M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 723
    • Nokia

    Originally posted by walther91 View Post
    Oma stroukkeri projekti edennyt sen verran että m52 kone on purettu. Ongelmia ilmeni vanhojen männänrenkaiden kanssa. Katkosvälykset kaikissa renkaissa yli arvojen, öljyrenkaassa jopa 0.8mm. Niistä johtui näköjään runsas öljynkulutus. Sylinterit olivat kyllä ihan mitoissaan, n 84.01mm. Nikasil pinnoitekkin ihan virheetön joka pytyssä. Onko tosiaan niin ettei käypäisiä uusia männänrenkaita saa mistään kohtuu hintaa tuohon? Tai sitten täytyy alkaa metsästämään m50 lohkoa. toisaalta sellainen malmikasakaan ei kauheasti houkuttelisi :think

    Mikäs tuo katkosvälys pitäisi olla?
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by walther91 View Post
      Oma stroukkeri projekti edennyt sen verran että m52 kone on purettu. Ongelmia ilmeni vanhojen männänrenkaiden kanssa. Katkosvälykset kaikissa renkaissa yli arvojen, öljyrenkaassa jopa 0.8mm. Niistä johtui näköjään runsas öljynkulutus. Sylinterit olivat kyllä ihan mitoissaan, n 84.01mm. Nikasil pinnoitekkin ihan virheetön joka pytyssä. Onko tosiaan niin ettei käypäisiä uusia männänrenkaita saa mistään kohtuu hintaa tuohon? Tai sitten täytyy alkaa metsästämään m50 lohkoa. toisaalta sellainen malmikasakaan ei kauheasti houkuttelisi :think
      No ei johdu öljynkulutus 0.8mm öljyrenkaan katkoksesta. Mitkä on M52:n service limitit? Uusien männänrenkaiden asennusarvoja ei kannata katsella, ne on vain asennusmitat ja kun moottoria on käytetty niin ne ovat kasvaneet, kunnon määritystä varten on service limitit joihin asti renkaat on ihan käyttökunnossa. 0,8mm öljyrenkaan katkos olis minusta ihan optimi avatusta koneesta, ja 0,8 ei olis vielä varsinainen ongelma puristusrenkaillekaan.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11203
        • Oulu

        Originally posted by e36coupe View Post
        Mikäs tuo katkosvälys pitäisi olla?
        Tuossa vakio speksi: http://translate.googleusercontent.c...wSVFiWXA1CQYTw

        Eihän nuo tosiaan kovin pahat oo, ettei siitä nyt pitäs johtua öljynkulutus. Jos oikeasti on tullut jotain ongelmaa, niin se nikasil pinnoite katoaa sieltä aika äkkiä.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Jos oikeasti on tullut jotain ongelmaa, niin se nikasil pinnoite katoaa sieltä aika äkkiä.
          Nikasil on käytännössä ikuista, männänrenkaan katkeaminenkaan ei saa siihen yleensä jälkiä aikaan ja männän täystuhon jälkeen kaavitaan alumiinit sylinterinseinämiltä ja laitetaan uusi mäntä. Ainoa akilleen kantapää Nikasilissä on rikki, jos sitä on polttoaineessa niin kova pinnoite liukenee pois.

          Mutta siis ilman rikkiä on ylivoimaisesti kestävin sylinterinpinnoite, pitää hoonata tarvittaessa timantillla kun muu ei siihen pysty.....
          Last edited by naukkis; 22-11-2016, 20:10.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11203
            • Oulu

            Originally posted by naukkis View Post
            Nikasil on käytännössä ikuista, männänrenkaan katkeaminenkaan ei saa siihen yleensä jälkiä aikaan ja männän täystuhon jälkeen kaavitaan alumiinit sylinterinseinämiltä ja laitetaan uusi mäntä. Ainoa akilleen kantapää Nikasilissä on rikki, jos sitä on polttoaineessa niin kova pinnoite liukenee pois.

            Mutta siis ilman rikkiä on ylivoimaisesti kestävin sylinterinpinnoite, pitää hoonata tarvittaessa timantillla kun muu ei siihen pysty.....
            Niin nuo nikasil sylinterit on tosiaan joko ihan mint kunnossa ilman mitään naarmuja jne. Tai sitten ne on täysin tuhoutuneet. Syystä tai toisesta.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Niin nuo nikasil sylinterit on tosiaan joko ihan mint kunnossa ilman mitään naarmuja jne. Tai sitten ne on täysin tuhoutuneet. Syystä tai toisesta.
              No ajettu mahdollisesti venäläisellä rikkibensalla. Itse en ole yhtään kulumaan alkanutta Nikasil-pyttyä nähnyt, joskus 2-tahtisissa pinnoite lähtee hilseilemään aukkojen reunoista mutta senkin suhteen Nikasil on paras pinnoite, aivan eriluokkaa kestävyydessä kuin vaikka kovakromi.

              Comment

              • walther91
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 110
                • Lahti

                Originally posted by naukkis View Post
                No ei johdu öljynkulutus 0.8mm öljyrenkaan katkoksesta. Mitkä on M52:n service limitit? Uusien männänrenkaiden asennusarvoja ei kannata katsella, ne on vain asennusmitat ja kun moottoria on käytetty niin ne ovat kasvaneet, kunnon määritystä varten on service limitit joihin asti renkaat on ihan käyttökunnossa. 0,8mm öljyrenkaan katkos olis minusta ihan optimi avatusta koneesta, ja 0,8 ei olis vielä varsinainen ongelma puristusrenkaillekaan.
                Kiitoksia vastauksista. Ehkäpä vanhat renkaat voisi asentaa, mutta aloin vielä selvittelemään Goetzen kataloogista renkaiden materiaaleja ja huomasin että m54b30 renkaat eivät ole kromattuja vaan nitrided ja phosphated menetelmällä pinnoitettuja. Sama luettelo tarjoaa m52b28 koneelle chromium-ceramic pinnoitettuja renkaita, jotka käsitykseni mukaan kävisi vain rautaputkitettuihin lohkoihin vaikka luettelo antaa ymmärtää että sopisi kaikkiin m50/m52.

                Olisiko ihan tuhoontuomittu ajatus kasata uusilla m54b30 renkailla nikasil lohkoon?

                Vielä kun löytäisi orginaal nikasil renkaiden materiaali ja pinnoite tiedot jostain niin voisi vertailla lisää.

                Tässä vielä linkki luetteloon: https://www.enginepartsuk.net/goetze

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by walther91 View Post
                  Olisiko ihan tuhoontuomittu ajatus kasata uusilla m54b30 renkailla nikasil lohkoon?
                  Nikasililla pinnnoitettuun sylinteriin voinee periaatteessa laittaa minkäläiset renkaat vain, 2-tahtisissa käytetään usein kromattuja. Ongelma on tiivistys, eli Nikasil pinta on liukas ja erittäin tasainen joten renkaan pitäisi olla tosi pehmeää materiaalia jotta se kuluisi edes vähän ja tiivistyisi kunnolla. Nikasil-pytynhän voi myös hoonata renkaiden sopeutumista parantamaan mutta kunnollisen lopputulokseen ne pitää hoonata timantilla ja suurilla pintapaineilla, normaali hoonaus ei tee Nikasilille yhtään mitään.

                  Nitrattu männänrengas on varmaan myös aika haluton sopeutumaan Nikasil-pyttyyn, jos sylinteri on täysin pyöreä tiivistys on hyvä, jos on muotovirhettä niin ohipuhallukset jäänee suuriksi.

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3180
                    • 47200

                    Originally posted by Bansku View Post
                    No näin muistelin.
                    Lie kukaan kokeillut kys. Kampea e36 ölypohjan kanssa. Vakio kammen kanssakin menee kiertokangen pultit hyvin läheltä öljypumpun imuputkea niin kuinka käy tuolla pitkäiskusella? :think
                    Pyörii vaivatta m50 lohkossa m54b30 osat e36 osilla. Itellä muovissa oli kyseiset palikat ja tulee pyörittämään kampi jatkossa takorojuja. Tiedä sitten mahtuuko ne vaivatta vai ei mutta se selviää kevään kuluessa.

                    Alkuviikosta tilaan varmaankin nokat ja katotaan jos samaan pakettiin laitetaan kovat nostajat, jouset ja retaineritkin.

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1187
                      • lahti

                      m57 kampura "mahdoton"

                      En missään ole nähnyt että kukaan olisi m57d30 kampiakselia laittanut m50/52 moottoriin, no nyt on yks ainakin tehty aikaa meni noin 3h koneistuksiin jne+ laakerinvälysten mittaukset jotka oli kaikki ok.Tuplaratas ja triggerin kiinnitys ovat m50 omia mutta koneistettuja. Kesällä sitten selviää kestääkö se ajoa. Kuvia voin laittaa viikonlopun aikana kun mottoria alan kasailemaan.
                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3423
                        • Kotka

                        Originally posted by mige95 View Post
                        En missään ole nähnyt että kukaan olisi m57d30 kampiakselia laittanut m50/52 moottoriin, no nyt on yks ainakin tehty aikaa meni noin 3h koneistuksiin jne+ laakerinvälysten mittaukset jotka oli kaikki ok.Tuplaratas ja triggerin kiinnitys ovat m50 omia mutta koneistettuja. Kesällä sitten selviää kestääkö se ajoa. Kuvia voin laittaa viikonlopun aikana kun mottoria alan kasailemaan.
                        Paa ihmeessä kuvia. Pyörittellin itse käsissäni joskus dieselin kampuraa ja kattelin, että on siinä jonkun verran tehtävää, että sopii. Vaikutti siltä, ettei kannata, jos joutuis teettämään koneistuksen. M20:iinhän se menee aika yksinkertaisesti.
                        Last edited by Skarpa; 10-12-2016, 14:14.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • mige95
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 1187
                          • lahti

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Paa ihmeessä kuvia. Pyörittellin itse käsissäni joskus dieselin kampuraa ja kattelin, että on siinä jonkun verran tehtävää, että sopii. Vaikutti siltä, ettei kannata, jos joutuis teettämään koneistuksen. M20:iinhän se menee aika yksinkertaisesti.
                          Kyllä sitä saa työstää m20:ppiseenkin. Tänään kasasin seuraavilla osilla: m57d30 kampura m52b28 kanget ja männät (mäntii jyrsitty syvemmät vena kolot) männät tulee 1mm yli dekin, laskurilla puristukset vakio pahvilla noin 13,5:1 :think
                          Last edited by mige95; 12-03-2018, 08:08.
                          -g20 330e
                          -e31 840ci sc
                          -e46 316i (m52tub25)

                          EX- f11 530d lci
                          Ex- f01 730d
                          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                          Ex: -06 e61 535d m-sport
                          Ex:-02 e39 530d manual
                          Ex -93 e34 520i

                          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                          M62tu ajoitustyökalut.
                          N47/n57 ajoitustyökalut.

                          Comment

                          • Peksu_M20
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 2122
                            • Lahti

                            Onkos tuossa nyt korvattu neljän pultin kiinnitys tuollaisella yhdellä snadilla kierteellä?
                            Mahtiala kustom - No connection
                            Bmw E21 320A -81 "330i"
                            Bmw e30 318is

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1187
                              • lahti

                              Originally posted by Peksu_M20 View Post
                              Onkos tuossa nyt korvattu neljän pultin kiinnitys tuollaisella yhdellä snadilla kierteellä?
                              Siinä on 50mm m12 kierrettä jonka tehtävä on ainoastaa estää triggeripyörän kiinnitys osan (kuvassa tuplarattaan vieressä) liikkumasta ulospäin kampiakselilta.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5317
                                • Pirkkala

                                Originally posted by mige95 View Post
                                Siinä on 50mm m12 kierrettä jonka tehtävä on ainoastaa estää triggeripyörän kiinnitys osan (kuvassa tuplarattaan vieressä) liikkumasta ulospäin kampiakselilta.
                                Lisäksi puristuksen pitäisi kantaa rattaaseen kohdistuvat ja dampperin kiinnitykseen kohdistuvat voimat.... pelkkä kiila ei sitä yksinään todennäköisesti kestä. Vai millä olet varmistanut etteivät pyörähdä akselilla?
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X