[/IMG]Tuli elvytettyä tuo yleinen vika farkku nelikutosissa, eli jumiutunut takalasinpyyhkijä takaisin eloon. Tässä autossa vika ollu jo 5 vuotta ainakin, takapyyhkijä varsineen ollut varastossa ja akseli paljaana säiden ja suolan armoilla. Akselin runko on katkennut jo aikoinaan, mutta vielä ihan toimiva kampe näinkin.
Irrotus oli helppo, iso muistaakseni 22 vai 23mm pultti auki lasin ulkopuolelta, ja 10mm pultti kontin puolella (ensin toki suojamuovit ja itse pyyhkijä irroitettu aikoinaan) ja akseli runkoineen on irti.
auton ulkopuolelle jäävässä akselin päässä on kuminen o-tiiviste, jonka sain tylsällä puukonkärjellä ongittua pois.
sitten yritin akselin juuressa olevaa kartion muotoista "pulttia" irti, mutta ei mihinkään. lienee prässätty tai sitten vain totaalisen jumissa, lopetin ennenkuin kierteet menivät rikki tapellessa.
Akseli oli sitten myös tiukassa kiinni, kaksilla nokkapihdeillä yritin aluksi vääntää kaikin voimin akselia liikkeelle (ensin öljyä ruiskittu reilusti ja vartin vaikuttanut) mutta ei mihinkään.
Lisää öljyä ja kääntelyä, ja kerran naksahti hieman liikkeelle.
Tutkin ja ihmettelin onko jotain lukkorengasta tms, mutta ei löytynyt.
Joten vasara käteen ja lyömään akselin päähän. Siitä se milli kerrallaan alkoin liikkua pituus-suunnassa, ja öljyä lisäämällä alkoi myös pyöriä jo.
Naputtelin koko akselin holkkien läpi irti, ja kurkistin holkkien sisään, roskaa moskaa ja ruostettahan siellä.
sitten hiomapaperia käteen ja akselin pinta puhtaaksi, ja sen jälkeen kuusiokolon varren ympärille hiomapaperia ja nilkuttamaan holkin sisältä tavaraa puhtaaksi.
Yhden kaljan verran tuli hiottua pintoja puhtaaksi, ja sitten puhdistus ja akseli takaisin paikoilleen, ja sehän liikkui jo kuin uusi, ellei jopa paremminkin

Osat ja tiivisteet löysivät takaisin paikoilleen ja kävin iskemässä osat kiinni autoon, ja nyt taas toimiva ja erittäin sujuvasti liikkuva pyyhkijä toimii taas.
Suosittelen toimenpidettä kaikille farkkujen omistajille, jos halli / talli ja hyvät työkalut käsillä niin hommaan ei varmaan 30min kauemmin mene, itse näpräsin olohuoneen pöydällä kotoa löytyvillä halpis / paskoilla vehkeillä
säästöä tuli hurjat 85e uuteen osaan verrattuna, ja pari kaljaakin sai juoda samalla
tulen tekemään akselin puhdistuksen pari kertaa vuodessa niin eipähä jumiudu enää. Tuli aikoinaan revittyä pyyhkijä pois itse kun se jumiutui, kun eihän sitä tarvitse. Mutta nyt vanhetessa ja näissä suomen talviolosuhteissa täällä kehä 3 sisällä on ihan suotavaa että tuo härpäke autossa toimii :think

Leave a comment: