m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMP
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    B25:n putki on tuollainen ja b28 taitaa erota siitä ainakin tässä kohtaa :think
    M52b25 putkisto menee yhdeksi putkeksi ennen kattia. Ja on sama mitä b20 koneessa. http://static.schmiedmann.dk/Product..._12319_big.jpg

    M52b28 putkisto taas menee kahtena taakse asti. Siinä on tuollainen jonkunnäköinen yhdistys kattien ja etuvaimentimien välissä. http://static.schmiedmann.dk/Product..._12362_big.jpg

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    No, pakosarjakin on perus kiinan rosteria, joten jätetään hifistely sikseen. Teen X-putken sinne, mihin parhaiten mahtuu. Videoiden perusteella kuuluu aika hyvin taittavan noita korkeampia, terävämpiä taajuuksia pakoäänistä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by C'mon_maik View Post
    28:n putkistosta x löytyy ennen katteja. Se on aika vaatimattoman näköinen ja kapeampi kuin muu putkisto. Olen mietiskellyt, että mahtaisiko olla edullinen vaikutus tehdä se uusiksi kahdesta mutkaputkista... :think
    Ei noilla putkistoilla tunnusta olevan vaikutusta muualle kuin ääniin. Mullakin irtos b28:sta yli 220hp b20 vakioputkistolla. Toki jos noita resonansseja jaksaa laskea, niin oikein mitotetuilla pakosarjoilla ja x liitoksen sijoittelulla voi jotain saada aikaseksi, mutta putken koon kasvattaminen on aika turhaa vielä näillä tehoilla.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by C'mon_maik View Post
    28:n putkistosta x löytyy ennen katteja. Se on aika vaatimattoman näköinen ja kapeampi kuin muu putkisto. Olen mietiskellyt, että mahtaisiko olla edullinen vaikutus tehdä se uusiksi kahdesta mutkaputkista... :think
    B25:n putki on tuollainen ja b28 taitaa erota siitä ainakin tässä kohtaa :think

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Mulla on tän näkönen 328i vakioputki rakennustarpeiksi. Etupäästä joutuu muokkaamaan E30:issä. X-putkea ei näy, elleivät putket sitten käy yhdessä tuossa resonaattorissa. Tohon suoralle osallehan se X-putki olisi helppo rakentaa.

    Leave a comment:


  • C'mon_maik
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    X-putkella on ilmeisesti suoran kutosen äänimaailmaan aika iso vaikutus ainakin tämän linkin perusteella, joten ajattelin tehdä sellaisen omaan putkistoon kunhan pääsen sitä rakentamaan. (Elleivät putket sitten käy yhdessä noissa vakion etupätkän pöntöissä) Mihinkäs kohtaan tuo pitäis sijottaa,ettei ihan pieleen mene? Ilmeisesti mahdollisimman lähelle pakosarjoja.

    https://m.youtube.com/watch?v=3MZhDW14sqw
    28:n putkistosta x löytyy ennen katteja. Se on aika vaatimattoman näköinen ja kapeampi kuin muu putkisto. Olen mietiskellyt, että mahtaisiko olla edullinen vaikutus tehdä se uusiksi kahdesta mutkaputkista... :think

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    X-putkella on ilmeisesti suoran kutosen äänimaailmaan aika iso vaikutus ainakin tämän linkin perusteella, joten ajattelin tehdä sellaisen omaan putkistoon kunhan pääsen sitä rakentamaan. (Elleivät putket sitten käy yhdessä noissa vakion etupätkän pöntöissä) Mihinkäs kohtaan tuo pitäis sijottaa,ettei ihan pieleen mene? Ilmeisesti mahdollisimman lähelle pakosarjoja.

    Last edited by Skarpa; 15-03-2016, 15:17.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ehottomasti myyjään yhteyttä. Voit vielä varmistukseksi ottaa kuvat naarmuista ja sanoa että ei tämä kyllä ole "in good working order".
    Refund request, parit kuvat kyytiin ja tänään sain rahat takaisin sekä osista, että toimituskuluista. Palikat jäi minulle. Onneksi tuo Ebay shoppailu on jokseenkin turvattua ja Feedbackin eteen tehdään töitä aktiivisten myyjien osalta ainakin.

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    No varmaan kuka vaan ammattisäätäjä joka viitsii hommaan ryhtyä niin onnistuu, nykyäänhän tuota Siemenssin purkkia saa säädettyä varsin hyvin ihan harrastajapohjalta väännetyillä open-source softillakin, eli jos kiinnostaa niin itsekin saa säädettyä.



    Ei ne moottorit nykybensoilla karstoitu, jos karstaa on koneessa egr-ongelman takia niin se lähtee huohotuksen kunnostuksen jälkeen ihan itsestään, jos haluaa nopeuttaa poistumista niin e85:ttä tankkiin.

    Ei ne kierteet mihinkään lähde kantta avatessa, sen sijaan alubloki on arka ylikuumenemiselle eli blokin lämpötilan noustessa 150 asteen korville(= ajo ilman nesteitä) alumiini pehmenee jo niin paljon että kierteet todennäköisesti korkkaavat.

    Yleensä sille kannen avaukselle ei ole mitään syytä ennen koneen kunnon ylikuumenemista ja sen jälkeen kierteet ovat todennäköisesti pilalla, asiahan on BMW:n omassa service manualissakin painettuna eli koneen ylikuumenemisen jälkeen testataan kannenpulttien kierteet ja jos on ne on pilalla niin vaihdetaan bloki tehtaan korjausohjeissa. M52:ssahan on venyvät pultit eli toisinsanoen ne kiristetään myötörajansa yli joten niiden kiristysmomenttia ei saa tiukemmalle kuumentamalla, löystyttämällä tai kirimällä lisää kun maksimi pultin venymämomentti on jo ylitetty kiristettäessä.
    Kiitokset vastauksesta. Jahka saan ne suuttimet puhtaaksi niin täytyy alkaa suunnittelemaan jatkotoimia. Luin tuon Repesorsan laittaman linkin ja vaikutti oikein kiinnostavalta. Itsellä ei taidot eikä uskallus riitä alkaa säätämään omaa mottia, mutta jos tilaisi sellaisen ebay-ecun (vaikutti suht edulliselta) niin sitähän voisi säädellä hajottamatta alkuperäistä ecua, jos jollain harrastajalla (tai sitten ammattilaisella) intoa piisaa.

    Siksi kysyinkin erikseen tuosta kansi-hommasta koska mulla keitti kone tuossa ehkä pari kesää sitten ja jonkin matkaa ajelin ilman nesteitä tiedostamatta tilanteen vakavuutta. Olin tilanteen jälkeen varma että lohkon tilaus edessä, mutta kyllä se alkutappelun jälkeen on pysynyt kasassa eikä isompia ongelmia ole ollut sillä suunnalla.

    Joo, tuo imukanavien karstahommahan olisi aika helppo selvittää kun ottaa sarjan pois ja katsoo. Uskoakseni huohotus tosiaan toimii nykyään niin kuin pitääkin eli voisi siis olettaa että ne sakujen jäljiltä olleet karstat olisivat häipyneet.

    Olisi vielä paljon ns tyhmiä kysymyksiä varastossa, mutta jätetään ne tuonnemmaksi. Ja jos pääsee tekemään yhteistyötä jonkun pätevän kaverin kanssa niin siinähän ne samalla selviää.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Radar View Post
    Osaatko sanoa kuka tai ketkä Suomessa näitä parhaiten osaa säätää? Karala/Turbotec tulee itelle mieleen, mutta onko hänellekään aikaa tavisten tavis-autoja säädellä, kun kilpureita on säädettävänä ilmeisesti jonoksi asti. Oulusta kyselin joku vuosi takaperin sellaisesta paikasta kun Dyno test center, niin asenne tuntui olevan, että tuu sitten käymään kun on turbo ja neliveto, kilpakäytössä :/
    No varmaan kuka vaan ammattisäätäjä joka viitsii hommaan ryhtyä niin onnistuu, nykyäänhän tuota Siemenssin purkkia saa säädettyä varsin hyvin ihan harrastajapohjalta väännetyillä open-source softillakin, eli jos kiinnostaa niin itsekin saa säädettyä.

    Nuo suuttimet olisi tarkoitus pesettää ultraäänellä tässä ennen kesää, mutta voiko tuolle karstaongelmalle tehdä mitään irrottamatta kantta? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kannen takaisinlaitossa saattaa tulla ongelmia kun kierteet porsii lohkosta.
    Ei ne moottorit nykybensoilla karstoitu, jos karstaa on koneessa egr-ongelman takia niin se lähtee huohotuksen kunnostuksen jälkeen ihan itsestään, jos haluaa nopeuttaa poistumista niin e85:ttä tankkiin.

    Ei ne kierteet mihinkään lähde kantta avatessa, sen sijaan alubloki on arka ylikuumenemiselle eli blokin lämpötilan noustessa 150 asteen korville(= ajo ilman nesteitä) alumiini pehmenee jo niin paljon että kierteet todennäköisesti korkkaavat.

    Yleensä sille kannen avaukselle ei ole mitään syytä ennen koneen kunnon ylikuumenemista ja sen jälkeen kierteet ovat todennäköisesti pilalla, asiahan on BMW:n omassa service manualissakin painettuna eli koneen ylikuumenemisen jälkeen testataan kannenpulttien kierteet ja jos on ne on pilalla niin vaihdetaan bloki tehtaan korjausohjeissa. M52:ssahan on venyvät pultit eli toisinsanoen ne kiristetään myötörajansa yli joten niiden kiristysmomenttia ei saa tiukemmalle kuumentamalla, löystyttämällä tai kirimällä lisää kun maksimi pultin venymämomentti on jo ylitetty kiristettäessä.

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    MS41:n livedatasta saa nakutuskorjaukset pihalle ja tokihan se kone nakuttaa jos on karstainen tai suutin tukossa.

    Tuossa missä on shrickin nokat kannattaisi ainakin vanos-kytkeytymispiste nostaa nokille sopiviksi, nokka vasta nousee tehoalueelle kun vanos myöhästää nokan ja tulos on yhtä vähän vääntöä kuin vakionokillakin, vakio vanos myöhästämispiste on 4200rpm ja kireämmillä nokilla se kannattaa muuttaa lähemmäs 5000rpm.

    Noissa dynokäppyröissä ei näy kyllä nakutusta, nakutuskarttojen aktuvoituessa käyrästä tulee polveileva kun mukaan tulee paikallisia ennakonmyöhästyksiä.
    Osaatko sanoa kuka tai ketkä Suomessa näitä parhaiten osaa säätää? Karala/Turbotec tulee itelle mieleen, mutta onko hänellekään aikaa tavisten tavis-autoja säädellä, kun kilpureita on säädettävänä ilmeisesti jonoksi asti. Oulusta kyselin joku vuosi takaperin sellaisesta paikasta kun Dyno test center, niin asenne tuntui olevan, että tuu sitten käymään kun on turbo ja neliveto, kilpakäytössä :/

    Nuo suuttimet olisi tarkoitus pesettää ultraäänellä tässä ennen kesää, mutta voiko tuolle karstaongelmalle tehdä mitään irrottamatta kantta? Jos olen oikein ymmärtänyt niin kannen takaisinlaitossa saattaa tulla ongelmia kun kierteet porsii lohkosta.

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by repesorsa View Post
    Hei,

    Foorumilla näyttää olevan ms41 säätöä käsittelevä topic, jossa on tuota nakuasiaa puitu.



    Vaihtaisin kyllä tuossa kohtaa säätäjää, jos säätäjä ei selvästikkään tiedä mitä siemenssin sisällä tapahtuu ja mikä vaikuttaa mihinkin. Kertomasi mukaan ei tiedetä edes nakuttaako kone oikeasti vai ei. Tuntuu säätäjän taidot olevan hukassa, jos epäillään että kone saattaa nakuttaa mutta tehdään silti muutoksia.

    Tällä foorumilla kirjoitteleva naukkis nimimerkin kaveri tuntuu olevan hyvin perillä asioista, eli ehkä kyselisin häneltä enemmän asiasta.
    Moro

    Nyt kun tarkemmin muistelin niin kyllä säätäjä sanoi että Siemenssin nakutuksenesto häiritsee ennakonsäätöä koska puuttuu peliin liian aikaisin. Muistan että tyypillä oli sellaiset vanhan koulun kuulokkeet päässä josta meni piuha konehuoneeseen, ilmeisesti sillä kuunneltiin että nakuttaako vai ei ja uskoisin että ei nakuttanut oikeasti. Toki jos kaveri olisi tiennyt mitä tehdä niin herkkyyyttä olisi voinut vähentää, niinkuin pazi88 ja naukkis tuossa totesi, ja jatkaa säätöä.

    Taisi olla vielä hieman harjoittelu kesken ko. myllyn säädön suhteen. Toisaalta menin Hariselle koska tällä foorumilla oli tyyppi, en muista enää nimimerkkiä, jonka 328i farkusta otettiin siellä todella hyvät tehot ja väännöt. Sillä oli samat nokat mutta M50-imusarja, putkisto saattoi olla parempi.

    edittiä: Silli oli sen kaverin nimimerkki, löytyi privaboksista vanhat jutut. Mukavat 248hv/333nm löylyä. Memberi-puolella oli aikoinaan juttua autosta.
    Last edited by Radar; 08-03-2016, 16:53.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    MS41:n livedatasta saa nakutuskorjaukset pihalle ja tokihan se kone nakuttaa jos on karstainen tai suutin tukossa.

    Tuossa missä on shrickin nokat kannattaisi ainakin vanos-kytkeytymispiste nostaa nokille sopiviksi, nokka vasta nousee tehoalueelle kun vanos myöhästää nokan ja tulos on yhtä vähän vääntöä kuin vakionokillakin, vakio vanos myöhästämispiste on 4200rpm ja kireämmillä nokilla se kannattaa muuttaa lähemmäs 5000rpm.

    Noissa dynokäppyröissä ei näy kyllä nakutusta, nakutuskarttojen aktuvoituessa käyrästä tulee polveileva kun mukaan tulee paikallisia ennakonmyöhästyksiä.
    Last edited by naukkis; 07-03-2016, 09:29.

    Leave a comment:


  • repesorsa
    replied
    Originally posted by Radar View Post
    Tähän oli pakko tarttua, koska omassa autossa (m52b28, schrick nokat+imusarja, muuten vakioputki poislukien rosterivaimennin) säätö meni pieleen koska Siemensin nakutuksentunnistus alkoi tökkiä vastaan.

    Oltiin käsittääkseni vielä varsin maltillisilla ennakoilla ja kone alkoi joko oikeasti nakuttamaan tai sitten Siemens luuli että nyt ollaan rajoilla ja lyödään jarruja. Harisen Ossi joka on säätänyt lukuisia M50/52-myllyjä oli ihmeissään ja parin tunnin hommasta tuli koko päivän kestävä, eikä siinä lopulta edistytty mihinkään. Saadut arvot oli noin 220 hv ja 285 nm, eli tavoitteesta jäätiin reilusti.

    Onko raadilla ideoita mikä myllyssä/systeemissä on tod. näk. vialla?

    Kiitokset hyvästä ketjusta kaikille osanottajille.
    Hei,

    Foorumilla näyttää olevan ms41 säätöä käsittelevä topic, jossa on tuota nakuasiaa puitu.



    Vaihtaisin kyllä tuossa kohtaa säätäjää, jos säätäjä ei selvästikkään tiedä mitä siemenssin sisällä tapahtuu ja mikä vaikuttaa mihinkin. Kertomasi mukaan ei tiedetä edes nakuttaako kone oikeasti vai ei. Tuntuu säätäjän taidot olevan hukassa, jos epäillään että kone saattaa nakuttaa mutta tehdään silti muutoksia.

    Tällä foorumilla kirjoitteleva naukkis nimimerkin kaveri tuntuu olevan hyvin perillä asioista, eli ehkä kyselisin häneltä enemmän asiasta.
    Last edited by repesorsa; 07-03-2016, 07:11.

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Käppyrä

    Tässä dynokäppyrä aiempiin viesteihin liittyen. Nyt kun katsoin pitkästä aikaa, niin positiivista on se, että +250nm alle 2000rpm, jos tuohon on luottaminen.

    Pahoittelut kuvan laadusta. Linuxilla kun yrittää eikä osaa niin...


    edit: tuli mieleen että tuo huonompi käyrä on Kelleners-Sportin softalla vedetty käyrä. Siihen aikaan kun tein nuo viritykset niin suomessa ei tietääkseni osattu säätää Siemensin MS41.0 ecua.
    Attached Files
    Last edited by Radar; 05-03-2016, 23:06.

    Leave a comment:

Working...
X