Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tätä vain muistelin:
    Siis tuo kuvioinnin hammastukselle kuluminen on taas ilmiönä ihan eri juttu kuin puhdas kuluminen.
    Eli tämä hampaalle kuluminen pääsääntöisesti johtuu vääristä aurauskulmista, mutta myös iskunvaimennuksen keskialueen väsymisestä ja näiden yhdistelmästä.
    Varsinkin kun aurauskulmat muuttuvat pehmenneiden puslien vuoksi ajotilanteessa pieleen ja iskarit ovat finaalissa, on renkaan sisä tai ulkosyrjätkin melko pian hampaalla ja ulvonta alkaa.
    Puhdas/tasainen sisäkantin kuluminen on taas lähes pääsääntöisesti seurausta liiallisesta negatiivisesta camberista.
    Ennen vanhaan kun rengasleveydet olivat 155-175, profiilisuhteiden kuitenkin olllessa isoja, oli renkaiden aurauksillakin merkitystä tuohon sisäkanttien tasaisesti kulumiseen, nykyrenkailla käytännössä ei.

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2098
      • *

      Käytin omankin auton suuntauksessa tänään:



      Kaikki kulmat saatiin tavoitteisiin paitsi vasemman eturenkaan camber. Aika loppui kesken, joten etukelkan uudelleen asemointiin ei lähdetty. Sen sijaan aukaistiin ne alatukivarsien alapultit ja saatiin 5 minuutin korjaus etucambereihin, ei paljoa mutta jotain sekin. Olisi pitänyt tehdä iskarin yläpäähän säätövaraa sorvaamalla pultinreikiä ja sen tapinpoistolla, mutta siihen en ehtinyt paneutua ennen säädätystä. Auto oli täysin kuormaamaton eri muuttujien eliminoimiseksi, edes tankissa ei ollut bensaa kuin parikymmentä kiloa.

      Muutos oli kyllä melkoinen, nyt auto menee jopa suoraan kuvittelin että auton vikurointi johtuu huonokuntoisista eturenkaista, mutta jo suuntaus korjasi ison osan ongelmaa. Uusilla etunakeilla auto menee varmasti kuin juna, se on jo nyt aika hyvä
      Last edited by Driver22; 10-06-2010, 21:52.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        Originally posted by Driver22 View Post
        Käytin omankin auton suuntauksessa tänään:



        Kaikki kulmat saatiin tavoitteisiin paitsi vasemman eturenkaan camber. Aika loppui kesken, joten etukelkan uudelleen asemointiin ei lähdetty. Sen sijaan aukaistiin ne alatukivarsien alapultit ja saatiin 5 minuutin korjaus etucambereihin, ei paljoa mutta jotain sekin. Olisi pitänyt tehdä iskarin yläpäähän säätövaraa sorvaamalla pultinreikiä ja sen tapinpoistolla, mutta siihen en ehtinyt paneutua ennen säädätystä. Auto oli täysin kuormaamaton eri muuttujien eliminoimiseksi, edes tankissa ei ollut bensaa kuin parikymmentä kiloa.

        Muutos oli kyllä melkoinen, nyt auto menee jopa suoraan kuvittelin että auton vikurointi johtuu huonokuntoisista eturenkaista, mutta jo suuntaus korjasi ison osan ongelmaa. Uusilla etunakeilla auto menee varmasti kuin juna, se on jo nyt aika hyvä
        Tulipas noita pikkasen vinguteltua illalla. Max 5mm tuolta on mahdollista siirtää ulospäin, kun tulee se reiän kaulus mutterin eteen. Reikiin töpöttelin happopohjan ja pintamaalin suojaksi, ettei ala ruoste raiskata Samalla yritin sitä etukelkkaakin kammeta pultit löysällä, mutta en tiiä liikkuiko mihinkään. Ei oikein löydy sellaista tukipistettä, mitä vasten sitä vois yrittää vääntää.
        Last edited by Samppasika; 28-06-2014, 15:18.
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Samppasika View Post
          Tulipas noita pikkasen vinguteltua illalla. Max 5mm tuolta on mahdollista siirtää ulospäin, kun tulee se reiän kaulus mutterin eteen. Reikiin töpöttelin happopohjan ja pintamaalin suojaksi, ettei ala ruoste raiskata Samalla yritin sitä etukelkkaakin kammeta pultit löysällä, mutta en tiiä liikkuiko mihinkään. Ei oikein löydy sellaista tukipistettä, mitä vasten sitä vois yrittää vääntää.
          Näin.
          "Hurjempi" kaverihan muuttaa myös personin lautasessa joko kaikkien kolmen pultin asemaa sisäänpäin poraamalla uudet reijät kiinnityspulteille tai sitten vinguttaa tornin ulommaisiin vielä säätöä lisää ja muuttaa jousilautasen sisimmäisen reikää ulospäin.
          ...tai sitten muuttaa lautasella kahden pultin kiinnitysreikiä "napsun" sivuun ja napsun sisään jolloin casteriakin saa säädettyä.
          Eli konstit ovat monet, sanoi kuka?

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            Originally posted by Hemi View Post
            Näin.
            "Hurjempi" kaverihan muuttaa myös personin lautasessa joko kaikkien kolmen pultin asemaa sisäänpäin poraamalla uudet reijät kiinnityspulteille tai sitten vinguttaa tornin ulommaisiin vielä säätöä lisää ja muuttaa jousilautasen sisimmäisen reikää ulospäin.
            ...tai sitten muuttaa lautasella kahden pultin kiinnitysreikiä "napsun" sivuun ja napsun sisään jolloin casteriakin saa säädettyä.
            Eli konstit ovat monet, sanoi kuka?
            Aivan reisille meni illallinen pyörien suuntaus sessio.. Takapäässä ei taaskaan riittänyt camber säätövara ja aikaisempi etupään camber ero oli siirtynyt auton oikealta vasemmalle puolelle, eikä vingutuksista ollut kai mitään apua. Ei perkele tarvis mennä kahdessa vuodessa noiden tukivarsien siihen kuntoon, ettei enää saa säädetyä prkl.. Wituttaa... Yli 2 astetta jäi toiselle puolelle taakse camberia ja 1 ja 44 min kuskinpuolelle eteen.. Ei tuo etukelkkakaan suostunu liikahtamaan mihinkään suuntaan, että ois saanu edes tasattua. Hermo palaa näitten kaa..
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              "Hurjempi" kaverihan muuttaa myös personin lautasessa joko kaikkien kolmen pultin asemaa sisäänpäin poraamalla uudet reijät kiinnityspulteille tai sitten vinguttaa tornin ulommaisiin vielä säätöä lisää ja muuttaa jousilautasen sisimmäisen reikää ulospäin.
              ...tai sitten muuttaa lautasella kahden pultin kiinnitysreikiä "napsun" sivuun ja napsun sisään jolloin casteriakin saa säädettyä.
              Paljonko noilla saa muutettua etu-camberia? Onko sinulla kokemusta alatukivarren reiän suurennuksesta sisäänpäin tai epäkeskopultin vaihdosta alkuperäisen tilalle? Eikö tuolla tukivarren säädöllä kuitenkin saataisi suurempi vaikutus?

              Mitä nuo "napsu" tarkoittaa tuossa caster-jutussa?
              E39 528iA

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                Mä muutin e38:n noiden pulttien paikat ylälautasessa ja camber muuttui n. 1.5 astetta ja caster 1 asteen. Eli n.40mm lintta jousilla camber ja caster on nyt tehtaan vakio alustalle antamissa toleransseissa. casteria reilut 6 ast ja camber n. 50 min
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by sirkus View Post
                  Mä muutin e38:n noiden pulttien paikat ylälautasessa ja camber muuttui n. 1.5 astetta ja caster 1 asteen. Eli n.40mm lintta jousilla camber ja caster on nyt tehtaan vakio alustalle antamissa toleransseissa. casteria reilut 6 ast ja camber n. 50 min
                  Miten muutit noita paikkoja ylälautasissa? Porasitko pulteille uudet reiät vai avarsitko vanhoja? Ei tuossa E39:n ylälautasessa kovin paljon ole varaa siirtää niitä.

                  Entä säätö, suurensitko iskaritolpan reikiäkin? Eikös casterin säädön lisääminen ole jo hankala juttu, pultinreikiä pitäisi muuttaa toiseenkin suuntaan?

                  Minulla caster on nyt 5°41'/5°55', ohjearvot näyttäisi olevan 6°11'-7°11'. Camberista pitäisi saada 30 - 40' negatiivista pois.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Paljonko noilla saa muutettua etu-camberia? Onko sinulla kokemusta alatukivarren reiän suurennuksesta sisäänpäin tai epäkeskopultin vaihdosta alkuperäisen tilalle?
                    Toki on kokemusta reiän sisäänpäin tehtävästä säädöstä, mutta alatukivarren kiinnitys reikää voi avartaa sisäänpäin suhteellisen vähän, koska materiaalia ei ole.
                    Sinne saa kyllä muutaman millin lisäsäädön, mutta tällöin puhutaan n.
                    0.10`-0.15`-asteen vaikutuksen suuruusluokasta.

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Miten muutit noita paikkoja ylälautasissa? Porasitko pulteille uudet reiät vai avarsitko vanhoja? Ei tuossa E39:n ylälautasessa kovin paljon ole varaa siirtää niitä.
                    Ylälautaseen siis porataan uudet reiät ja sen pultin kanta hiotaan toiselta sivulta kolmanneksen joka tulee lautasen reunakäännöksen viereen.
                    Tällä vaikutus itsessään on samaa luokkaa kuin tuolla alatukivarren kiinnityksen säädöllä, eli n.0.10`-0.15`-astetta.

                    Comment

                    • Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

                      Hemi:
                      Millä keinoin tuon etukelkan saa oikeasti näkyvästi liikkumaan? Availtiin ne 6 pulttia ja yritettiin raudalla väännättää runkoaisaa vasten, mutta eipä siellä oikein ole paikkaa, josta sais kunnolla tukea.

                      Onko normaalia, että kun tuossa säädellessä joutuu etu ja takapäätä nostelemaan erikseen vannekompensointia tolpan yläpään siirtoa jne varten, ilmajousitus laskee aina paineet pihalle ja perä länöttää alhaalla ja saa aina käynnistellä autoa joka keulan noston jälkeen.. Tuo iskarin ylälaakerihan ei suostu liikkumaan mihinkään, jos ei keulaa nosta ensin ylös.

                      Pitääkö joka keulan muutoksen jälkeen tehdä mittaus alusta uudelleen, kun vaikuttaa että vaatii aina ne ratin käännökset laidasta laitaan, että saa casterin mitattua muutosten jälkeen? Ainakaan tuohon mittalaitteeseen ei caster muutokset päivittyneet muuten kuin ottamalla koko paska aina uudelleen ja siinähän sitä aikaa paloi ja välillä tyhjeni mittapäiden akut ja taas kului kallista aikaa..
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

                      Yhteydenotot: [email protected] !!

                      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                      Comment

                      • Hannu_H
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2002
                        • 410
                        • Paskakaupunni

                        Originally posted by Samppasika View Post
                        Hemi:
                        Pitääkö joka keulan muutoksen jälkeen tehdä mittaus alusta uudelleen, kun vaikuttaa että vaatii aina ne ratin käännökset laidasta laitaan, että saa casterin mitattua muutosten jälkeen? Ainakaan tuohon mittalaitteeseen ei caster muutokset päivittyneet muuten kuin ottamalla koko paska aina uudelleen ja siinähän sitä aikaa paloi ja välillä tyhjeni mittapäiden akut ja taas kului kallista aikaa..
                        Riippuu varmaan aika pitkälti koneesta. Itsellä on käytössä sellainen kone missä pystyy nostelemaan autoa mielin määrin ja säätelemään renkaat ilmassa, kunhan muistaa sen koneelle kertoa. Tosin kunnollisella koneella nuiden kulmien mittaamiseen ei mene kuin pari minuuttia, että liekkö tuolla niin merkitystä...

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ylälautaseen siis porataan uudet reiät ja sen pultin kanta hiotaan toiselta sivulta kolmanneksen joka tulee lautasen reunakäännöksen viereen.
                          Tällä vaikutus itsessään on samaa luokkaa kuin tuolla alatukivarren kiinnityksen säädöllä, eli n.0.10`-0.15`-astetta.
                          Onko tuo 0.10`-0.15`-astetta siis vain noiden pulttien siirron vaikutus ja siihen päälle sitten vielä reikien avarrus kuten Samppasian kuvassa? Paljonko noilla saa kokonaisvaikutusta?


                          Sitten ongelmana on vielä tuo liitteenä oleva netistä löytynyt kuva eli onkohan uudemmat ylälautaset tuon vasemman näköisiä? Niissä ei juuri pultteja siirretä. Eipä tullut jousien vaihdon aikana katsottua kummat minulla on.

                          Attached Files
                          E39 528iA

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            Joo porasin siis uudet reijät niille 3:lle pultille ja sen yhden kannasta joutuu tosiaan hiomaan yhden sivun suoraksi että se mahtuu paikalleen kun uusi reikä on niin lähellä sisäreunaa. Ja samalla siis siirsin uudet reijät niin, että sekä camber, että caster korjaantui. Mulla oli camber jotain yli 2ast ja caster 5, jotain. Nyt camber on n. 50min ja caster yli 6ast. eli ainakin e38:ssa tuolla saa suuren muutoksen aikaan vaikka en suurentanut korissa olevia aukkoja. Mulla oli ensin kiinni kmacin säädettävät yläpäät joilla säädin kulmat kohdalleen ja mittasin sitten mahdollisimman tarkasti iskarin yläpään sijainnin ja sen perusteella porasin nuo 3 reikää uusiksi sopivaan kohtaan vakio yläpäihin koska noilla kmac:eilla tuli liian kova alusta.
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            • Samppasika
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 769
                              • Kempele

                              Originally posted by sirkus View Post
                              Joo porasin siis uudet reijät niille 3:lle pultille ja sen yhden kannasta joutuu tosiaan hiomaan yhden sivun suoraksi että se mahtuu paikalleen kun uusi reikä on niin lähellä sisäreunaa. Ja samalla siis siirsin uudet reijät niin, että sekä camber, että caster korjaantui. Mulla oli camber jotain yli 2ast ja caster 5, jotain. Nyt camber on n. 50min ja caster yli 6ast. eli ainakin e38:ssa tuolla saa suuren muutoksen aikaan vaikka en suurentanut korissa olevia aukkoja. Mulla oli ensin kiinni kmacin säädettävät yläpäät joilla säädin kulmat kohdalleen ja mittasin sitten mahdollisimman tarkasti iskarin yläpään sijainnin ja sen perusteella porasin nuo 3 reikää uusiksi sopivaan kohtaan vakio yläpäihin koska noilla kmac:eilla tuli liian kova alusta.
                              vieläkö sulla on ne KMacit tallella ja mitkä versiot niistä. Oli muistaakseni 3 eri versiota, joista 2 enemmän race. Ensimmäinen normiajoon, toisessa jonkinlainen pieni uretaani jousto ja kolmas ihan kova. Voisin olla kiinnostunut, mikäli ei se ihan kova versio ole...
                              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                              E61 530d M-sport -08
                              E39 528i Touring -97

                              Yhteydenotot: [email protected] !!

                              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                              Comment

                              • sirkus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 2195
                                • kaustinen

                                Ne on ne uretaaniset street/race versiot, oon koittanut niitä kaupata täällä muttei tunnu kelpaavan. Noihan on alumiiniset ja ne katu versiot on peltiä joka saattaa jenkki foorumien mukaan antautua melko helposti.
                                Chrysler 300c crd touring 2010
                                Daily driver
                                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                                Man cave on wheels
                                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                                Built not bought
                                V8, only juice&milk come in 2 litres

                                Kawasaki zzr1100 fighter


                                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎