Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Urpo_rotta
    replied
    Tilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
    INA 420004310 osanumerolla

Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
    Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit

Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote

Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.

Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättää

Leave a comment:

• Pazi88
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
    Vähän 2-piippunen juttu. Tuplavanoksella toki saa koneella säätämällä katsottia läpi ison alueen eri nokan ajotuksia. Mut sit kun tulee vanoksen fyysiset rajat vastaan, niin pitää vanos käyttää kokonaan pois että saa perus ajotusta muutettua.

Leave a comment:

• naikou
    replied
    Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?

Leave a comment:

• Supra^
    replied
    1/1mm on kompromissi joka osa-alueelle jonka takia se on "hyvä" (päästöt/tyhjäkäynti/keskikierrosalue/huippukierrosalue kaikki ihan OK-tasoa) varsinkin muuten suht vakioissa koneissa (joita oletettavasti 228/240 mainosasteen nokilla suurin osa on). Jos tavoite sitten taas on esim. pelkästään huipputehon saaminen eikä päästöilläkään niin väliä, niin varmasti saa laitella ihan eri asetukset tauluun.
    Suurimmalla osalla rakentajista ei ole rajoittamatonta dynoaikaa käytössään, ja ottaen huomioon paljonko aikaa tuollaisen M50:n nokkien säätö vie aikaa vaikkapa JZ verrattuna, niin tuollaiset "perushyviksi" todetut netistä kaivetut ajoitukset jäävät varmasti moneen rakennettuun moottoriin käyttöön vaikka potentiaalia varmasti olisi parempaan, oli tahtotila/moottorikombo mikä tahansa.

Originally posted by jmp2002 View Post
    Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
    Valmistajan sivuilta suositus:
    Turbo: 280/280/110/114/10.4/10.4/1.8/1.3/ H
    eli imu 1.8mm, pako 1.3mm.
    Last edited by Supra^; 03-04-2023, 16:44.

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Minäkin kyllä vähäisen kokemukseni perusteella ihmettelen, millä perusteella se on "hyvä"

Leave a comment:

• Matuh
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
    Lähtökohtaisesti ihmiset on laiskoja ja kukaan "ei jaksa/halua" kokeilla mitään muuta.
    Otetaan se ns.tuttu ja turvallinen.

Leave a comment:

• mige95
    replied
    Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.

Leave a comment:

• jmp2002
    replied
    Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...

Leave a comment:

• naikou
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    En ole mikään tietäjä mutta noille tehoitavotteille laittaisin max 10:1 staattisen puristussuhteen
    Vedetään vähän takas eli tosiaan ”kisasempi” nokka-akseli setuppi jos on niin staattista ruttua voi nostaa yli vakion

Leave a comment:

• Freak
    replied
    Originally posted by Visa57 View Post
    Eikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele �� Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu ��
    Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä
    Niin kuin Urpo_rotta sanoi, niin imunokan sulkeutumishetki määrää dynaamisen puristuksen. Todellinen paineennousuhan alkaa vasta, kun imuventtiili on kiinni. Toisin sanoen samoilla nokilla overlapin lisääminen kasvattaa dynaamista, koska silloin yleensä käännetään juuri imunokkaa aikaisemmalle. Pakonokkaa myöhäistämällä saadaan myös overlappia lisättyä, mutta tempulla haettu kokonaisvaikutus on suurempi imunokalla. Pakonokkaa myöhäistämällä dynaaminen ei juuri muutu. Haettu temppu on siis keskikierrosalueen väännön lisääminen mihin overlapin lisäämisen aiheuttama parempi huuhtelu sekä dynaamisen puristuksen nousu vaikuttavat -> Vanos.

Rajummat nokat kyllä laskevat dynaamista suhdetta juuri myöhäisemmän imun sulkeutumisen johdosta. Ajoittamalla kireä nokka samaan sulkeutumisarvoon kuin vakio, antaa se myös saman dynaamisen suhteen kuin vakionokka. Kireämmillä nokilla kyllä yleensä overlap kasvaa pidentyneiden aukioloaikojen johdosta sekä siitä, että kireämpää imunokkaa on perinteisesti aina ajoitettu aikaisemmalle. Siksi myös perinteinen ohje on ollut nostaa staattista/geometrista/laskennallista puristussuhdetta dynaamisen puristusten palauttamiseksi.
    Last edited by Freak; 29-03-2023, 17:06.

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Imunokkaa käännetään aikasemmalle vs. Vakio kun käytetään 1mm ykk. Ajoitusta, tällöin imunokka menee aiemmin kiinni vs. Vakio joten dynaaminen puristussuhde nousee

Leave a comment:

• Visa57
    replied
    Eikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele 😅 Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu 😆
    Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Minun moottori oli lopulta ~12.5 puristeinen. Kannentiiviste petti ehkä kymmenen dynovedon jälkeen.

Ahdot karkas 1.8bar boostcuttiin, ja aavistuksen pääs laihalle, sillon lensi tiiviste pihalle kutospytyn päädystä.
    Toki laihalle meno on aina paha.

Tein tuota moottoria täsmälleen samat mietteet päässä kun visa57, nyt olen vähän köyhempi ja kannentiivisteenä on 3mm paksunen cometic

Tuo kone kyllä tuntuu olevan kirottu muutenkin, että jos ei pelota niin eikun kokeilemaan.

Minäkin kyselin vähän joka paikasta että mites tämmönen pelittää, niin ei siihen oikeen kukaan osannu sanoo mitään.
    Jälkeenpäin olen saanut kahdelta oikeesti paljon moottorien kanssa pelaavalta henkilöltä kommentin että eihän tuommonen kombo voi toimia.
    Nokkien ajotus oli non vanos koneessa kahdella imunokalla 1mm/1mm joka NOSTAA dynaamista puristusta esim. Vakioon nähden ja kovilla paineilla mahdollisesti pakopaine on kova, jättää pyttyyn kuumaa pakokaasua, ei hyvä.
    Se on tuo e85 siitä ihana, että se kun alkaa esisyttymään niin romua tulee varoittamatta lähes heti.
    Last edited by Urpo_rotta; 29-03-2023, 08:58.

Leave a comment:

• Pazi88
    replied
    Mulla itellä on vajaa 12 puristuksia ja todella mukava moottori ajella. Kierrosherkkyys ja kaasunvaste on ihan eri luokkaa, mitä perus 9-10 puristeisella, mitä ei oo kyllä ikävä. Ja onhan tuo monta kesää kestäny. Tiedän myös muita ~12 puristeisia mistä on kiskottu hyvin tehoa pihalle. Olikohan ~760heppaa mitä on nähny enimmillään.

Leave a comment:

• Visa57
    replied
    Mitä hajosi, millanen combo oli kyseessä, millä paineella? Ei tunnu netistä löytyvän paljoo kokemuksia aiheesta juttelua vaan ja oikein ketään ei oo uskaltanut kokeilla 😅 mikä siinä tulee ongelmaksi?

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎