Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EtuX
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 112
    • Ilmajoki

    Originally posted by naikou View Post
    550nm on varmaan hyvä turvarajana vakio männällä jos haluaan kesän päästellä suht huoletta

    Sulaminen taitaa johtua muusta kun tehosta, onhan vakio alakerralla ajettu aika huikeilla tehoilla pelkän kansipahvin päivityksellä

    Vähällä meni vituiksi, kaivelin penkkilapun niin sieltähän löytyi 554nm 0.9bar ja kesän mittaan tais päineet päätyä lähemmäs 1.5
    F11 530d individual Brewster Green
    -2016.

    E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
    -1994.

    Ascona B M20 Powered
    -1978.

    Comment

    • ihenkkaz
      Bimmer Rookie
      • Oct 2011
      • 66
      • Merijärvi

      Originally posted by EtuX View Post
      Vähällä meni vituiksi, kaivelin penkkilapun niin sieltähän löytyi 554nm 0.9bar ja kesän mittaan tais päineet päätyä lähemmäs 1.5
      Eli oisko nakua ja räks

      Vuosia ajanu 2.5 vanos männillä eikä vielä oo sulanut nuilla läskiremmeillä, 664/812 napadynossa nyt viimeks
      Ascona B m20 turbo +600whp
      E61 525D lci manual m-sport

      Comment

      • EtuX
        BTCF Member
        • Jun 2012
        • 112
        • Ilmajoki

        Originally posted by ihenkkaz View Post
        Eli oisko nakua ja räks

        Vuosia ajanu 2.5 vanos männillä eikä vielä oo sulanut nuilla läskiremmeillä, 664/812 napadynossa nyt viimeks
        Hyvinhän ne tuntuis siis kestävän, muualla siis vika Hehkusytytys todennäköisesti käynyt kun tullu ihan reikää keskelle mäntää eikä nakutuksen jälkiä ole ollut havaittavissa. Mitäs tulppia täälä väki käyttää, siinäpä se taitaa olla pää syy hehkusytytykselle kun ei moottorissa karstaakaan ole ollut :think
        F11 530d individual Brewster Green
        -2016.

        E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
        -1994.

        Ascona B M20 Powered
        -1978.

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1728
          • vihti

          Denso q22pr-u, ngk bcpr7es tai ngk bkr8eix ainakin, itse en ole iridiumia testannut kun hyvin on pelannut tuolla halvalla kupari tulpalla kesän jos toisenkin
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2551
            • .

            Tulpan pitää olla riittävän kulmä, ettei se ala hehkumaan.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • EtuX
              BTCF Member
              • Jun 2012
              • 112
              • Ilmajoki

              Originally posted by Freak View Post
              Tulpan pitää olla riittävän kulmä, ettei se ala hehkumaan.
              Tämä on kyllä tiedossa. Luulo oli että näinkin löyhässä moottorissa olisi mennyt tuo bcpr7es joka oli käytössä usemman kesän mutta siirrytään siis kylmempään senkin osalta
              F11 530d individual Brewster Green
              -2016.

              E34 525i Turbo Touring Daytona Violet
              -1994.

              Ascona B M20 Powered
              -1978.

              Comment

              • anttti
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 655
                • Hellzzzinki by nite

                Originally posted by EtuX View Post
                Tämä on kyllä tiedossa. Luulo oli että näinkin löyhässä moottorissa olisi mennyt tuo bcpr7es joka oli käytössä usemman kesän mutta siirrytään siis kylmempään senkin osalta
                Kyllä toi on soiva tulppa näihin vehkeisiin. Millainen kärkiväli oli?
                vehkeet levällään...

                Comment

                • ooopeee
                  BTCF Member
                  • Dec 2011
                  • 2109
                  • Kouvola

                  Bcr8es ajoin about 10tkm vakio kärkivälillä ja e85. Kärkiväli ei ollut kulunut yhtään kun tarkistin ja aika rajua launchia myös käytetty. 700hv
                  VW passat 1.9tdi 4motion
                  E36 "328" cabrio

                  Comment

                  • Kristian malmisuo
                    Newbiemmer
                    • Sep 2022
                    • 27
                    • Hämeenlinna

                    Kolbenschmidt runkolaakeria saa 180asteen öljyuralla ja 360asteen uralla, kummat tilaan? Hinta ero sellanen että luulisi olevan jotain eroavaisuutta?

                    Comment

                    • MR_piikki
                      BTCF Member
                      • Apr 2006
                      • 1318
                      • Pori

                      Kysytäänpä nyt täältä.

                      Onko porukka ajanut millä puristuksilla M50 non vanoksella turbotettuna, polttoaineena E85.

                      Mulla oli tuossa 8:8:1 rutuilla tulevat wisecot, mutta nyt pytyt porataan 84.5 ja täten uudet männät moottoriin. Wisecoa myydään "vapari" malleina 11:0:1 puristeisina, mahtaako raadin mielestä olla liikaa ruttuja. Ohjaimena ecumaster ja itsellä ajatus, että saisi tuota alaväännön puuttumista pois.
                      Gas or ass, no free rides

                      F10 520d lci
                      E36 325 ahdistettu.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5265
                        • Pirkkala

                        Jos meinaat yhtään kovemmilla paineilla ajaa, jätä ruttu niin että dynaaminen puristussihde ei oo enempää kuin 9,5 etanolilla.

                        Esim. 1mm/1mm ajoitus nostaa dynaamista puristusta verrattuna vakioajoitukseen.

                        E85 kun alkaa esisyttymään, kone ei kestä sitä kuin hetken.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5265
                          • Pirkkala

                          Originally posted by Kristian malmisuo View Post
                          Kolbenschmidt runkolaakeria saa 180asteen öljyuralla ja 360asteen uralla, kummat tilaan? Hinta ero sellanen että luulisi olevan jotain eroavaisuutta?
                          Minusta se riippuu moottoristasi. Semmonen varmaan laitettava mikä siellä on ollukki
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Kristian malmisuo
                            Newbiemmer
                            • Sep 2022
                            • 27
                            • Hämeenlinna

                            Yksinkertainen ja looginen vastaus, mutta tässä tapauksessa moottoria on lähdetty rakentamaan pelkän raaka lohkon ympärille b28 kampiakselilla joten vanhoja laakereita ei ole :(

                            Comment

                            • Keme
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 228
                              • Rannikko

                              Originally posted by Kristian malmisuo View Post
                              Kolbenschmidt runkolaakeria saa 180asteen öljyuralla ja 360asteen uralla, kummat tilaan? Hinta ero sellanen että luulisi olevan jotain eroavaisuutta?
                              180 asteen uralla olevat.
                              JEEE JEE!

                              Comment

                              • Takalo_kari
                                BTCF Member
                                • Mar 2007
                                • 1359
                                • tku

                                Originally posted by MR_piikki View Post
                                Kysytäänpä nyt täältä.

                                Onko porukka ajanut millä puristuksilla M50 non vanoksella turbotettuna, polttoaineena E85.

                                Mulla oli tuossa 8:8:1 rutuilla tulevat wisecot, mutta nyt pytyt porataan 84.5 ja täten uudet männät moottoriin. Wisecoa myydään "vapari" malleina 11:0:1 puristeisina, mahtaako raadin mielestä olla liikaa ruttuja. Ohjaimena ecumaster ja itsellä ajatus, että saisi tuota alaväännön puuttumista pois.
                                Lähes 20-vuotta vanhoissa siviili turbo koneissakin käytetään yli 10 puristuksia niin miksi 2020 pitäisi käyttää alle 10 rutistuksia? esim. vm2005 VW 2.0TFSI 10.5:1

                                Muistelisin että puristussuhteen muutos vaikuttaa hyötysuhteeseen, ei niinkään tehoon (edit alla kopioituna teksti jonka löysin asiasta)


                                Whereas excessively high compression ratio is the most common engine building mistake, the most common engine builder misconception is that increasing the compression ratio has a significant effect on power (or torque).

                                The chart at the right shows that this is not the case (ref: Internal Combustion Engine Fundamentals by J. Heywood, pp. 843).


                                A useful rule of thumb is that raising the compression ratio one point (i.e. from 10:1 to 11:1) increases power by about 3%.

                                ​However this potential power increase is only available if the gasoline octane allows running the engine at the MBT timing value without detonation.'



                                tossa vielä jotain käppyrää puristus vs ennakko



                                Vastaan vielä kysymykseen, mulla muistaakseni ruttu 9.0:1 -olisin halunnut enemmänkin mutta jostain syystä tällainen siitä sattumien kautta tuli.
                                Last edited by Takalo_kari; 20-03-2023, 18:22.
                                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                                Kiitos ajastasi? :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎