Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    Originally posted by erst zu werner
    Tere ,kyllä toi sun lamda arvo 0.96 viittaa lamdavikaan , vaihda ne ja sitten pakokaasutestiin .Kerro kuin kävi!
    Lamdat vaihdettu viimein ja puhtaat paperit testistä.. Että silleen..
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • pokerface
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2002
      • 308
      • vaasa

      Ei menny katsastuksesta läpi, co-pitoisuus 5,82 Mitähän tuolle pitäis tehdä? Auto on 316i -88
      tyhmäkin voi vaikuttaa viisaalta jos pitää välillä turpansa kiinni

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        Originally posted by pokerface
        Ei menny katsastuksesta läpi, co-pitoisuus 5,82 Mitähän tuolle pitäis tehdä? Auto on 316i -88
        CO (hiilimonoksidi eli häk&#228, kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea.

        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Pokerface: Jätä nyt kuitenkin ne tulpat rauhaan ja ilmamäärämittarista kansi auki ja päästölaitteet putkeen kiinni. Potikalta eri esijännitys asentoja selaillen päästöt kuntoon.
          Last edited by Hemi; 21-06-2006, 12:07.

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            Kyllä mun mielestä tulpat aina kannattaa vaihtaa jos ei tietoa koska on vaihdettu, ja myös ilmansuodatin. Voi näillä bensan hinnoilla säästää osien hinnan aika pian jos palotapahtuma edes hieman tehostuu.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Trigy
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 44

              Originally posted by Trigy
              325iA Coupé -92:n Katsastus lähestyy ja päätin käydä hoitamassa päästömittauksen tutulla korjaamolla. 1km matkan ajoin töistä korjaamolle ja letkut kiinni:

              HC: 110 / 50 ja CO ihan rajoilla (lähellä 0,5), muuten ok.

              No, en ollut huolissani sillä kone oli kylmä. Kävin hiukan myöhemmin vetämässä motarilla 10min happihyppelyn. Valitettavasti tuttu ja turvallinen korjaamo oli jo sulkenut ovensa, joten ajattelin käydä hakemassa paperin toisesta korjaamosta. Letkut kiinni ja silmät mittariin...

              HC 300 / 120 ja CO yli sallitun rajan!

              Siis motarilla käynti nosti Hc päästöt lähes kolminkertaisiksi.. No, eri paja eri mittari mutta ei niillä nyt noin suuria eroja selitetä. Mikäköhän voisi olla kyseisen ilmiön syy?
              No nyt on lambda ja ilmanputsari vaihdettu ja HC: 280 (kierroksilla 75) CO: 1,3 eli ei ollut ainakaan lambdassa vikaa. Testerissä olen käyttänyt, eikä näyttänyt mitään vikaa missään. Auto käy todella tasaisesti, ei seilaile tyhjäkäynti. Ainoa "oire" autossa on se, että välillä liikkeelle lähdettäessä sisälle tulee suhteellisen vahva bensan katku. Ilmamassamittarihan oli sellainen kuumalankasysteemi, joten siihen ei "manuaalisäätöjä" tehdä. Joten mikä voisi olla seuraava toimenpide mitä kannattaisi kokeilla? Uusi ilmamassamittari? Uusi katalysaattori?
              Last edited by Trigy; 20-06-2006, 10:10.
              "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

              Comment

              • antti79
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 2499
                • Littoinen

                Originally posted by Trigy
                No nyt on lambda ja ilmanputsari vaihdettu ja HC: 280 (kierroksilla 75) CO: 1,3 eli ei ollut ainakaan lambdassa vikaa. Testerissä olen käyttänyt, eikä näyttänyt mitään vikaa missään. Auto käy todella tasaisesti, ei seilaile tyhjäkäynti. Ainoa "oire" autossa on se, että välillä liikkeelle lähdettäessä sisälle tulee suhteellisen vahva bensan katku. Ilmamassamittarihan oli sellainen kuumalankasysteemi, joten siihen ei "manuaalisäätöjä" tehdä. Joten mikä voisi olla seuraava toimenpide mitä kannattaisi kokeilla? Uusi ilmamassamittari? Uusi katalysaattori?
                Kuulostaa siltä että autosi kävisi todella rikkaalla. Oletko mahdollisesti asentanut jotain "teho"lastua autoosi? Se voi aiheuttaa tuollaista. Tuohon bensan hajuun ei meinaan katalysaattori vaikuta, päästöt kun on noin pielessä ei katalysaattori voi edes toimia, eli vikaa kannattaa etsiä mielestäni muualta.
                sigpic
                Originally Posted by jari kihlman
                "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                Comment

                • pohjanpoika
                  Newbiemmer
                  • Jun 2006
                  • 5

                  Jaahas ja mistähän Oulusta löytyis semmoinen paja jossa osataan tarvittaessa mittailla ja säädellä näitä pelejä?

                  Itellä -93 525i seuraavilla lukemilla CO: 1,93/0,26 ja HC: 180/60. Katsastaja huudatti konetta reippaasti noihinkin lukemiin - lämmöt nousi ja syyläri alko kuseen yläpäästä.

                  Taidan kuitenki ensin vaihtaa haitariputken ja tulpat... mutta ois hyvä löytää joku seppä joka osaa muutakin ku vasaroida ja vaihdella palikoita jos päästöt ei tuosta kummene.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Edelleenkään näitä m50-koneita ei säädellä millään tavalla vaan kaikkien osien pitää olla kunnossa. Lähes joka korjaamolta löytyy mittarit ja merkkihuollossa olisi vikakoodinlukija.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Trigy
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 44

                      Originally posted by antti79
                      Kuulostaa siltä että autosi kävisi todella rikkaalla. Oletko mahdollisesti asentanut jotain "teho"lastua autoosi? Se voi aiheuttaa tuollaista. Tuohon bensan hajuun ei meinaan katalysaattori vaikuta, päästöt kun on noin pielessä ei katalysaattori voi edes toimia, eli vikaa kannattaa etsiä mielestäni muualta.
                      Ei ole autossa teholastua. Rikkaallahan se käy, sehän on selvä. Mutta syytä minä en siihen löydä.

                      Originally posted by alspe
                      Edelleenkään näitä m50-koneita ei säädellä millään tavalla vaan kaikkien osien pitää olla kunnossa. Lähes joka korjaamolta löytyy mittarit ja merkkihuollossa olisi vikakoodinlukija.
                      Tässäpä tämä pulma onkin. Auto on käytetty testerissä, eikä vikamuistissa ole yhtään koodia. Miten siis vian voi paikallistaa? Vaihdettu/tarkistettu: lambda, ilmanputsari ja tulpat.
                      "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Trigy: Mitähän oli O2, eli jäännöshappi?

                        Comment

                        • Olsberg
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 349
                          • Jyväskylä

                          Miten merkittävästi koneen kunnollinen lämmittäminen vaikuttaa päästöarvoihin? Ajelin tänään tuohon muutaman kilometrin päähän katsastukseen, enkä sen kummempia lämmitellyt konetta. Päästöt olivat ihan ok, mutta HC-arvo on parissa kuukaudessa muuttunut aika merkittävästi!

                          Päästöarvot huhtikuussa:
                          CO: 0/0
                          HC: 2/3
                          Lambda: 1,01
                          CO2 14,70/14,70
                          O2: 0,46/0,34

                          Päästöarvot tänään:
                          CO: 0,01/0,03
                          HC: 42/62
                          Lambda: 1,01
                          CO2: 15,49/15,53
                          O2: 0,49/ 0,35

                          Arvot siis ovat ihan hyvännäköiset, mutta ihmetyttää tuo HC:n nousu noin huimasti! Kieliikö tuo jostain alkavasta viasta, vai jatketaanko kovaa ajoa samoilla säädöillä?
                          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                          Comment

                          • Trigy
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 44

                            Originally posted by Hemi
                            Trigy: Mitähän oli O2, eli jäännöshappi?
                            En nyt tähän hätään muista, mutta ei kai se yli raja-arvon ollut kun siitä ei sen kummemmin keskusteltu mittauksessa...
                            "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Se on kuitenkin aivan oleellinen tieto määriteltäessä mm.pakopuolen vuotoja jotka sekoittavat lambdan ja ottavat katin ulos sen toimintaikkunasta.
                              Eli CO:sta HC:sta näemme vain seuraukset, emme päätellä syitä?
                              alle 0.5 O2 vain poistaa lukuisia muita vikamahdollisuuksia ja ilman tuota
                              O2:sta spekulointi on turhaa.

                              Comment

                              • Trigy
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 44

                                Originally posted by Hemi
                                Se on kuitenkin aivan oleellinen tieto määriteltäessä mm.pakopuolen vuotoja jotka sekoittavat lambdan ja ottavat katin ulos sen toimintaikkunasta.
                                Eli CO:sta HC:sta näemme vain seuraukset, emme päätellä syitä?
                                alle 0.5 O2 vain poistaa lukuisia muita vikamahdollisuuksia ja ilman tuota
                                O2:sta spekulointi on turhaa.
                                Kiitoksia, käyn mittauttamassa uudelleen ja otan kaikki arvot ylös. Palaan asiaan kun saan tämän järjestettyä.
                                "I don´t know much about cars ok. They just told me to get in to the car and drive, and I could drive!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎