostaatti, ei se ole oikeasti imusarjan jäähdytys vaan käännöskukkanen. Termostaatin sisällä oleva säätöön käytettävä lämmityselementti poikki, ei harvinaista.
Ja koodi ei tuu uudestaan paitsi käynnistettäessä, vinkki OBD testin läpäisyyn
Pakonokan anturi ja uusi termostaatti, ei se ole oikeasti imusarjan jäähdytys vaan käännöskukkanen. Termostaatin sisällä oleva säätöön käytettävä lämmityselementti poikki, ei harvinaista.
Kuuluuko asiaan vai onko mulla vielä dis:n kanssa jotain häikkää? Kun statuksien lukeminen ei onnistu auto käynnissä, saattaa ehkä hetken pelata sitten yhteys katkeaa. Muuten kyllä kaikki pelaa ja toimii, kun auto ei ole käynnissä. Tarkotus ois tutkia vähän tuon lambdan toimintaa. Autohan on -90 525 M50
Leave a comment: