Pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa nelivedon etualapallonivelet. Kyseessä siis se navassa kiinni oleva alapallo, johon reaktiotanko kiinnittyy. Millä tekniikalla nuo parhaiten(?) lähtee irti?
Tuohan on ruuveilla navassa kiinni, mutta ilmeisesti yhdistelmä ahdasta sovitetta ja korroosiota nappaa tuon kiinni malko tehokkaasti. Milläs tuo kannattaisi yrittää irrottaa? TIS:ssä oli jonkinlainen liukuvasaratyyppinen ratkaisu, mutta onko jotain muuta menetelmää, jolla kannattaisi yrittää?
EDIT: Tuon pallonivelen kierre on näemmä sama kuin monissa Boschin ja/tai Lucasin dieselsuuttimissa, joten omastakin varastosta löytyy kierteeseen sopiva liukuvasara. Mutta onko jollakulla kokemusta, että lähteekö tuollaisella irti.
EDIT2: Tekniikka tuntuu toimivan. Ne pallonivelen pultit kannattaa sitten ottaa huolella irti. Ne on T50-torxit ja aika piukat (60Nm plus lukite plus vuosien jumi) siihen nähden, että kanta on aika pieni. Itse liotin yläpuolelta sekä pultteja että sinne nivelen reikään, lämpöä kuumailmapuhaltimella lukitteen pehmittämiseksi ja varmasti kestävä konekärkihylsy. Sitten vähän tukea tunkilla navalle ja liukuvasaralla taisi riittää joku 10-20 napautusta. Sinänsä hyvin kestäneet, kun alkuperäiset ja menneet 300tkm ja nyt käsin liian löysät mutta katsastukselle kelpasi vielä.
E
Tuohan on ruuveilla navassa kiinni, mutta ilmeisesti yhdistelmä ahdasta sovitetta ja korroosiota nappaa tuon kiinni malko tehokkaasti. Milläs tuo kannattaisi yrittää irrottaa? TIS:ssä oli jonkinlainen liukuvasaratyyppinen ratkaisu, mutta onko jotain muuta menetelmää, jolla kannattaisi yrittää?
EDIT: Tuon pallonivelen kierre on näemmä sama kuin monissa Boschin ja/tai Lucasin dieselsuuttimissa, joten omastakin varastosta löytyy kierteeseen sopiva liukuvasara. Mutta onko jollakulla kokemusta, että lähteekö tuollaisella irti.
EDIT2: Tekniikka tuntuu toimivan. Ne pallonivelen pultit kannattaa sitten ottaa huolella irti. Ne on T50-torxit ja aika piukat (60Nm plus lukite plus vuosien jumi) siihen nähden, että kanta on aika pieni. Itse liotin yläpuolelta sekä pultteja että sinne nivelen reikään, lämpöä kuumailmapuhaltimella lukitteen pehmittämiseksi ja varmasti kestävä konekärkihylsy. Sitten vähän tukea tunkilla navalle ja liukuvasaralla taisi riittää joku 10-20 napautusta. Sinänsä hyvin kestäneet, kun alkuperäiset ja menneet 300tkm ja nyt käsin liian löysät mutta katsastukselle kelpasi vielä.
E
Comment