Katti "ei menetä tehoaan", vaan se joko toimii tai ei toimi. Toimiakseen se vaatii hyvin kapean= tarkan "seosikkunan" jota kone sille toimittaa. Jos kone ei tuota katille tuota juuri oikeaa seosta, ei katin pelkistysreaktio käynnisty tai käynnistyy hetkellisesti. Vika ei siis 99.9%:sti ole bemunkaan kohdalla katissa vaan katille tuotetussa pakokaasuseoksessa. Se miksi katille tuleva pakokaasuseos ei ole reaktiokelpoista, johtuu pääosin 91-96 bemun kohdalla joko imuvuodoista, Lambda-anturista tai ilmamäärämittarista. Älä edes kuvittele vaihtavasi kattia...vika ei ole siinä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Asia on juuri näin, kuten edellä todettiin. Kolmitoimikatalyytit ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi ja lähes poikkeuksetta katalysaattoriviat ovat sellaisia että hajoaminen on tapahtunut joko mekaanisesta iskusta tai esimerkiksi jatkuvien sytytyshäiriöiden aiheuttamasta raa`an bensiinin kulkeutumisesta katalysaattoriin joka syttyessään siellä murentaa vähitellen kennoston katalysaattorin sisällä. Joissain automalleissa on ollut tiettyinä valmistusajankohtina myös kennoston murtumista ilman moottorin häiriöiden myötävaikutusta. Eli älä lähde vaihtamaan katalysaattoreita, vika on jossain ennen niitä.
Comment
-
-
Täytyy sitten varmaan uskoa tuo, että katti ei aiheuta tuollaista. Tuossa katselin viime vuonna tehtyjä mittauksia niin silloin HC näytti olevan vieläkin korkeampi. Mitään vikakoodeja ei autossa ainakaan viimeksi ollut lambdalle tai ilmamassamittarille. Olisiko sitten vain niin, että olisi annettava vain lämää enemmän. Kuitenkin ihmetyttää kun jotkut ovat saaneet ihan puhtaita nollan arvoja. Pystyykö noista pakokaasu arvoista päättelemään koneen kuluneisuutta vai onko karstaisuudella enemmän vaikutusta? Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että kun vuosi sitten käytin auton samassa paikassa mittauksissa niin arvot olivat todella korkeat ennenkuin tukki toisen ulostulon. Nyt molemmat päät olivat auki koko mittauksen ajan. Vaikuttaakos tuo muihin kuin O2 arvoon? Sitten vielä yksi kysymys. Mistä muilla on otettu kierrosluku tieto päästömittarille? Onko siihen joku fiksumpikin paikka kuin poistaa koneen päältä suojamuovi, että pääsee johtosarjaan käsiksi?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Jos/kun moottori toimittaa katille reaktiokelpoista tavaraa ja reaktio katissa alkaa, on arvot aina automaattisesti nollasssa tai hyvin lähellä sitä.
Tuo moottorin rääkkääminen on vain hetkellinen keino saada päästöt asetettuihin raja-arvoihin...ei mikään vikaratkaisu.
Jos ja kun arvot eivät ole nollissa, ei moottorin tehot eikä polttoainetaloudellisuuskaan ole sitä mitä se voisi olla. Eli jos arvot eivät ole nollissa, on jossain jotain vikaa joka kannattaa hoitaa pois muutenkin kuin kerran vuodessa "polkemalla"...
Comment
-
-
Tuoppo
Kerrataampas vielä kerran. Mikä on paras ilmamäärämittarinkiekon asetus katsastusta varten. Itse löysäsin 2 napsua kun pientä nykymistä oli havaittavissa normi ajossa. Takaisin varmaan kannattaa kääntää katsastusta varten tuo kiekko mutta parantaakos se nyt arvoja jos vielä kiristäisi tuosta tehdas asetuksesta jousta napsun tai pari ???
Comment
-
Noniin tuli käytyä tossa korjaamolla mittailemassa päästöjä ja seuraavaa ilmeni, luvut voi vähän heittää kun ei tullu huomattua ottaa paperille mukaan:
Co2 ok, jotain ~13-14% pinnassa
Kierroksilla:
HC ~80 pinnassa
CO 0.8 eli korkea
Tyhjäkäynnillä:
HC korkealla, jotain luokkaa 170-250, hyppi aika reilusti
CO jotain 0.4 eli vielä rajoissa
Lambda näytti olevan kierroksilla jotain 1.01-1.02
Katit oli sitten varmasti kuumat että sitä turha ehdottaa, ensin mitattiin normaalista ajosta ja sitten kävin nakkaamassa ~10 km lenkin nelosella huudattaen -> pieni parannus. Lisäksi tyhjäkäyntiä kävi hyvinkin nätisti mittauksessa, kierrokset pysyi 750-760 välillä eikä heilumista esiintyny.
Ensiksi nyt tarkotus ens viikolla lambda vaihtaa ja sitten katella uusiksi, ilmamassamittarin haitariputkeakin eilen koitin tarkkaan syynäillä ja en siitä mitään vuotokohtaa löytänyt. Vaikuttaakos tuo lambda nyt tässä oikeelta diagnoosilta? Autohan on 525i M50B25 koneella.BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Originally posted by nutNoniin tuli käytyä tossa korjaamolla mittailemassa päästöjä ja seuraavaa ilmeni, luvut voi vähän heittää kun ei tullu huomattua ottaa paperille mukaan:
Co2 ok, jotain ~13-14% pinnassa
Kierroksilla:
HC ~80 pinnassa
CO 0.8 eli korkea
Tyhjäkäynnillä:
HC korkealla, jotain luokkaa 170-250, hyppi aika reilusti
CO jotain 0.4 eli vielä rajoissa
Lambda näytti olevan kierroksilla jotain 1.01-1.02
Katit oli sitten varmasti kuumat että sitä turha ehdottaa, ensin mitattiin normaalista ajosta ja sitten kävin nakkaamassa ~10 km lenkin nelosella huudattaen -> pieni parannus. Lisäksi tyhjäkäyntiä kävi hyvinkin nätisti mittauksessa, kierrokset pysyi 750-760 välillä eikä heilumista esiintyny.
Ensiksi nyt tarkotus ens viikolla lambda vaihtaa ja sitten katella uusiksi, ilmamassamittarin haitariputkeakin eilen koitin tarkkaan syynäillä ja en siitä mitään vuotokohtaa löytänyt. Vaikuttaakos tuo lambda nyt tässä oikeelta diagnoosilta? Autohan on 525i M50B25 koneella.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markokMitä vuosimallia autosi on eli kuuluuko siihen "riskiryhmään"? Kerro kun saat selvitettyä missä vika oli. Kiinnostaa itseänikin tietää.eli juurikin tuota riskiryhmää. Eiköhän se parin päivän sisään selviä kun saadaan uutta lambdaa kiinni... toivottavasti
BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527
Comment
-
-
Pakokaasut pielessä -91 vm. m50b25 Co2, HC arvot liian korkeat. Tulpat on vaihdettu ja vika ilmeisesti lambdassa tai katissa. Millainen homma on tuo lambdan vaihto ja moni johtoinen lambda on? Käykö tilalle tavallinen tarvikemalli jotain 55 euroa vai pitääkö ostaa valmiilla liittimellä oleva 108 euron lambda. Tosiaan tuo vaihtotyö kiinostaisi että onko kuinka paha projekti? Ensimmäinen bemari niin on tuo tietous viel vähän kateissa..
Comment
-
-
Originally posted by PassePakokaasut pielessä -91 vm. m50b25 Co2, HC arvot liian korkeat. Tulpat on vaihdettu ja vika ilmeisesti lambdassa tai katissa. Millainen homma on tuo lambdan vaihto ja moni johtoinen lambda on? Käykö tilalle tavallinen tarvikemalli jotain 55 euroa vai pitääkö ostaa valmiilla liittimellä oleva 108 euron lambda. Tosiaan tuo vaihtotyö kiinostaisi että onko kuinka paha projekti? Ensimmäinen bemari niin on tuo tietous viel vähän kateissa..
Comment
-
-
Ja taas täälläalkaa pikku hiljaa jo vituttaa sen verran että.. No asiaan.. Tyhjäkäynnin HC pitosuus oli 184 ja kierroksilla 53 eli tyhjäkäynnin osalta homma kusi. Mitä tässä kannattais tehä? 3kk sitten vaihettiin tulpat ja putsattiin ilmansuodatin ja päästöt saatiin kohalleen. Enään moinen ei onnistunut? Korjaamo ehdotti kannen avaamista ja venttiilien katsomista mutta moinen homma maksaa aika reilusti.. Sanokaa siis että voiko tässä tapauksessa homma olla noista venttiileistä kiinni?
Comment
-
-
Originally posted by mclyJa taas täälläalkaa pikku hiljaa jo vituttaa sen verran että.. No asiaan.. Tyhjäkäynnin HC pitosuus oli 184 ja kierroksilla 53 eli tyhjäkäynnin osalta homma kusi. Mitä tässä kannattais tehä? 3kk sitten vaihettiin tulpat ja putsattiin ilmansuodatin ja päästöt saatiin kohalleen. Enään moinen ei onnistunut? Korjaamo ehdotti kannen avaamista ja venttiilien katsomista mutta moinen homma maksaa aika reilusti.. Sanokaa siis että voiko tässä tapauksessa homma olla noista venttiileistä kiinni?
G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Comment