F10\F11 tehonlisäykset

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Joni_R
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Kysytääs täällä kun f3x ei ole omaa tehonlisäys threadia.

    muutama viikko sitten kävi sgun 330d lastulla ja pelannut pääsääntöisesti hyvin.

    eilen ajelin ratapäivillä ja pidemmän täyskaasukiihdytyksen seurauksena meni vikatilaan ja ilmeisesti nilkutusmoodille. sport display näytön mukaan tehot leikkaantui 240kw -> n.130 kw. Vika kuittaantui ajamalla varikolle ja sammuttamalla/käynnistämällä auto. sama tilanne toistui joka kerta kun yritin pääsuoralla kiihdytellä lappulattiassa.

    muistan, että kerran on tehnyt samallalailla yhden pidemmän ohituksen seurauksena lastutuksen jälkeen. tuolloin vaan en arvannut että olisi vikatilassa, luulin että dpf generointi lähti päälle ja sen seurauksena teho leikkautui.

    vikakoodit menen luetuttamaan iltapäivällä.

    onko vastaavia sattunut muilla ja onko arviota mistä johtuisi? voisiko esim laatikko kyykätä?
    Omassa tehnyt saman pari kertaa ohjelmoinnin jälkeen. Auton sammutus ja uudelleenkäynnistys auttaa aina. Drivetrain fault tulee näytölle. Ja vikakoodiksi tulee muistaakseni "exhaust gas temperature sensor on The exhaust gas recirculation cooler, positive signal open".

    Nyt ei ole muutamaan kuukauteen tullut, alussa muutaman kuukauden aikana taisi parin viikon välein ilmestyä. Mitään ei ole muuttunut tuona aikana.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Kysytääs täällä kun f3x ei ole omaa tehonlisäys threadia.

    muutama viikko sitten kävi sgun 330d lastulla ja pelannut pääsääntöisesti hyvin.

    eilen ajelin ratapäivillä ja pidemmän täyskaasukiihdytyksen seurauksena meni vikatilaan ja ilmeisesti nilkutusmoodille. sport display näytön mukaan tehot leikkaantui 240kw -> n.130 kw. Vika kuittaantui ajamalla varikolle ja sammuttamalla/käynnistämällä auto. sama tilanne toistui joka kerta kun yritin pääsuoralla kiihdytellä lappulattiassa.

    muistan, että kerran on tehnyt samallalailla yhden pidemmän ohituksen seurauksena lastutuksen jälkeen. tuolloin vaan en arvannut että olisi vikatilassa, luulin että dpf generointi lähti päälle ja sen seurauksena teho leikkautui.

    vikakoodit menen luetuttamaan iltapäivällä.

    onko vastaavia sattunut muilla ja onko arviota mistä johtuisi? voisiko esim laatikko kyykätä?

    Leave a comment:


  • TuomasTee
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Joskus korjausarvot on korkealla ja samoin ohivuotoa reilusti. Eli kummastakaan ei voi toista päätellä, mutta joskus molemmissa on yhtäaikaa selvästi sanomista. Ehkä vähän epäselvästi sanottu tuossa aiemmin. Tuo oli kommentti siihen kun TuomasTee ilmeisesti oletti kunnossa olevien korjausarvojen tarkoittavan, että ohivuodotkin on kunnossa.
    En tarkoittanut että olisin olettanut näin vaan yleisesti sitä että siitä huolimatta että autolla ajettu vasta 150tkm, käynti kunnossa ja korjausarvot kaikilla sylintereillä lähes 0, voivat kaikki suuttimet olla jo vaihtokunnossa.

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Joskus korjausarvot on korkealla ja samoin ohivuotoa reilusti. Eli kummastakaan ei voi toista päätellä, mutta joskus molemmissa on yhtäaikaa selvästi sanomista. Ehkä vähän epäselvästi sanottu tuossa aiemmin. Tuo oli kommentti siihen kun TuomasTee ilmeisesti oletti kunnossa olevien korjausarvojen tarkoittavan, että ohivuodotkin on kunnossa.
    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta korjausarvot on perustuu pyörintänopeus tietoon samalla tapaa kuten puristusmittaus esim istassa. Moottorinohjaus pyrkii korjaamaan epätasaista käyntiä syöttömäärää korjaamalla sylinteriä kohden. Tämä voi johtua joko suuttimen sylinteriin päästävän polttoaineen muutoksesta tai moottorissa olevasta rauta viasta. Ohivuoto taas johtuu esim. yhden tai useamman suuttimen vuodosta paluulinjastoon, mikä aiheuttaa railpaineen tippumisen koko linjassa, mitä mitataan vain yhdellä anturilla suutintukin päässä.
    Eli minun käsityksen mukaan näillä kahdella asialla ei ole toistensa kans mitään tekemistä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Vilkku89 View Post
    Ootteko muuten huomannu mitään eroa sillä mistä tankkaatte? Koneen äänessä tai kulutuksessa?

    Ja kysyn siks kun Duramax kuulosti Nesteen aineella siltä kuin meinais suutin tulla konepellistä läpi ja kun veti cleanerit läpi ja tankkas vaan teboil, abc ja lopp uvaiheessa shell niin ei mitään ongelmaa.
    Onko bemareis ollu mitään vastaavaa?
    Mikä Duramax-versio oli kyseessä? Ymmärtääkseni vasta LML-versiossa (2011-2016) on maininta, että sietää max. 20 % biodieselseosta.

    Nesteen dieselpolttoaineista jo aiemmin saatavilla oleva Pro Diesel sisältää 15 % biodieseliä, joten ihan mahdollistahan tuo kuvaamasi "erilainen" käyntiääni on, vaikka moottori tuollaisen polttoaineen vielä sietääkin. Vastaavasti Nesteen Futura Diesel ei sisällä biodieseliä.

    Setaaniluvuthan noissa biosekoiteversioissa ovat vähintään samalla tasolla tavalliseen dieselpolttoaineeseen verrattuna, mutta sen ei pitäisi ymmärtääkseni ainakaan huonontaa moottorin käyntiä. Äänestä en osaa sanoa sen enempää, mutta identtisähän biodiesel ja tavallinen diesel eivät kuitenkaan ominaisuuksiltaan ole. Biodiesel on ominaisuuksiltaan mm. hygroskooppista, mikä voi suurentaa polttoaineen vesipitoisuutta.
    Last edited by JaniLap; 05-08-2017, 01:40.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by exautisti View Post
    Suoraan päätellä? Ei kai näillä ole toistensa kans yhtään mitään tekemistä.
    Joskus korjausarvot on korkealla ja samoin ohivuotoa reilusti. Eli kummastakaan ei voi toista päätellä, mutta joskus molemmissa on yhtäaikaa selvästi sanomista. Ehkä vähän epäselvästi sanottu tuossa aiemmin. Tuo oli kommentti siihen kun TuomasTee ilmeisesti oletti kunnossa olevien korjausarvojen tarkoittavan, että ohivuodotkin on kunnossa.
    Last edited by HTK12; 05-08-2017, 01:27.

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Suuttimienkorjausarvoista ei voi suoraan päätellä onko suuttimissa ohivuotoa vai ei. Ohivuototesti kannattaa kyllä tehdä, jos on ongelmia polttoainepuolella.
    Suoraan päätellä? Ei kai näillä ole toistensa kans yhtään mitään tekemistä.

    Leave a comment:


  • Vilkku89
    replied
    Originally posted by TuomasTee View Post
    Tässä opettavainen tarina suuttimista.

    Oireena oli jo vakiona Saksasta tuotaessa se, että meni erityisesti kuumalla koneella vikatilaan kun railipaineet eivät meinanneet riittää. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidettiin korkeapainepumppua joten se vaihdettiin. Virittämisestä ei meinannut tulla mitään mutta paineensäätimen vaihdolla saatiin 330/680-lappu aikaiseksi ja vikatilat pois. Ruokahalun kasvettua syödessä yritettiin tehoa lisätä ja taas sama ongelma, railipaineet romahtaa. Siirtopaineet kunnossa joten seuraavana vuorossa suuttimet.

    Autolla tässä vaiheessa ajettu 150tkm, tyhjäkäynti moitteeton ja korjausarvot kaikissa suuttimissa lähes pyöreä 0. Kuinka ollakkaan suutinpenkistä meni kuorma-auton pumppu kyykkyyn, neljässä suuttimessa valtava paluuvuoto ja viideskin yli speksien. Tuloksena kaikki 6 suutinta vaihtoon.
    Kuulostaa tutulle... lähinnä tuolla Duramax puolella. Tai ainakin ittellä oli siellä vastaavanlaista ongelmaa. Ainut vaan siellä oli että välillä toimi kuin unelma ja vedot oli kohdallaan, sit kun alkoi rautarouva kiukutella niin hermo pinnas tutkimaan. Loppuksi selvis kahden suuttimen läpi käymisellä.

    Ootteko muuten huomannu mitään eroa sillä mistä tankkaatte? Koneen äänessä tai kulutuksessa? (Suomi laadut hyviä joo ja ei asuta Itäblokeissa jossa vaihtelu laadussa on, mut tuo uusio p@$k@n laittaminen sekaan eivaan aina toimi) Ja kysyn siks kun Duramax kuulosti Nesteen aineella siltä kuin meinais suutin tulla konepellistä läpi ja kun veti cleanerit läpi ja tankkas vaan teboil, abc ja lopp uvaiheessa shell niin ei mitään ongelmaa.
    Onko bemareis ollu mitään vastaavaa?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by TuomasTee View Post
    Tässä opettavainen tarina suuttimista.

    Oireena oli jo vakiona Saksasta tuotaessa se, että meni erityisesti kuumalla koneella vikatilaan kun railipaineet eivät meinanneet riittää. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidettiin korkeapainepumppua joten se vaihdettiin. Virittämisestä ei meinannut tulla mitään mutta paineensäätimen vaihdolla saatiin 330/680-lappu aikaiseksi ja vikatilat pois. Ruokahalun kasvettua syödessä yritettiin tehoa lisätä ja taas sama ongelma, railipaineet romahtaa. Siirtopaineet kunnossa joten seuraavana vuorossa suuttimet.

    Autolla tässä vaiheessa ajettu 150tkm, tyhjäkäynti moitteeton ja korjausarvot kaikissa suuttimissa lähes pyöreä 0. Kuinka ollakkaan suutinpenkistä meni kuorma-auton pumppu kyykkyyn, neljässä suuttimessa valtava paluuvuoto ja viideskin yli speksien. Tuloksena kaikki 6 suutinta vaihtoon.
    Suuttimienkorjausarvoista ei voi suoraan päätellä onko suuttimissa ohivuotoa vai ei. Ohivuototesti kannattaa kyllä tehdä, jos on ongelmia polttoainepuolella.

    Leave a comment:


  • TuomasTee
    replied
    Tässä opettavainen tarina suuttimista.

    Oireena oli jo vakiona Saksasta tuotaessa se, että meni erityisesti kuumalla koneella vikatilaan kun railipaineet eivät meinanneet riittää. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidettiin korkeapainepumppua joten se vaihdettiin. Virittämisestä ei meinannut tulla mitään mutta paineensäätimen vaihdolla saatiin 330/680-lappu aikaiseksi ja vikatilat pois. Ruokahalun kasvettua syödessä yritettiin tehoa lisätä ja taas sama ongelma, railipaineet romahtaa. Siirtopaineet kunnossa joten seuraavana vuorossa suuttimet.

    Autolla tässä vaiheessa ajettu 150tkm, tyhjäkäynti moitteeton ja korjausarvot kaikissa suuttimissa lähes pyöreä 0. Kuinka ollakkaan suutinpenkistä meni kuorma-auton pumppu kyykkyyn, neljässä suuttimessa valtava paluuvuoto ja viideskin yli speksien. Tuloksena kaikki 6 suutinta vaihtoon.

    Leave a comment:


  • Balle
    replied
    Mulla kävi '12 F11 530D x-drive AJ Tech:lla softattavana.
    Myyntiluvut oli 350hv/700Nm. Persdyno sanoo että max. 300hv, sitä tosin ei ole kalibroitu tälläiselle nelivetomursulle.
    Vääntöä kyllä piisaa yllin kyllin. Ehdottomasti sijoituksen arvoinen.

    Ei saanut Kamux autoa myydyksi joten otin takaisin ajoon ja tietty hiukan pitää tuunaa, eli 20" BBS:t alle, softat ja vielä M Performance hilut. Ajellaan jonkun aikaa ja yritetään myyntiä uudelleen syksyllä.
    Jos joku tälläistä hakee niin yhteyksiä vain. Ajettu tällä hetkellä 93tkm.

    Leave a comment:


  • TuomasTee
    replied
    Heti kun polttoainejärjestelmä on tarkastettu niin mitataan mihin tulokseen pelkällä ahdin/downpipemuutoksella päästiin.

    Leave a comment:


  • Vilkku89
    replied
    Originally posted by TuomasTee View Post
    Nyt on loivennettu ohjelma sisässä ja suuttimet menossa penkkiin tarkastettavaksi. Jos ei sieltäkään mitään poikkeavaa löydy niin seuraava askel on m550d pumppu. Boschin kataloogin mukaan 258hv:ssa on sekä sama railitukki että 75:nen pumppu kun 313hv 535d:ssä joten mahdollisesti ketjussa aikaisemmin mainituilla osanumeroilla m550d pumppu ja toinen korkeapaineputki menee tähänkin paikalleen. Suuttimissakin on eroa.
    Kertoileppa kun operaatio etenee, että kuin käy. Itseä kiinnostaa suuresti ja olisi käyttis mukava saada +400 luvuille. Ootko mittaillut millaisia lukemia saa pelkällä ahdin modilla? Näkis vaan noista välietapeista muutokset...

    Leave a comment:


  • veku
    replied
    Originally posted by HannuE60 View Post
    Vakiona varmaankin mitattu kuitenkin ilman dpf.ää?

    En sitten tiedä mistä johtuu ettei multa saatu enempää,
    Motorbitin penkki on kuulemma aika ankara.

    -Hannu-
    Mulla muistikuva että dpf puukotettiin ennen ekaa penkitystä siitä ja samalla vaihdettiin laatikko öljyt+suodatin.
    En kyllä 100% mene väittämään.
    550d pumppu,cooleri ja downpipe jotta sais sen 440-450hp mutta eipä taida jaksaa auto ollut jo kolme vuotta..
    313 hp malli antanee sen +400 hp vakiopumpulla..

    Leave a comment:


  • TuomasTee
    replied
    Nimimerkki racediesel on, juttua tämän ketjun puolessa välissä.

    Leave a comment:

Working...
X