E46 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • väiski525
    replied
    [IMG][/IMG]

    Tuli elvytettyä tuo yleinen vika farkku nelikutosissa, eli jumiutunut takalasinpyyhkijä takaisin eloon. Tässä autossa vika ollu jo 5 vuotta ainakin, takapyyhkijä varsineen ollut varastossa ja akseli paljaana säiden ja suolan armoilla. Akselin runko on katkennut jo aikoinaan, mutta vielä ihan toimiva kampe näinkin.

    Irrotus oli helppo, iso muistaakseni 22 vai 23mm pultti auki lasin ulkopuolelta, ja 10mm pultti kontin puolella (ensin toki suojamuovit ja itse pyyhkijä irroitettu aikoinaan) ja akseli runkoineen on irti.

    auton ulkopuolelle jäävässä akselin päässä on kuminen o-tiiviste, jonka sain tylsällä puukonkärjellä ongittua pois.

    sitten yritin akselin juuressa olevaa kartion muotoista "pulttia" irti, mutta ei mihinkään. lienee prässätty tai sitten vain totaalisen jumissa, lopetin ennenkuin kierteet menivät rikki tapellessa.

    Akseli oli sitten myös tiukassa kiinni, kaksilla nokkapihdeillä yritin aluksi vääntää kaikin voimin akselia liikkeelle (ensin öljyä ruiskittu reilusti ja vartin vaikuttanut) mutta ei mihinkään.

    Lisää öljyä ja kääntelyä, ja kerran naksahti hieman liikkeelle.

    Tutkin ja ihmettelin onko jotain lukkorengasta tms, mutta ei löytynyt.

    Joten vasara käteen ja lyömään akselin päähän. Siitä se milli kerrallaan alkoin liikkua pituus-suunnassa, ja öljyä lisäämällä alkoi myös pyöriä jo.

    Naputtelin koko akselin holkkien läpi irti, ja kurkistin holkkien sisään, roskaa moskaa ja ruostettahan siellä.

    sitten hiomapaperia käteen ja akselin pinta puhtaaksi, ja sen jälkeen kuusiokolon varren ympärille hiomapaperia ja nilkuttamaan holkin sisältä tavaraa puhtaaksi.

    Yhden kaljan verran tuli hiottua pintoja puhtaaksi, ja sitten puhdistus ja akseli takaisin paikoilleen, ja sehän liikkui jo kuin uusi, ellei jopa paremminkin

    Osat ja tiivisteet löysivät takaisin paikoilleen ja kävin iskemässä osat kiinni autoon, ja nyt taas toimiva ja erittäin sujuvasti liikkuva pyyhkijä toimii taas.

    Suosittelen toimenpidettä kaikille farkkujen omistajille, jos halli / talli ja hyvät työkalut käsillä niin hommaan ei varmaan 30min kauemmin mene, itse näpräsin olohuoneen pöydällä kotoa löytyvillä halpis / paskoilla vehkeillä

    säästöä tuli hurjat 85e uuteen osaan verrattuna, ja pari kaljaakin sai juoda samalla tulen tekemään akselin puhdistuksen pari kertaa vuodessa niin eipähä jumiudu enää.

    Tuli aikoinaan revittyä pyyhkijä pois itse kun se jumiutui, kun eihän sitä tarvitse. Mutta nyt vanhetessa ja näissä suomen talviolosuhteissa täällä kehä 3 sisällä on ihan suotavaa että tuo härpäke autossa toimii :think

    Leave a comment:


  • Jeba
    replied
    No nyt se antokin vikakoodin: Signal, camshaft sensor, inlet. Onko tämä nyt sitten imupuolen anturi? Schmiedmann sivuilta löytyy anturi imupuolelle ja sitten pelkkiä nokka-akselin antureita.:think

    Leave a comment:


  • Kohtuullisesti
    replied
    Originally posted by Jeba View Post
    320i -00 Mistä löytyy releet? Sammu ajosta ja ei kirveelläkään käyntiin. Lavetilla kämpille ja totta kai sitten lähtikin tulille ja toimii taas normaalisti. Vikakoodeja ei ollu kuin termostaatin lämmityksestä. Joskus tekee kun laittaa aamulla käyntiin niin sammuu, mut sen jälkeen toimii normaalisti. Tarkotus katella bensapumpun rele nyt aluksi kuhan tietäs missä se on.
    Tuo rele on hanskalokeron takana v*ttumaisessa paikassa. Täytyy ottaa hanskaloota kokonaan irti että pääsee käsiksi



    Last edited by Kohtuullisesti; 28-12-2016, 13:39.

    Leave a comment:


  • Jeba
    replied
    Ne kävi myös mielessä mut niistä ei antanu mitään koodia.

    Leave a comment:


  • temezuella
    replied
    Originally posted by Jeba View Post
    320i -00 Mistä löytyy releet? Sammu ajosta ja ei kirveelläkään käyntiin. Lavetilla kämpille ja totta kai sitten lähtikin tulille ja toimii taas normaalisti. Vikakoodeja ei ollu kuin termostaatin lämmityksestä. Joskus tekee kun laittaa aamulla käyntiin niin sammuu, mut sen jälkeen toimii normaalisti. Tarkotus katella bensapumpun rele nyt aluksi kuhan tietäs missä se on.
    Mulla teki oma 316 juuri tuota samaa, sammuili ajossa satunnaisesti eikä sen jälkeen suostunu käynnistymään ja kylmällä koneella sammuili omia aikojaan. Kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla lähti pois mutta antoi koodia sekä nokan että kammen tunnistimesta (inpalla). Molemmat loppupeleissä vaihdoin.

    Leave a comment:


  • Jeba
    replied
    320i -00 Mistä löytyy releet? Sammu ajosta ja ei kirveelläkään käyntiin. Lavetilla kämpille ja totta kai sitten lähtikin tulille ja toimii taas normaalisti. Vikakoodeja ei ollu kuin termostaatin lämmityksestä. Joskus tekee kun laittaa aamulla käyntiin niin sammuu, mut sen jälkeen toimii normaalisti. Tarkotus katella bensapumpun rele nyt aluksi kuhan tietäs missä se on.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by Jondis View Post
    Mulla sedanissa ainakin tuo radioyksikkö löytyy kontista kuskin puolen sivuverhouksen takaa. Mahtaako antenni nyt olla tuo hainevä vai takalasissa?
    Hainevässä vain puhelimen antenni, kaikki muut antennit sedanissa takalasin lämmitinliuskoissa.

    Joko antennivahvistimessa on vikaa tai takalasin liitinpatterissa kontaktivikaa (sekä vahvistimen että trap circuitin puolella eli sekä vas+oik), katso: KLIK. Liittimien irroituksessa oltava varovainen.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by kaikkone View Post
    Vikakoodien mukana sähköinen lisälämmitin olisi pimeenä.
    Onko tuo hajoava osa vai olisiko piuhoissa vikaa?
    On nähty kerran ainakin foorumilla viallinen. Tarkista ensin ettei ole liittimissä hapettumaa ja vaihda varmuudeksi sulake. Jos ei tokene, vaihtoon. Ei löydy tarvikkeena, harkitse purkuosaa tai uutta.

    Leave a comment:


  • maukka86
    replied
    Autona e46 320i vm-98.

    Ongelmana on ollut melko kylmää ilmaa puhaltava automaatti-ilmastointi, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Heti kun antaa hieman kierroksia, noin 1000rpm riittää, alkaa lämmintä ilmaa tulla tehokkaasti. Automaatti-ilmastointi alkaa myös samantien laskea puhaltimen nopeutta, kun seisotaan esim. liikennevaloissa, vaikka sisäilman lämpötila ei ole vielä saavuttanut tavoitearvoa. Heti liikkeellelähdön jälkeen puhallin alkaa taas puhaltaa kovemmilla kierroksilla. Moottorin lämmöt pysyvät koko ajan normaalissa, mittarin neula tasan klo 12 asennossa. Niin ja jäähdytysnestettä on ja ilmaa tuskin järjestelmässä on, sillä on toiminut tähän asti moitteettomasti.

    Aloin sitten tutkimaan asiaa Inpalla. Ihka-moduulilta ei tullut vikakoodeja. Vesiventtiili toimii normaalisti, sulkeutuu ja avautuu pyydetyn mukaisesti. Sitten huomioni kiinnittyi Heat exchanger sensor-arvoon (eikös tämä ole lämppärin kennolle tulevan veden lämpö?). Se nousi todella hitaasti, kun kone kävi tyhjäkäyntiä, vaikka moottori oli lämmin. Kaasua annettaessa arvo pomppasi reilun 60c asteen tasolle, mutta tyhjäkäynnillä laski hyvin nopeasti taas 30-40c asteen tasolle. Eli voisiko tästä päätellä, että lämmintä vettä ei vain tule riittävästi lämppärin kennolle?

    Eli sitten varsinaiseen kysymykseen, mikä aiheuttaa yllä olevat oireet? Käsittääkseni kyseisessä autossa ei ole mitään sähköistä kiertovesipumppua, ainakaan realoem:stä en sellaista kyseisestä mallista löytänyt? Vesipumppu ei ole enää alkuperäinen muovisiipinen, vaan se on joskus edellisen omistajan toimesta vaihdettu metallisiipiseen noin 100tkm sitten. Mutta voisiko vesipumppu silti aiheuttaa näitä oireita? Onko metallisiipisiä hajonnut siten, että vesi ei enää kunnolla kierrä? Moottorin lämmöt pysyvät kuitenkin täysin normaalissa. Mikä muu voisi aiheuttaa kyseiset oireet, tukossa oleva lämppärin kenno kenties?

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Originally posted by tobbii View Post
    Elikkäs mikäs mahtaa vaivata kun satunnaisesti hehkuttaa pidempään ja välillä sit taas ihan normaalisti ? Kun hehku on pitkä niin lähtee erittäin heikosti käymään.
    Hehkurele voi olla rikki. Aika yleinen vika.

    -> Vikakoodien luku -> hehkujen vaihto jos hehkuja pimeenä -> jos vikakoodien mukaan vielä hehkuja pimeenä -> hehkurele vaihtoon

    Leave a comment:


  • tobbii
    replied
    E46 330d 2001

    Elikkäs mikäs mahtaa vaivata kun satunnaisesti hehkuttaa pidempään ja välillä sit taas ihan normaalisti ? Kun hehku on pitkä niin lähtee erittäin heikosti käymään.

    Leave a comment:


  • Jondis
    replied
    Tuli vielä mieleen, että onko porukalla ollut näissä ongelmia radion kuuluvuuden kanssa johtuen jälkiasenteisista led/xenon virityksistä? Mulla on tuossa orkkis xenonit lyhkäsissä, mutta pitkiin on edellinen laittanut kiinan jälkiasennusxenonit. Myös ccfl annelit on laitettu jälkeenpäin ja ne on kytketty releen kautta. Myös kilvenvaloissa on ledi moduulit ja osassa sisävaloista ledejä.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by Jondis View Post
    Mulla sedanissa ainakin tuo radioyksikkö löytyy kontista kuskin puolen sivuverhouksen takaa. Mahtaako antenni nyt olla tuo hainevä vai takalasissa?
    Ai sulla on sedan, sitten ei mitään käryä

    Leave a comment:


  • Jondis
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Farkussa se antenni on kuskin puolen takimmainen sivuikkuna. Radiovahvistin tosiaan takimmaisessa c-pilarissa samalla puolella kuin antenniki, radioyksikkö taas sijaitsee takakontin välipohjassa vararengaskotelon ja takapenkin välissä.
    Mulla sedanissa ainakin tuo radioyksikkö löytyy kontista kuskin puolen sivuverhouksen takaa. Mahtaako antenni nyt olla tuo hainevä vai takalasissa?

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Vikakoodien mukana sähköinen lisälämmitin olisi pimeenä.
    Onko tuo hajoava osa vai olisiko piuhoissa vikaa?

    Leave a comment:

Working...
X