Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [kst]
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 194
    • Alajärvi

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Joo, onhan tuo desiign vähän eri näkönen kuin vaikkapa wiseco tai cp tai amp44.

    Materiaali on ilmeisesti 4032 T6 eli se toinen niistä yleisistä takokamppeista.


    Männät on etsinnässä rautalohkoon 135mm kangelle ja b28 kampiakselille, puristus siinä 9 hujakoilla.

    Onko raadilla suosituksia?
    Dp männille suositus. Niissä valmiina heavy duty männäntapit, venakolot isot ja puristus 9.0:1. Esim Dynolabin kautta löytää näitä.
    Last edited by [kst]; 03-11-2022, 19:59.
    E36 m3 m54 turbo 830hp/950nm

    F11 530d msport

    Comment

    • cook
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 373
      • Piilossa

      Oletteko uusineet öljypumpun samalla, katselin että pierpurgin pumpun saa uutena n. 230-250e.
      Kysymys kuuluu onko tuo hyvä? Kuitenki pieni investointi kokonaiskustannuksissa😁

      Comment

      • Matuh
        BTCF Member
        • Apr 2013
        • 3701
        • Kouvola

        Originally posted by cook View Post
        Oletteko uusineet öljypumpun samalla, katselin että pierpurgin pumpun saa uutena n. 230-250e.
        Kysymys kuuluu onko tuo hyvä? Kuitenki pieni investointi kokonaiskustannuksissa😁
        Jos runko ehjä niin, roottorit voit uusia. Halvemmalla pääsee
        E36 328i M50B30 turbo
        Skoda vRS
        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

        Comment

        • cook
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 373
          • Piilossa

          Originally posted by Matuh View Post
          Jos runko ehjä niin, roottorit voit uusia. Halvemmalla pääsee
          Eipä noista runko taida miksikään mennä😅😁

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5249
            • Pirkkala

            Räjähtääkö kone samantien jos paljerakona 1,7mm? Kannessahan ei oo kun ne kaks kalottia joiden kohdalla paljealuetta edes on.

            Painetta laitellaan reilut 1,5bar ja e85


            Kuinka kriittistä ylipäätään e85 koneessa tuo on:think
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Odto
              Bimmer Rookie
              • Apr 2017
              • 114
              • Suomi

              Paljerakoasiaa yritin tutkia konetta kasatessa, löytämättä hyvää vastausta. Jäi lähinnä kuva, että pienempi = parempi ja palotilan muodon takia sillä ei oikeastaan ole edes merkitystä. Onhan näissä vakio m50 koneissakin kaikkea väliltä 1-4mm. Joku jolla on oikeaa faktatietoa voisi vähän avata asiaa.

              Omassa koneessa on paljerako n. 1,9mm ja männässä vielä 2mm dome, joka varmaan myös vaikuttaa jotenkin palavan seoksen liikkeisiin... 1,2bar painetta, eikä ainakaan vielä ole räjähtänyt.

              Comment

              • cook
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 373
                • Piilossa

                Miten porukalla on ahdetuissa m54:ssa ventiilinjouset, onko vakiot vai vaihdettu jämäkempiin?

                Comment

                • Kristian malmisuo
                  Newbiemmer
                  • Sep 2022
                  • 25
                  • Hämeenlinna

                  Tuli ostettuu maxpeedingrodsin veivit, vain yksi ollut koneessa sovittelussa edellisellä omistajalla. Eilen kun töihin otin mukaan ja mittailin hetken niin ilmeni että yhdessä kangessa yläsilmä on 22.035 ja männäntapin kanssa kolisee heiluttaessa, muut olikin 22.005 ja 22.010 välissä. Mittailin huoneen lämpösinä ja muiden kanssa männäntappi ei pääse kolisemaan. Jotenka onko vinkkiä missä päin suomea olisi paja joka vaihtaisi yläsilmän ja katsoisi kaikki muutkin kauttaaltaan? Lensulta kysytty eivätkä vaihtele yläsilmiä.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5249
                    • Pirkkala

                    Tammerdiesel Tampere
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • hezekiel
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 244

                      Jos korvaan M50 moottorin valurautaiset pakosarjat M52 orkkis tuubisarjoilla niin laitetaanko silloin pakosarjan ja kannen väliset tiivisteet 3 kpl 2-reikäiset kuten M50 vai 2 kpl 3-reikäiset a'la M52?
                      E32 735iAL, E36 320iA

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5249
                        • Pirkkala

                        Originally posted by hezekiel View Post
                        Jos korvaan M50 moottorin valurautaiset pakosarjat M52 orkkis tuubisarjoilla niin laitetaanko silloin pakosarjan ja kannen väliset tiivisteet 3 kpl 2-reikäiset kuten M50 vai 2 kpl 3-reikäiset a'la M52?
                        Kumpi tahansa käy minun tietääkseni
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5249
                          • Pirkkala

                          Osaakos kukaan sanoa tähän mitään:
                          Hiotutin non vanos kanteen 2x imunokkia
                          Millistä milliin 240 astetta ja nostoa 10,83mm
                          Nää pitäs toimia hydenostajilla vielä, mutta kun puran tuon hydenostajan atomeiksi ja mittaan kaikki osat sen pituus jää auttamatta noin milllin lyhyeksi. Sisällä olevan "sylinterin" liikematka ei vaan riitä.
                          Nokkapukit on toki jyrsitty auki yläpäästä

                          En epäile nokan tekijää sudentekijäksi, vaan epäilen, voisiko mulla nyt olla jotkut semmoset nostajat jossa on vähemmän varoja kuin jossain muissa.
                          Nää on siis alkuperäiset bmw leimoilla olevat 35mm INA nostajat vuodelta -90 eli ihan ekoja m50 moottoreita.

                          Mahtaako esim. Jokin tarvikenostaja olla liikematkaltaan pitempi?

                          Minusta tämä on täydessä mitassan aika tarkkaan 19mm

                          Toki täytyy vielä soittaa nokan tekijälle ja kysyä
                          Last edited by Urpo_rotta; 11-01-2023, 19:47.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • anteroro
                            BTCF Member
                            • Jan 2009
                            • 434
                            • oulu

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Osaakos kukaan sanoa tähän mitään:
                            Hiotutin non vanos kanteen 2x imunokkia
                            Millistä milliin 240 astetta ja nostoa 10,83mm
                            Nää pitäs toimia hydenostajilla vielä, mutta kun puran tuon hydenostajan atomeiksi ja mittaan kaikki osat sen pituus jää auttamatta noin milllin lyhyeksi. Sisällä olevan "sylinterin" liikematka ei vaan riitä.
                            Nokkapukit on toki jyrsitty auki yläpäästä

                            En epäile nokan tekijää sudentekijäksi, vaan epäilen, voisiko mulla nyt olla jotkut semmoset nostajat jossa on vähemmän varoja kuin jossain muissa.
                            Nää on siis alkuperäiset bmw leimoilla olevat 35mm INA nostajat vuodelta -90 eli ihan ekoja m50 moottoreita.

                            Mahtaako esim. Jokin tarvikenostaja olla liikematkaltaan pitempi?

                            Minusta tämä on täydessä mitassan aika tarkkaan 19mm

                            Toki täytyy vielä soittaa nokan tekijälle ja kysyä
                            E30 325 M-tech II DCT
                            9.97s/238kmh

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5249
                              • Pirkkala

                              Kiitos

                              Tosiaan mun nostaja on erilainen rakenteeltaan kuin tuo.

                              Mun nostajassa on tuon renkaan virkaa hoitamassa semmonen peltikaulus joka samalla estää sitä mäntää tulemasta ulos

                              Sen peltikauluksen vois ehkä jättää pois, niin se pääsee pitenemään vähän enemmän:think
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1665
                                • vihti

                                Yksi vaihtoehto on myös lashcapit mutta sellaisia ei taida foorumilaiset tykätä käyttää ja onhan tuo hydraulisen paininkupin pikku modaus edullisempaakin

                                Lisäksi lashcapista huonoja kokemuksia 2jz koneissa kun ohuet sellaiset menee kappaleiksi
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎