m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radar
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Syökö se kone öljyä tai huohottaako? Öljyhöyrythän alentaa bensan oktaanilukua ja voi siten aiheuttaa nakutusta. Toinen mikä tulee mieleen on suutinten tuoton loppuminen. Näissä aika monesti on suuttimet ns. rajoilla tuoton suhteen. Seurattiinko seoksia penkityksen aikana? Miten seos käyttäytyi kuormituksen suhteen?
    Ei syö öljyä, mutten ihan nyt ymmärrä mitä tarkoitat huohotuksella. Huohotuksen putket ja separaattorin vaihdoin, eli ne pitäisi olla kunnossa. Eli uskoisin että huohottaa normaalisti niin kuin tehtaalla on ajateltu.

    Toimivien suuttimien olisi pitänyt riittää näille tehotavoitteille..noin 240 hv.

    En seurannut koko aikaa enkä ymmärtänyt kaikkia juttuja, mutta uskoisin että seokset olivat tarkan seurannan alla. Kaveri on kuitenkin säätänyt M50-koneita ralleihin lukuisia.

    Dynolaput on kyllä tallessa ja muistelen että hyvinkin tasaista viivaa sinne piirtyi. Varmaankin tarkoitit ilma/polttoaine-suhdetta. Voisin yrittää liittää sen käppyrän tähän ketjuun jahka löydän sen. Täytyy ottaa huomioon että ko. säätö tapahtui 2007 ja sitten iski harmitus eikä sen jälkeen asialle ole mitään tehty. Mutta into on heräämässä, kiitos tämän ketjun.

    Mutta jos kaikki suuttimet olivat jo silloin osittain tukossa, niin sehän selittäisi asiaa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Tuota nukutuksen tunnustusta kun voi kyllä säätää siemenssistä pienemmälle. Ainakin romraiderissa löytyy knock detection -kartat, joita säätämällä saa vaikutteita kuinka herkästi se puuttuu nakutukseen. Toki sillon pitää olla aika varma, ettei se kone oikeasti nakuta.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Radar View Post
    Onko raadilla ideoita mikä myllyssä/systeemissä on tod. näk. vialla?
    Syökö se kone öljyä tai huohottaako? Öljyhöyrythän alentaa bensan oktaanilukua ja voi siten aiheuttaa nakutusta. Toinen mikä tulee mieleen on suutinten tuoton loppuminen. Näissä aika monesti on suuttimet ns. rajoilla tuoton suhteen. Seurattiinko seoksia penkityksen aikana? Miten seos käyttäytyi kuormituksen suhteen?

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Toinen juttu mitä mietin on, että mahtavatko nuo moottorit nojata Siemensin hyvään nakutuksentunnistukseen, joka tarvittaessa myöhäistää sytytysennakkoa
    Tähän oli pakko tarttua, koska omassa autossa (m52b28, schrick nokat+imusarja, muuten vakioputki poislukien rosterivaimennin) säätö meni pieleen koska Siemensin nakutuksentunnistus alkoi tökkiä vastaan.

    Oltiin käsittääkseni vielä varsin maltillisilla ennakoilla ja kone alkoi joko oikeasti nakuttamaan tai sitten Siemens luuli että nyt ollaan rajoilla ja lyödään jarruja. Harisen Ossi joka on säätänyt lukuisia M50/52-myllyjä oli ihmeissään ja parin tunnin hommasta tuli koko päivän kestävä, eikä siinä lopulta edistytty mihinkään. Saadut arvot oli noin 220 hv ja 285 nm, eli tavoitteesta jäätiin reilusti.

    Onko raadilla ideoita mikä myllyssä/systeemissä on tod. näk. vialla?

    Sen tiedän nykyään että vähintään yhden suuttimen toiminta on heikkoa ---> suuttimet pesuun. Lisäksi imukanavissa oli muistaakseni runsaasti jotain öljytöhkää, jonka havaitsin kun laitoin imusarjaa paikoilleen. Silloin ymmärsin asioista vielä vähemmän kuin nykyään eli olisi ehkä kannattanut jollain keinolla yrittää puhdistaa kanavia. Auton kaksi aiempaa omistajaa olivat yli keski-ikäisiä lyhyen matkan kuskeja (170tkm asti), joka voisi ehkä selittää imukanavan töhkän.

    Kiitokset hyvästä ketjusta kaikille osanottajille.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    "good working order" oli kuvaus. Kuvissa ei näkynyt naarmuja. Tekstissä ei mainittu mitään kulumiseen tai vikaan viittaavaa.

    Kysäsen mitä myyjä meinaa.
    Ehottomasti myyjään yhteyttä. Voit vielä varmistukseksi ottaa kuvat naarmuista ja sanoa että ei tämä kyllä ole "in good working order".

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Eikö naarmut näkyny kuvissa tai oliko niistä mainintaa ilmoituksessa. Jos ei, niin ota myyjään yhteyttä että tuote ei vastaa luvattua ja pyydä refundia (ja lähetät nokan takas). Jos siinä on reiluja poikittaisa naarmuja, niin ne ei enään ole normaalia kulumista. Mulla on kaikki nokat ollu kyl hyvässä kunnossa, mitä ebaystä hommannu, paitsi yksi ei oikeasti olutkaan m54b30 nokka. Mutta myyjä kyllä sen hyvitti mulle.
    "good working order" oli kuvaus. Kuvissa ei näkynyt naarmuja. Tekstissä ei mainittu mitään kulumiseen tai vikaan viittaavaa.

    Kysäsen mitä myyjä meinaa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    Täällä on ollut paljon puhetta M54B30 imunokasta. No menin ja tilasin moisen Ebay:stä. Oli halpa ja syykin selvisi, kun sai kepin kätöseen. Kolmessa viimeisessä laakerikaulassa on poikittaisia naarmuja. Varmaan milli tarvis hioa pois kaulan halkaisijasta jos vain hioo sileäksi.

    Roskiin koko nokka?
    Jotenkin täyttää ja hioa takas mittoihinsa?

    Missä näitä tehdään ja onko kustannuksista mitään arviota? Luultavasti toisen käytetyn saa edullisemmin, mutta onko sekään 100% kun vanhoja osia. Kaupasta uuden osto varmaan helpoin, mutta muutama asia hankintalistalla priorisoitava edelle.

    Mielipiteitä ja vinkkejä olisin vailla. Vierailla vesillä seilataan tämän asian kanssa.
    Eikö naarmut näkyny kuvissa tai oliko niistä mainintaa ilmoituksessa. Jos ei, niin ota myyjään yhteyttä että tuote ei vastaa luvattua ja pyydä refundia (ja lähetät nokan takas). Jos siinä on reiluja poikittaisa naarmuja, niin ne ei enään ole normaalia kulumista. Mulla on kaikki nokat ollu kyl hyvässä kunnossa, mitä ebaystä hommannu, paitsi yksi ei oikeasti olutkaan m54b30 nokka. Mutta myyjä kyllä sen hyvitti mulle.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Täällä on ollut paljon puhetta M54B30 imunokasta. No menin ja tilasin moisen Ebay:stä. Oli halpa ja syykin selvisi, kun sai kepin kätöseen. Kolmessa viimeisessä laakerikaulassa on poikittaisia naarmuja. Varmaan milli tarvis hioa pois kaulan halkaisijasta jos vain hioo sileäksi.

    Roskiin koko nokka?
    Jotenkin täyttää ja hioa takas mittoihinsa?

    Missä näitä tehdään ja onko kustannuksista mitään arviota? Luultavasti toisen käytetyn saa edullisemmin, mutta onko sekään 100% kun vanhoja osia. Kaupasta uuden osto varmaan helpoin, mutta muutama asia hankintalistalla priorisoitava edelle.

    Mielipiteitä ja vinkkejä olisin vailla. Vierailla vesillä seilataan tämän asian kanssa.
    Last edited by e36coupe; 04-03-2016, 08:16.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Niin ja sitten kun miettii niitä virikoneen puristussuhteita niin huomio sen että vakiomoottori on tehty tulemaan toimeen 125-asteisena sata asteisen imuilman kanssa täyskaasulla tyhjäkäynnillä parin tonnin perävaunu perässä. Jos niitä vaatimuksia mistä moottorin pitää selvitä lievennetään eli esimerkiksi toiminta vain max sata asteisena kohtuullisilla imulämmöillä likistyksiä voi nostaa ihan reippaastikin, samoin voi tehdä jos vaikka pakopuolta saa virtaamaan paremmin eli saa sylinterin tyhjennettyä kuumista pakokaasuista paremmin kuin vakioilla äänettömillä pakojärjestelmillä.

    Ite nyt en ikinä ajattelisikaan rakentavan vapaastihengittävää moottoria alle 12:1 puristuksilla kun ei 95-oktaanista huonompaa bensiiniäkään ole saatavilla.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    No jos tarkoitus on hiottaa nokatkin samalla niin eikö ole aika luonnollista upottaa venoja ja antaa mäntien olla rauhassa?

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Entäs, jos unohdatte ton loputtoman laskemisen, ja kasaa moottorin vaan jollain ennestään hyväksi todetulla reseptillä?
    +1 Ei välttämättä hauskaa mutta toimivaa?

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Skarpa, lähetä männät samaan paikkaan kuin nokatkin niin Juha jyrsii kolotkin syvemmiksi.

    Mullakin jouduttiin miettimään kun piti vakion m62 vanoskoneen koloja syventää vielä 1,2mm. Mutta kyllä siihen siltikin jäi vielä meidän mielestä riittävästi materiaali ylimmän männänrenkaan kohdalle.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Mitäs hauskaa siinä olisi? Sanottakoon, että ei mun moottorin valmistuminen ole tästä laskeskelusta kiinni, tämän on vain oheisharrastus sillä aikaa kun korityöt ja kaikki muu on vielä työn alla. Mutta noin ylimäätään minusta on huomattavasti mielenkiintoisempaa ymmärtää miksi asiat ovat tietyllä tapaa ja tehdä ratkaisut sen mukaan kuin vain kopioida jonkun muun tekemisiä.
    Samaa mieltä. Itsellä on käsitys että moottorit nojaavat osaltaan myös nakutustunnistuksen varaan jolloin moottorin mekaaniset speksit voivat olla nakutuksen kannalta epäedullisemmat.

    hyvää pohdintaa kaikenkaikkiaan.

    Oma alkuperäinen ajatukseni oli lähinnä kompensoida uusien nokkien aiheuttama dynaamisen ps. muutos nostamalla puristusta vähintään vastaava määrä, mikä se sitten lieneekin.

    Edelleenkään en tunne ko. Moottoria joten jutuni ovat lähinnä ääneen ajattelua.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Mitäs hauskaa siinä olisi? Sanottakoon, että ei mun moottorin valmistuminen ole tästä laskeskelusta kiinni, tämän on vain oheisharrastus sillä aikaa kun korityöt ja kaikki muu on vielä työn alla. Mutta noin ylimäätään minusta on huomattavasti mielenkiintoisempaa ymmärtää miksi asiat ovat tietyllä tapaa ja tehdä ratkaisut sen mukaan kuin vain kopioida jonkun muun tekemisiä.
    Last edited by Skarpa; 29-02-2016, 09:41.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Entäs, jos unohdatte ton loputtoman laskemisen, ja kasaa moottorin vaan jollain ennestään hyväksi todetulla reseptillä?

    Leave a comment:

Working...
X