Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Odto
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 114
    • Suomi

    Originally posted by muuris View Post
    Onko sulla siis baro-anturi asennettuna ja se näyttää järkeviä arvoja? Mulla oli epähuomiossa tuo multiply map aluksi päällä (ei baro-anturia) ja VE-arvot piti olla sen takia korkella kautta linjan. Tuon muutoksen ja pienen säätelyn jälkeen mulla on B25 (vielä vakiosuuttimilla) tyhjäkäyntialueen VE ~38.
    Ei ole baro-anturia, mutta eikö multiply map laske imusarjan paineen mukaan. Otanko nyt multiplyn mapin pois päältä ja lähden uudelleen säätämään kaiken?

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11079
      • Oulu

      0.5ms dead time kuulostaa aika alhaiselta :think yleensä se kun on lähempänä millisekuntia ellei sit päällekkin isommilla suuttimilla.

      No kuiteskin sitä multiply mappia voi kokeilla vaihtaa ja req fuelia kans muutella. Se multiply map toimii ilman baro anturiakin, koska speeduino ottaa baro lukeman map:lta ennenkuin kun kone käy vertailulukemaksi.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Odto
        Bimmer Rookie
        • Apr 2017
        • 114
        • Suomi

        Ei perkele olenko kuitenkin laittanut väärät arvot suuttimille. "Dead time/opening time" ja "dead time offset" taitaa olla eri asiat

        (Min. pw. - dead time = opening time)

        1.5ms - 0.5ms = 1 ms (13.2v)

        Korjaan nyt 1ms "injector opening timeen" ja säädän voltage correctionin uudestaan.
        Attached Files

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11079
          • Oulu

          Ei kyl se on ton mukaan sit oikein jos sul on 12v 100% jännitekorjaus.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Odto
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 114
            • Suomi

            En ymmärrä. Kaiken pitäisi siis olla oikein, mutta VE- kartta on tuplat verrattuna muiden vastaaviin.

            Speeduinon sivuilla sanotaan: "The time the injector takes to open completely once triggered". Alla olevalla datalehdellä sanotaan "opening time 1.3ms" jännitteellä x.

            Nyt oon aivan sekaisin mitä pitäisi tehdä
            Attached Files

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11079
              • Oulu

              Originally posted by Odto View Post
              En ymmärrä. Kaiken pitäisi siis olla oikein, mutta VE- kartta on tuplat verrattuna muiden vastaaviin.

              Speeduinon sivuilla sanotaan: "The time the injector takes to open completely once triggered". Alla olevalla datalehdellä sanotaan "opening time 1.3ms" jännitteellä x.

              Nyt oon aivan sekaisin mitä pitäisi tehdä
              Niin eli perus 630cc dekat. Tuolla on mulla taulukko niille. Lisäsin speeduinon taulukon tonne kans: https://drive.google.com/open?id=0B2...1F3REVsY2l1dkU

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Eiks toi 50-60 oo ihan suht normaali lukema tyhjäkäynnille. Itsellä taitaa mennä 56-135 tossa omassa vehkeessä ja paljon on tuollaisia skaaloja näkynyt muutenkin. Erään ihan työkseen autoja säätävän jannun jäljiltä löytyi kartta, joka oli 85-110 koko alueelta aina +0,5bar asti. Oli kuulemma vimpan päälle säädetty. Koko vaparialue meni varmaan 15 sisään. Siinä kohtaa mäkin aloin jo miettiä, että mitäs hemmettiä.
                Last edited by Juppe; 13-09-2019, 15:55.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11079
                  • Oulu

                  Absoluuttisella VE arvolla ei oikeestaan oo niin merkitystä. Kuhan vaan kaikki muut parametrit on niin että VE kartan skaala riittää ja saadaan tapeeksi tarkkuutta tyhjäkäynnin säätöön.

                  Teoriassahan 100% täytöksellä 100kpa arvolla ve pitäs olla 100 14.7 seoksella jos kaikki muut parametrit on oikein. Eli siinä vääntöpiikin kohdalla. Paksumpi seos toki isontaa ve arvoa, mutta ei täytöskään ole 100%. Eli about 100ve, 100kpa 4000-5000 paikkeilla on normaali. Siitä jos alkaa tosi paljon poikkeaan, joku on pielessä.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • 8DOM8
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2010
                    • 53
                    • Vantaa

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Absoluuttisella VE arvolla ei oikeestaan oo niin merkitystä. Kuhan vaan kaikki muut parametrit on niin että VE kartan skaala riittää ja saadaan tapeeksi tarkkuutta tyhjäkäynnin säätöön.
                    Näin just, VE-kartta on "vain" yksi korjauskartta jota käytetään laskutoimituksessa joka tuottaa lopullisen pulssinleveyden suuttimille.

                    Megamanualista esimerkiksi:
                    http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm
                    PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time

                    Itse en olis kovin huolestunut jos VE-kartta on paljonkin erilainen kuin muilla, injector dead time, req fuel yms. vaikuttaa paljon siihen millainen kartasta tulee lopulta.
                    Myös bensapumpun tuotto suhteessa linjapaineeseen vaikuttaa kartan muotoon.

                    Comment

                    • jmikap
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 46
                      • kauhava

                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      Speeduinostahan saa testitilankin päälle, jolla saa ajettua suutin- ja sytkälähtöjä 50% pulssilla. Ei vaan kannata olla puolat kiinni jos kokeilee, nousee muuten savu. Puolan töpseliin pitää laittaa testiä varten ledi ja ledillä oltava etuvastus. Silloin saa selville että ohjaukset pelaa.
                      Pitäiskö suuttimien ledit syttyä tuolla megatunen lite version testi moodilla kun speeduino on pöydällä pelkän usb piuhan päässä? Aloin epäilemään että levyllä on nyt jotain vikaa kun suuttimien ledit ei syty, mutta sytytyspuolen ledit syttyy kun testimoodilla kytkee päälle.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11079
                        • Oulu

                        Originally posted by jmikap View Post
                        Pitäiskö suuttimien ledit syttyä tuolla megatunen lite version testi moodilla kun speeduino on pöydällä pelkän usb piuhan päässä? Aloin epäilemään että levyllä on nyt jotain vikaa kun suuttimien ledit ei syty, mutta sytytyspuolen ledit syttyy kun testimoodilla kytkee päälle.
                        Suuttimien ledit vaatii 12v käyttöjännitteen toimiakseen.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • jmikap
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 46
                          • kauhava

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Suuttimien ledit vaatii 12v käyttöjännitteen toimiakseen.
                          Täytyypä testailla sitte lisää kun saa autoon kiinni. Tuli sen verran tyrittyä että juotin yhden transistorin väärään reikään ja pirilevy vähän kärsi irrotusvaiheessa ni siitä tuli pieni epäilys.

                          Comment

                          • 8DOM8
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2010
                            • 53
                            • Vantaa

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Tää on nyt toinen ahdettu M52-purkki missä samoja ongelmia:think

                            Oisko R39:n vaihtamisesta 470 ohmiseen mitään järkeä? Silloin signaalin taso kasvaisi. Virta anturin läpi pitäisi olla vielä maltillinen 10mA omien laskujen mukaan Onko kellään dataa paljon BMW:n orggis hall-anturi sietää?
                            Yritin eilen saada selkeyttä tähän ongelmaan skoopin kanssa. Eli mittasin suoraan prossun nastan vierestä signaalia samalla kun tein vetoja kadulla


                            Ja tältä näyttää ahtoalueella:


                            Amplitudi ei missään vaiheessa laske ja toi falling edge näyttää aivan selkeältä mun mielestä, eli ei pitäis mitään ongelmia olla signaalin kanssa.

                            Auto tuntu pikkasen rötäävän myös eilen yli puolen kilon ahdoilla joten säädin kärkiväliä reilusti alas 0.50mm -> 0.30mm.
                            No näillä tempuillahan vetää puhtaasti barin ahdoilla aina rajottimelle asti ja sync lossit katosivat
                            Lopulta jätin tulppien kärkivälin 0.40mm joka myös näyttäis toimivan ahto-alueilla, mutta tyhjäkäynti ei enää onnistu alle 1200rpm ja käynnistykset ovat aivan helvetin vaikeita

                            Oma diagnoosi olisi siis että kipinä ei pääse sylinteriin asti ja speeduino ei tykkää tästä.

                            Just tätä kirjottaessa tajusin että mulla piti olla siellä tulppina NGK BKR7E-11, mutta nyt siellä taitaa olla jotkut 6 lämpöarvolla olevat, joten tulppakauppaan seuraavaksi.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11079
                              • Oulu

                              Signaali tosiaan näyttää siltä kuin pitää
                              Ootko kokeillu nostaa ennakkoa ahtoalueella? Mulla oli joskus oma m52 just tommonen että rötäs ahdoilla ja kärkivälin pienennys auttoi mutta tyhjäkäynti meni huonoksi. Mutta kun nosti ennakkoa vähän ahtoalueelta, niin pelas isollakin kärkivälillä puhtaasti. Lopulta syy tohon käytökseen oli väärä nokkien ajotus (pako liikaa kiiinni ykk:ssa) ja sen kun korjas, niin alko käymään millä vaan ennakolla ja kärkivälillä.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • 8DOM8
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2010
                                • 53
                                • Vantaa

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Signaali tosiaan näyttää siltä kuin pitää
                                Ootko kokeillu nostaa ennakkoa ahtoalueella? Mulla oli joskus oma m52 just tommonen että rötäs ahdoilla ja kärkivälin pienennys auttoi mutta tyhjäkäynti meni huonoksi. Mutta kun nosti ennakkoa vähän ahtoalueelta, niin pelas isollakin kärkivälillä puhtaasti. Lopulta syy tohon käytökseen oli väärä nokkien ajotus (pako liikaa kiiinni ykk:ssa) ja sen kun korjas, niin alko käymään millä vaan ennakolla ja kärkivälillä.
                                Ookeii, en ole siis kokeillut nostaa ennakkoja. Olisko siellä jotain 22° 0.5bar ja 19° 1 bar. Ja rötääminen alkaa siinä heti puolen barin jälkeen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎