Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Katti "ei menetä tehoaan", vaan se joko toimii tai ei toimi. Toimiakseen se vaatii hyvin kapean= tarkan "seosikkunan" jota kone sille toimittaa. Jos kone ei tuota katille tuota juuri oikeaa seosta, ei katin pelkistysreaktio käynnisty tai käynnistyy hetkellisesti. Vika ei siis 99.9%:sti ole bemunkaan kohdalla katissa vaan katille tuotetussa pakokaasuseoksessa. Se miksi katille tuleva pakokaasuseos ei ole reaktiokelpoista, johtuu pääosin 91-96 bemun kohdalla joko imuvuodoista, Lambda-anturista tai ilmamäärämittarista. Älä edes kuvittele vaihtavasi kattia...vika ei ole siinä.

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      Asia on juuri näin, kuten edellä todettiin. Kolmitoimikatalyytit ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi ja lähes poikkeuksetta katalysaattoriviat ovat sellaisia että hajoaminen on tapahtunut joko mekaanisesta iskusta tai esimerkiksi jatkuvien sytytyshäiriöiden aiheuttamasta raa`an bensiinin kulkeutumisesta katalysaattoriin joka syttyessään siellä murentaa vähitellen kennoston katalysaattorin sisällä. Joissain automalleissa on ollut tiettyinä valmistusajankohtina myös kennoston murtumista ilman moottorin häiriöiden myötävaikutusta. Eli älä lähde vaihtamaan katalysaattoreita, vika on jossain ennen niitä.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Täytyy sitten varmaan uskoa tuo, että katti ei aiheuta tuollaista. Tuossa katselin viime vuonna tehtyjä mittauksia niin silloin HC näytti olevan vieläkin korkeampi. Mitään vikakoodeja ei autossa ainakaan viimeksi ollut lambdalle tai ilmamassamittarille. Olisiko sitten vain niin, että olisi annettava vain lämää enemmän. Kuitenkin ihmetyttää kun jotkut ovat saaneet ihan puhtaita nollan arvoja. Pystyykö noista pakokaasu arvoista päättelemään koneen kuluneisuutta vai onko karstaisuudella enemmän vaikutusta? Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että kun vuosi sitten käytin auton samassa paikassa mittauksissa niin arvot olivat todella korkeat ennenkuin tukki toisen ulostulon. Nyt molemmat päät olivat auki koko mittauksen ajan. Vaikuttaakos tuo muihin kuin O2 arvoon? Sitten vielä yksi kysymys. Mistä muilla on otettu kierrosluku tieto päästömittarille? Onko siihen joku fiksumpikin paikka kuin poistaa koneen päältä suojamuovi, että pääsee johtosarjaan käsiksi?
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Jos/kun moottori toimittaa katille reaktiokelpoista tavaraa ja reaktio katissa alkaa, on arvot aina automaattisesti nollasssa tai hyvin lähellä sitä.
          Tuo moottorin rääkkääminen on vain hetkellinen keino saada päästöt asetettuihin raja-arvoihin...ei mikään vikaratkaisu.
          Jos ja kun arvot eivät ole nollissa, ei moottorin tehot eikä polttoainetaloudellisuuskaan ole sitä mitä se voisi olla. Eli jos arvot eivät ole nollissa, on jossain jotain vikaa joka kannattaa hoitaa pois muutenkin kuin kerran vuodessa "polkemalla"...

          Comment

          • Guest's Avatar

            Kerrataampas vielä kerran. Mikä on paras ilmamäärämittarinkiekon asetus katsastusta varten. Itse löysäsin 2 napsua kun pientä nykymistä oli havaittavissa normi ajossa. Takaisin varmaan kannattaa kääntää katsastusta varten tuo kiekko mutta parantaakos se nyt arvoja jos vielä kiristäisi tuosta tehdas asetuksesta jousta napsun tai pari ???

            Comment

            • nut
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1613
              • Vaasa/Kauhajoki

              Noniin tuli käytyä tossa korjaamolla mittailemassa päästöjä ja seuraavaa ilmeni, luvut voi vähän heittää kun ei tullu huomattua ottaa paperille mukaan:

              Co2 ok, jotain ~13-14% pinnassa
              Kierroksilla:

              HC ~80 pinnassa
              CO 0.8 eli korkea

              Tyhjäkäynnillä:
              HC korkealla, jotain luokkaa 170-250, hyppi aika reilusti
              CO jotain 0.4 eli vielä rajoissa

              Lambda näytti olevan kierroksilla jotain 1.01-1.02

              Katit oli sitten varmasti kuumat että sitä turha ehdottaa, ensin mitattiin normaalista ajosta ja sitten kävin nakkaamassa ~10 km lenkin nelosella huudattaen -> pieni parannus. Lisäksi tyhjäkäyntiä kävi hyvinkin nätisti mittauksessa, kierrokset pysyi 750-760 välillä eikä heilumista esiintyny.

              Ensiksi nyt tarkotus ens viikolla lambda vaihtaa ja sitten katella uusiksi, ilmamassamittarin haitariputkeakin eilen koitin tarkkaan syynäillä ja en siitä mitään vuotokohtaa löytänyt. Vaikuttaakos tuo lambda nyt tässä oikeelta diagnoosilta? Autohan on 525i M50B25 koneella.
              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

              Comment

              • Anssi83
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 71
                • Oulu

                Mulla m20b20 vm.88 motronic ilman kattia ja lambdaa päästöt seuraavat:

                Tyhjäkäynti:co:1.6 co2:12.80 hc:287 02:1.00

                2000rpm: co:1.9 co2:12.90 hc:157 O2 00.50

                Eli mun mielestä käy aika rikkaalla ja bensaki maistuu...
                Aina rojektisa, vaikka miten tekis!

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by nut
                  Noniin tuli käytyä tossa korjaamolla mittailemassa päästöjä ja seuraavaa ilmeni, luvut voi vähän heittää kun ei tullu huomattua ottaa paperille mukaan:

                  Co2 ok, jotain ~13-14% pinnassa
                  Kierroksilla:

                  HC ~80 pinnassa
                  CO 0.8 eli korkea

                  Tyhjäkäynnillä:
                  HC korkealla, jotain luokkaa 170-250, hyppi aika reilusti
                  CO jotain 0.4 eli vielä rajoissa

                  Lambda näytti olevan kierroksilla jotain 1.01-1.02

                  Katit oli sitten varmasti kuumat että sitä turha ehdottaa, ensin mitattiin normaalista ajosta ja sitten kävin nakkaamassa ~10 km lenkin nelosella huudattaen -> pieni parannus. Lisäksi tyhjäkäyntiä kävi hyvinkin nätisti mittauksessa, kierrokset pysyi 750-760 välillä eikä heilumista esiintyny.

                  Ensiksi nyt tarkotus ens viikolla lambda vaihtaa ja sitten katella uusiksi, ilmamassamittarin haitariputkeakin eilen koitin tarkkaan syynäillä ja en siitä mitään vuotokohtaa löytänyt. Vaikuttaakos tuo lambda nyt tässä oikeelta diagnoosilta? Autohan on 525i M50B25 koneella.
                  Mitä vuosimallia autosi on eli kuuluuko siihen "riskiryhmään"? Kerro kun saat selvitettyä missä vika oli. Kiinnostaa itseänikin tietää.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • nut
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1613
                    • Vaasa/Kauhajoki

                    Originally posted by markok
                    Mitä vuosimallia autosi on eli kuuluuko siihen "riskiryhmään"? Kerro kun saat selvitettyä missä vika oli. Kiinnostaa itseänikin tietää.
                    -91 tuo yllättäen on eli juurikin tuota riskiryhmää. Eiköhän se parin päivän sisään selviä kun saadaan uutta lambdaa kiinni... toivottavasti
                    BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                    Comment

                    • Passe
                      Newbiemmer
                      • Aug 2005
                      • 7

                      Pakokaasut pielessä -91 vm. m50b25 Co2, HC arvot liian korkeat. Tulpat on vaihdettu ja vika ilmeisesti lambdassa tai katissa. Millainen homma on tuo lambdan vaihto ja moni johtoinen lambda on? Käykö tilalle tavallinen tarvikemalli jotain 55 euroa vai pitääkö ostaa valmiilla liittimellä oleva 108 euron lambda. Tosiaan tuo vaihtotyö kiinostaisi että onko kuinka paha projekti? Ensimmäinen bemari niin on tuo tietous viel vähän kateissa..

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        Originally posted by Passe
                        Pakokaasut pielessä -91 vm. m50b25 Co2, HC arvot liian korkeat. Tulpat on vaihdettu ja vika ilmeisesti lambdassa tai katissa. Millainen homma on tuo lambdan vaihto ja moni johtoinen lambda on? Käykö tilalle tavallinen tarvikemalli jotain 55 euroa vai pitääkö ostaa valmiilla liittimellä oleva 108 euron lambda. Tosiaan tuo vaihtotyö kiinostaisi että onko kuinka paha projekti? Ensimmäinen bemari niin on tuo tietous viel vähän kateissa..
                        Jos ostat sen alkuperäisen jossa on liitin päässä, niin varmistut siitä ettei tarvitse heti puolenvuoden päästä vaihtaa jälleen uutta lambdaa. Usein meinaan näin käy tarvike lambdan kanssa. Itse anturin vaihto ei kovin ihmeellinen projekti ole paitsi jos anturi on n.200 tkm tietä nähnyt alkuperäinen osa niin tuota "luonnon locktitea" on hieman kertynyt matkan varrella joten voi olla että hitsipillillä lämmittäminen on ainoa keino jolla anturin saa auki. Anturihan siis sijaitsee siinä juuri ennen kattia.
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • Passe
                          Newbiemmer
                          • Aug 2005
                          • 7

                          Pitääkös putki päästää irti pakosarjasta ja katin kohdalta ennen kuin sen lambdan voi vaihtaa? Joku kertoi vain että näin kuulema olisi. Lambdahan vissiin sijaitsee putken yläpinnalla??? Tietäisi vain sitten tilailla pakosarjan tiivistettä etukäteen jos on näin "hankala" vaihtaa.

                          Comment

                          • mcly
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 354

                            Ja taas täällä alkaa pikku hiljaa jo vituttaa sen verran että.. No asiaan.. Tyhjäkäynnin HC pitosuus oli 184 ja kierroksilla 53 eli tyhjäkäynnin osalta homma kusi. Mitä tässä kannattais tehä? 3kk sitten vaihettiin tulpat ja putsattiin ilmansuodatin ja päästöt saatiin kohalleen. Enään moinen ei onnistunut? Korjaamo ehdotti kannen avaamista ja venttiilien katsomista mutta moinen homma maksaa aika reilusti.. Sanokaa siis että voiko tässä tapauksessa homma olla noista venttiileistä kiinni?

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              Joillakin on auttanut tuohon, kun nostaa joutokäyntiä vivustosta about 100 r/min, kuitenkin niin että jää reilusti alle 1000 r/min. Mutta se ei poista tietenkään vikaa, joka sinulla on.

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                Originally posted by mcly
                                Ja taas täällä alkaa pikku hiljaa jo vituttaa sen verran että.. No asiaan.. Tyhjäkäynnin HC pitosuus oli 184 ja kierroksilla 53 eli tyhjäkäynnin osalta homma kusi. Mitä tässä kannattais tehä? 3kk sitten vaihettiin tulpat ja putsattiin ilmansuodatin ja päästöt saatiin kohalleen. Enään moinen ei onnistunut? Korjaamo ehdotti kannen avaamista ja venttiilien katsomista mutta moinen homma maksaa aika reilusti.. Sanokaa siis että voiko tässä tapauksessa homma olla noista venttiileistä kiinni?
                                Putsattiin ilmansuodatin
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎