Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Vielä tuohon bensanpaineeseen. Tuohan tuntuu olevan ihan järjen vastainen.

    Tyhjäkäynnillä on melkein 4bar (ok, en tiedä mittarista onko oikeessa, mutta näyttää jotain) ja sitten kun kaasua pikkuisen painelee, niin paine laskee. Yleensä tuon pitäis mennä juuri päin vastoin, eli kaasun painalluksella kun alipaine hellittää, niin paineen pitäisi nousta.

    Onko joku mitannu vanoskoneisesta m62:ta paineita, että meneekö tuolleen?


    (laatikon rattlesta ei toinna välittää... )


    Kyykkääköhän bensapumppu korkeilla kierroksilla jos laittaisi vaikka puoli bar isomman säätimen ja ottaisi sille alipaineen oikeaoppisesti kaasuläpän moottorin puolelta? Tai toimiiko suuttimet oikein hieman korkeemmalla paineella.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Kokeileppa vaikuttaako letkun irroitus mihinkään. Edelleenkään läpän etupuolella ei ole alipainetta. En tunne ko. tapausta mutta mahtaako koko systeemi edes olla säätyvä. Voihan se olla tehty vakiopaineellekin.

      Jos nostat painetta saat lopputuloksena isomman määrän bensaa kautta linjan eli kyseeseen tulee uudelleen säätö uudelle bensanpaineelle jos hyvän haluaa. Ihan pienet muutokset menee varmaan vielä lambdasäädöllä kohtuudella kohdalleen.
      Oma mielipide on että lambdasäätö on saastelaite jonka ei pitäisi osallistua moottorin säätöön kuin sen +/- puoli prosenttia. Koneen tulisi toimia hienosti ilmankin.

      Edit: tuo missä kone käy tyhjäkäyntiä niin miksi viisari heiluu? Kaasuläppääkö raotat vai mikä asiaan vaikuttaa?
      Last edited by Urpo_rotta; 23-05-2017, 20:22.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        Alipaineletkun otin irti ja nesteruiskulla laitoin ylipainetta säätimelle, jolloin bensanpaine nousee. Vähän letku/liitos ruiskussa falskasi kun ei ollu ihan sopiva ja siksi ei paine kestänyt kuin hetken. Vastaavasti jos ruiskulla imi alipaineen, niin bensanpaine laski.


        Säätöön se menee joka tapauksessa, niin laittaisi ennen sitä nuo jutut kuntoon. Kun jotenki omaan mieleen tuo ei nyt ole järkeenkäypä.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          Ruiskutestisi perusteella säätö ainakin toimii kuten pitääkin.(paineen kuuluukin nousta ylipaineen puolelle mentäessä kun paine alkaa auttamaan jousta pitämään venttiilin kiinni)
          Se mikäpaine letkun päässä on kun tökkäät sen autoon paikalleen taitaa nyt olla se homman juju.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Juu, säädin toimii kuten kuuluukin. Vasta vaihdoin uuden suodattimen (+säädin).

            Ihmettelen vaan tuota säätimen ohjausta. Kun tarkemmin alkoi muistelemaan, niin m54:ssä on vastaava, eli b-paineen säätimelle menevä "alipaine"- letku on kaasuläpän väärällä puolella. 330i:ssä se b-säätimen letkun liitin oli siinä haitarikumissa lähellä putsaria.
            Liittyisikö jollain lailla päästöihin ja siihen jos ilmansuodatin ois tukossa/tosi likainen, niin pudottaa bensan painetta vastaavasti (hieman tulee lisää alipainetta jos putsari pahasti ahdistaa).


            Nytpä hokasin, että mullahan on käyttämätön liitin siinä kaasuläpän koroke/adapteri jutussa ja saan oikean, imusarjassa olevan alipaineen siitä b-säätimelle. (se johon tulee tankin venttiilin alipaineletku, systeemi koodattu pois käytöstä ja liitäntä tulpattu.)
            Last edited by bemmeri; 23-05-2017, 21:12.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • alley
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 53
              • oulu

              Löytyykö jostain dynolappua m60b40 koneesta. Tämmöistä konetta yritetään alkaa sovittamaan veneeseen. Eli millä kierrosalueella konetta olisi järkevä ajaa matkanopeutta. Onko joku tällä foorumilla asentanut kyseistä konetta veneeseen?

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Kukaan irroitellut M62tu vänkärin puoleista pakosarjaa kone paikallaan E39:ssä? Tilaa ei ole mahdottomasti, niin joutuuko minkälaista akrobatiaa harrastamaan?
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kukaan irroitellut M62tu vänkärin puoleista pakosarjaa kone paikallaan E39:ssä? Tilaa ei ole mahdottomasti, niin joutuuko minkälaista akrobatiaa harrastamaan?
                  Onko murtunut katin juuresta?
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • MH motorsport
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 2301
                    • Turku

                    Originally posted by alley View Post
                    Löytyykö jostain dynolappua m60b40 koneesta. Tämmöistä konetta yritetään alkaa sovittamaan veneeseen. Eli millä kierrosalueella konetta olisi järkevä ajaa matkanopeutta. Onko joku tällä foorumilla asentanut kyseistä konetta veneeseen?
                    Mulla on. En ala lataamaan nettiin mutta voin laittaa whatsapp/messenger. Ps mulla on priva täynnä...
                    Autopalvelu MH-motor
                    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                    Maxxecu myynti ja asennus
                    www.mh-motor.fi
                    0503218217
                    Kulkineet:
                    E6 2000 touring
                    E6 2002 touring
                    E30 318is ///Mtechnic 2
                    E34 ///M5 nürburgring
                    E34 S62b50 turbo dct
                    E39 523i ///Msport
                    F30 320d

                    Comment

                    • alley
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 53
                      • oulu

                      044 206 kaks 522

                      Originally posted by Pikkuvelii View Post
                      Mulla on. En ala lataamaan nettiin mutta voin laittaa whatsapp/messenger. Ps mulla on priva täynnä...

                      Comment

                      • Doni666
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2009
                        • 168
                        • Kotka

                        Dynokäyrä löytyy myös täältä:

                        1995 E38 740iAL
                        1994 E38 740iA
                        2004 E61 530d touring
                        1989 Nissan 200SX S13
                        1981 Datsun Sunny B310

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Onko murtunut katin juuresta?
                          Katin juuresta vuotaa.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Katin juuresta vuotaa.

                            Itellä sama homma... Edellisen omistajan toimesta tilkitty jollain lämpöeriste nauhalla.
                            En oo jaksanut murehtia kun sarjat vaihtuu toisiin kunhan toinen kone vaan valmistuu.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • tommipommi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 225
                              • sastamala

                              Mielenkiintoisen kuuloinen projekti, olisipa kiva tietää millaiseen veneeseen suunnitellaan, ei ole kyllä kokemusta em.koneesta veneessä. Jos tulee liukuva runkoiseen veneeseen ja jollakin perävetolaitteella ei osaa sanoa kierrosalueesta muuta kuin, että itellä on 19jalkasessa jenkkipaatissa n. 1600kg kaikkinensa 5.0l(230hv) GM pikkulohko mercruiser alpha vetolaitteella ja sen kun nostaa ensin liukuun ja sitten vetää kaasua pois matkavauhdille, niin ainakin 2500rpm vetää mukavasti(n.23solmua), tuntuu että kevyellä 1-2henk kuormalla varmaan jaksaisi vetää mukavasti vielä 2000rpm ja soppaa varmaan menisi vähemmän/merimaili?

                              Että jos ei paljoa tota painavempi paketti ole tulossa niin kai se m60b40:kin jaksaa 2500 kiekalla työntää matkanopeutta, en ole kotkan insinöörejä(enkä muutenkaan), mutta jos raskaampi paketti niin pitääkö sitten matkakierroksia tähdätä lähemmäs huippuväännön kierroksia?

                              Originally posted by alley View Post
                              Löytyykö jostain dynolappua m60b40 koneesta. Tämmöistä konetta yritetään alkaa sovittamaan veneeseen. Eli millä kierrosalueella konetta olisi järkevä ajaa matkanopeutta. Onko joku tällä foorumilla asentanut kyseistä konetta veneeseen?

                              Comment

                              • jakeluvesimies
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2010
                                • 2726
                                • On the road @ Laplandia

                                Tohon veneprojektiin.

                                Taloudellisimmillaan taitaa auto kulkea ko. moottorilla siinä 80-90km/h, jolloin kierrokset alle 2000 reilusti. Veneistä en sitten mitään tiedä...

                                Laita täys tekniikka ml. automaatti ja mittaristo siihen perään ja katso mille vaihteelle ja kieroksille arpoo kuorman mukaan - kulutusta seurata mittaristosta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎