Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by janne[l View Post
    jos auto on tän rempan tarpeessa niin antaako se yleensä vikakoodia ?
    Ei. Vanos testi meni ok läpi omassani. Ainut vika oli kylmänä tyhjäkäynnin notkahtelu ja välillä sammuminen jos jätti pihalle käymään. Nyt pelaa ok uusilla tiivisteillä. Sinänsä huono vikakoodi systeemi kun auto sammuu omia aikojaan, eikä jää mitään muistiin.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Supra^ View Post
      Jäi kuitenkin vaivaamaan se ettei käyttämissäni ohjeissa (beisan) mihinkään laitettu kierrelukitetta. Laitoin kuitenkin vanoksen "kansien" (kuvassa) uusiin pultteihin lukitetta, koska en pystyisi itse elämään sen tosiasian kanssa että pultti sieltä irtoaisi ja putoaisi tottakai suoraan jakoketjun väliin. Oletteko muut noissa käyttäneet lukitetta vai pelkästään luottaneet siihen 10Nm kirrailuun?
      Minä laitoin viime kerralla sinistä lukitetta. Ei sille oikeaa tarvetta taida olla, mutta olen havainnut sen hyväksi ideaksi. Ihan vaan sen takia kun muuten epäilen pulttien pysyvyyttä ja kiristän kaiken varalta hiukan lisää... Tämä siis muuallakin kuin tuossa Vanoksessa.
      E39 528iA

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Ei ole tarvetta laittaa mitään lukitteita, kyllä ne siellä pysyy.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • janne[l
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 861
          • Ylöjärvi

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ei. Vanos testi meni ok läpi omassani. Ainut vika oli kylmänä tyhjäkäynnin notkahtelu ja välillä sammuminen jos jätti pihalle käymään. Nyt pelaa ok uusilla tiivisteillä. Sinänsä huono vikakoodi systeemi kun auto sammuu omia aikojaan, eikä jää mitään muistiin.
          mulla taas kylmänä, hetken rallattaa ja joskus tuntuu et kävis viidellä pari sekunttia. tollasta notkahtelua kylmänä ei tapahdu..
          e46 330i cabriolet
          e91 320d
          e36 328 törpö

          Comment

          • säkkij
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 299
            • Rauma

            Toimituskulut on tainnut vähän pompsahtaa, näyttää olevan 25$. Muistaakseni jostain luin aiemmin olisi ollut 11$. No mutta täytyy laittaa noi tilaukseen, kun esiintyy samoja vikoja mitä täällä muillakin on ollut.
            E30 325i Cabrio '87
            E61 525d M-Sport LCI

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              Kuinka tiukalle nuo vanosyksikön kiinnitysmutterit uskaltaa käsivaralla vääntää, mitkä tulee alla olevassa kuvassa oleviin kierteisiin? Beisanin mukaan momentit on vain 8 Nm. Itse huomasin viime kesänä tuota remppaa tehdessä, että nuo 2 laitimmaista pystyi pikkuräikällä kääntämään suht. tiukkaan, ns. pohjaan ilman fiilistä, että olisi vaaraa kierteiden korkkaamisesta tms. Sensijaan noita muita alempia muttereita kiriessä en oikein saanut kunnon tuntumaa, enkä uskaltanut niitä kiristää läheskään yhtä tiukkaan kuin nuo laitimmaiset. Lopussa tuntui jopa, että eivät enää oikein kiristyneet vaikka pyöritteli. Voiko tuo johtua uudesta vanoksen metallitiivisteestä, että se pitää saada "litistymään" siinä kiristyksen loppuvaiheessa, mikä voi tuntua siltä, että mutterin momentti tuntuu samalta jonkun matkaa ennen loppua, vai?

              Last edited by Bomb5; 15-03-2013, 22:52.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by Bomb5 View Post
                Kuinka tiukalle nuo vanosyksikön kiinnitysmutterit uskaltaa käsivaralla vääntää, mitkä tulee alla olevassa kuvassa oleviin kierteisiin? Beisanin mukaan momentit on vain 8 Nm. Itse huomasin viime kesänä tuota remppaa tehdessä, että nuo 2 laitimmaista pystyi pikkuräikällä kääntämään suht. tiukkaan, ns. pohjaan ilman fiilistä, että olisi vaaraa kierteiden korkkaamisesta tms. Sensijaan noita muita alempia muttereita kiriessä en oikein saanut kunnon tuntumaa, enkä uskaltanut niitä kiristää läheskään yhtä tiukkaan kuin nuo laitimmaiset. Lopussa tuntui jopa, että eivät enää oikein kiristyneet vaikka pyöritteli. Voiko tuo johtua uudesta vanoksen metallitiivisteestä, että se pitää saada "litistymään" siinä kiristyksen loppuvaiheessa, mikä voi tuntua siltä, että mutterin momentti tuntuu samalta jonkun matkaa ennen loppua, vai?

                Se 8 Nm on niin julmetun vähän, ettei siihen juuri mitään vaaditakkaan, ja kyllähän se tiiviinä pysyy. Kai kiristit ristiin? Mä kun kiristelin niin eipä ollut noin pientä momenttiräikkää, mutta hihavakiolla ja rannemomentilla sopivasti ja ristiin niin hyvä tuli. Mulla kyllä tuli jokaisessa pultissa se "pohjaaminen".
                Asennusohjeissa tais olla jotain siitä imupuolen vanoksesta että se pitää työntää sisään asti jotta on helpompi asentaa paikalleen, tämähän sulla on voinut siellä kanittaa, ja sen takia jäänyt vähän vinoon?
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Se 8 Nm on niin julmetun vähän, ettei siihen juuri mitään vaaditakkaan, ja kyllähän se tiiviinä pysyy. Kai kiristit ristiin? Mä kun kiristelin niin eipä ollut noin pientä momenttiräikkää, mutta hihavakiolla ja rannemomentilla sopivasti ja ristiin niin hyvä tuli. Mulla kyllä tuli jokaisessa pultissa se "pohjaaminen". Asennusohjeissa tais olla jotain siitä imupuolen vanoksesta että se pitää työntää sisään asti jotta on helpompi asentaa paikalleen, tämähän sulla on voinut siellä kanittaa, ja sen takia jäänyt vähän vinoon?
                  Beisanin ohjeiden mukaan tein ja sain asennettua vanoksen paikalleen ihan hyvin ja se tuli suoraan, eikä vuoda. Kiristin myös ristiin nuo mutterit, ainoastaan sillä erolla, että muita kuin laitimmaisia en uskaltanut kiriä aivan yhtä tiukalle, kun lopussa tuntui että eivät enää kiristy, mikä tosin saattoi johtua tuosta uudesta vanoksen metallitiivisteestä, mikä olisi silti vaatinut pari pyöräytystä lisää. Täytyy tarkistaa vielä nuo alempien muttereiden tiukkuudet. Niistä vaan on ollut juttua ulkomaalaisilla foorumeilla, että ne saa suht. helposti poikki. Sillä hieman varoin niitä.

                  Edit. Tarkistinpa nuo muttereiden tiukkuudet, ihan hyvin ne oli.
                  Last edited by Bomb5; 11-05-2013, 21:45.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • J-Beat
                    Aluevastaava
                    • Jun 2005
                    • 3059
                    • Jyväskylä

                    Noniin, alkohan ne vanoksen tiivisteet itelläkin rallattamaan.. se ois sitten tämä tiivisteprojekti edessä.. onko iso ja veemäinen homma? Arvioitu projektin kesto? :think
                    Myydään:
                    Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                    K-S Connection
                    Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by J-Beat View Post
                      Noniin, alkohan ne vanoksen tiivisteet itelläkin rallattamaan.. se ois sitten tämä tiivisteprojekti edessä.. onko iso ja veemäinen homma? Arvioitu projektin kesto? :think
                      Ensikertalainen kun varaa viikonlopusta jommankumman päivän, ja varmistaa että kaikki osat ym. tarvikkeet on, niin saa kyllä auton vielä illalla ajoonkin
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • säkkij
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 299
                        • Rauma

                        Juuri näin. Tuli myös viikonloppuna tehtyä kyseinen operaatio, rauhallisesti tehtynä ja paikkoja putsaillessa meni neljä tuntia. Oli kyllä korkea aika, tiivisteet pirun koppurat ja venakopan tiiviste räpsähteli muutaman sentin palasina pois.

                        Huomasi heti että menee paljon pienemmällä kaasulla vaikka on vasta 50 kilsaa takana. Myös oli käynnistämisen jälkeen ongelmia pysyä käynnissä niin hävisi myös nuo oireet
                        E30 325i Cabrio '87
                        E61 525d M-Sport LCI

                        Comment

                        • ApriliaMan
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 235
                          • Lohja

                          Vaihettiin tiivisteet tuossa vajaa 2 viikkoa sitten ja loppu ne oli...koppurat ja venttilikopan keskitiiviste lähti muovisina paloina irti. Nyt kun tuossa on ajeltu ja luultavasti ne on asettunu, niin mikäli hanuridyno on oikeessa alavääntö lisäänty ja yläkierroksilla vetää paremmin (ennen oli sellanen pieni monttu). Ehkä vähän pehmeemmin käy myös.

                          Bensan kulutuksesta en sit vielä pahemmin osaa sanoa, se varmaan tuossa selvinnee kun muutaman tankillisen ajelee.

                          Positiivista oli vielä se, että kone ei ollu juurikaan likainen...todella vähän oli karstaa. Kyllä niitä öljyjä näköjään kannattaa vaihtaa useemmin, longlife sucks!

                          Aikaa kului pikkasen reilu 2h, kun rauhassa tehtiin ja höpöteltiin välilllä

                          Asennuksesta kiitos kuuluu Doni:lle, loistavaa palvelua
                          e39 530iA ///M Sport -02
                          Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                          ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            Nyt on kokeiltu M54 Vanos-remonttia myös E85 Z4 malliin. Otettiin remontin kanssa aikalisä ja mietitään hetki.

                            Z4:ssa on venttiilikoppa todella helppo irroittaa koska tulipeltiin on hyvin matkaa eikä edessä ole mitään. Ongelman aiheuttaa moottorin edessä oleva "front panel"-rauta joka yhdistää koko keulan. Raudan poistaminen näyttäisi olevan todella iso operaatio koska sen läpi menee ilmastointi- ja vesiputket.

                            Vanos-yksikön mutterit ja liittimet saa varmasti pois vaikka rauta on paikoillaan. Ongelmaksi muodostuu se että vanos-yksikkö ei mahdu tulemaan tarpeeksi pitkälle ulospäin pinnapulttien ohi. Yksikköä ei irroitettu ollenkaan, koska mittauksien ja pitkän pähkäilyn jälkeen todettiin että ei se mahdu.

                            BMW:n ohjeissa on että alavesiletku pitää irroittaa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa että rauta on edelleen siinä tiellä.

                            Liitteenä havainnollistava kuva.
                            Attached Files
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              Eikä nouse tarpeeks jos ottaa moottorin korvan/korvat auki? Vesipumppua vartenkin joutuu ottamaan kuskin puoleisen irti..
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Ota se yksi (vai olikohan kaksi) pinnapultti pois, ei kannata koko autoa purkaa
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎