Nostat puristusta niin sylinteripainekäyrä on piikkimäisempi ja täten rasittaa moottoria sekä mekaanisesti että myös olosuhteet jossa hallitsematonta palamista esiintyy ovat lisääntyneen lämpötilan takia todennäköisemmät.
Minun käsittääkseni kova sylinteripaine nostaa vääntöä kuten sanoit.
Yksi syy matalaan puristukseen koville tehoille on se että sylinteriin mahtuu enemmän seosta koska sen tilavuus kasvaa koko ajan kun puristussuhde laskee.
M50-turbo keskustelua osista 2021
Collapse
X
-
Toi sylinteripaine asia kiinnostais, onko se kuinka eri sanotaan nyt vaikka 800nm 1.8 bar 9:1 puristukset vs 800nm 1.5bar 12:1 puristukset. Netistä ei oikeen löydy mitään dataa omilla googlailu taidoilla ja entiedä mistä tällästä kyselis vai osaako joku tähän sanoa jotain. Ite oon jotain ymmärtäny, että sylinteripaine liittyis vahvasti moottorista saatavaan vääntöön. Moni vaan haluaa e85 käyvän moottorin rakentaa suht matalilla puristuksilla varsinkin jos halutaan voimaa paljon tai esim drift käyttöön. niin kiinnostaa tietää, mikä se syy on?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostMinun moottori oli lopulta ~12.5 puristeinen. Kannentiiviste petti ehkä kymmenen dynovedon jälkeen.
Ahdot karkas 1.8bar boostcuttiin, ja aavistuksen pääs laihalle, sillon lensi tiiviste pihalle kutospytyn päädystä.
Toki laihalle meno on aina paha.
....
Se on tuo e85 siitä ihana, että se kun alkaa esisyttymään niin romua tulee varoittamatta lähes heti.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostTilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
INA 420004310 osanumerolla
Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit
Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote
Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.
Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättääTsekkasin oman vanhan ostokuitin ja samalla numerolla menivät tuohon omaankin M50NV kanteen.
Leave a comment:
-
-
Tilasin non vanos kanteen 35mm INA:n paininkupit/nostajat
INA 420004310 osanumerolla
Ostopaikkana Motointegrator ja hintaa posteineen 140€
Yksikköhinta siis 5,24€ kpl plus postit
Toivotaan että on oikea ja toimiva tuote
Jääköön tämä tähän muistilapuksi jos joku muukin haluaa tilata tuolla numerolla.
Editoin viestiä sitten jos osa on väärä tai joku muu mättää
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naikou View PostEikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
Leave a comment:
-
-
Eikös eri ajoitusten eroja pysty testaamaan myös tiellä ajamalla logeja? Aikaa vievää hommaahan se silti on M50/52 moottorissa, mutta jos on tuplavanos niin pääsee läppärillä säätämään nokat?
Leave a comment:
-
-
1/1mm on kompromissi joka osa-alueelle jonka takia se on "hyvä" (päästöt/tyhjäkäynti/keskikierrosalue/huippukierrosalue kaikki ihan OK-tasoa) varsinkin muuten suht vakioissa koneissa (joita oletettavasti 228/240 mainosasteen nokilla suurin osa on). Jos tavoite sitten taas on esim. pelkästään huipputehon saaminen eikä päästöilläkään niin väliä, niin varmasti saa laitella ihan eri asetukset tauluun.
Suurimmalla osalla rakentajista ei ole rajoittamatonta dynoaikaa käytössään, ja ottaen huomioon paljonko aikaa tuollaisen M50:n nokkien säätö vie aikaa vaikkapa JZ verrattuna, niin tuollaiset "perushyviksi" todetut netistä kaivetut ajoitukset jäävät varmasti moneen rakennettuun moottoriin käyttöön vaikka potentiaalia varmasti olisi parempaan, oli tahtotila/moottorikombo mikä tahansa.
Originally posted by jmp2002 View PostEi oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
Turbo: 280/280/110/114/10.4/10.4/1.8/1.3/ H
eli imu 1.8mm, pako 1.3mm.Last edited by Supra^; 03-04-2023, 15:44.
Leave a comment:
-
-
Minäkin kyllä vähäisen kokemukseni perusteella ihmettelen, millä perusteella se on "hyvä"
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mige95 View PostOlen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
Otetaan se ns.tuttu ja turvallinen.
Leave a comment:
-
-
Olen tota hihavakio 1mm&1mm ajotusta kans ihmetellyt, samaa suositaa m60 4x imunokkien kanssa, itse en tähän lähtenyt vaan laitoin imun vakio ajotuksee ja paon 1mm auki, kyseessä ahdettu m60.
Leave a comment:
-
-
Ei oikeen tietoa löytyny.... mites ajoitetaan Enem z2 nokan m50nv kone...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Visa57 View PostEikö dynaaminen suhde laske jos on rajummat nokat ja enemmän overlap, itse miettinyt niitä camshaftworksin 264/264 10.2/10.2 Oon joo kans kuullut tuosta esisytyttämisestä et ei varottele �� Jos vaan paffi menee niin ei kovin paha jos jotain muuta niin tulee kallis kokeilu ��
Pitkän aikaa menee, et saa tollasen koneen budjetit kasaan ja voi olla et tehoakin otetaan vähemmän kun se 800 saas nähdä
Rajummat nokat kyllä laskevat dynaamista suhdetta juuri myöhäisemmän imun sulkeutumisen johdosta. Ajoittamalla kireä nokka samaan sulkeutumisarvoon kuin vakio, antaa se myös saman dynaamisen suhteen kuin vakionokka. Kireämmillä nokilla kyllä yleensä overlap kasvaa pidentyneiden aukioloaikojen johdosta sekä siitä, että kireämpää imunokkaa on perinteisesti aina ajoitettu aikaisemmalle. Siksi myös perinteinen ohje on ollut nostaa staattista/geometrista/laskennallista puristussuhdetta dynaamisen puristusten palauttamiseksi.Last edited by Freak; 29-03-2023, 16:06.
Leave a comment:
-
-
Imunokkaa käännetään aikasemmalle vs. Vakio kun käytetään 1mm ykk. Ajoitusta, tällöin imunokka menee aiemmin kiinni vs. Vakio joten dynaaminen puristussuhde nousee
Leave a comment:
-
Leave a comment: