Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 483
    • Vantaa

    Originally posted by Petteri75 View Post
    Nyt alkaa jo riittämään. Kävin hakemassa termostaattikotelon kannen tiivisteineen Laakkoselta. Sillä matkalla ylävesiletkun kiinnitys jäähdyttimessä hajosi, olin ilmeisesti kiristänyt aivan liian tiukkaan vesiletkun tms. Huomasin moottoritiellä kun lämmöt alkoivat nousemaan, onneksi sain vekottimen ennen mitään ylikuumenemisia tms korjaamon pihaan. Uusi jäähdytin (Hella-Behr) töineen 525€. Onneksi kuulemma löytyy joku kikka M60B40-moottorin ilmaamiseen, tulee sekin sitten kai tehtyä paremmin.

    Jos joku on kiinnostunut ostamaan 232tkm ajetun 740iA -94:n, saa ilmoittaa. Itselle auto on tullut maksamaan kohta 8k€ (no, renkaat taisivat olla se ~500€), vaihdossa käy kiva pikkuauto tai mahd. jopa diesel-bemu. Kai sitä TSI-henkeäkin löytää, mutta palanut peukalo (piti tonkia sitä jäähdytinletkua) kirvelee nyt sen verran pahasti, että ns. helppo autoilu kiinnostaa. Ainakin tällä hetkellä, auton saa takaisin hu-aamuna, yleensä pari päivää ilman vikoja lepyttää..

    Jotta ei menisi aivan ohi tarkoituksen, niin englanninkielistä käyttöohjetta BMW:n alkup. autopuhelimeen tarvittaisiin edelleen.
    No perhana

    Harmi, kun satuit löytämään tuollaisen vähän enemmän huomiota vaativan yksilön. Toivottavasti ei tule uusia vikoa heti, että ehdit leppymään

    Onneksi on itsellä tuo 316 siltä varalta, että seiska vaatii jotain uutta osaa, kuten tuon vesipumpun ja huohotinventtiilin vaihtojen aikana, pystyy odottamaan, että osat saapuu Saksasta eikä tarvi marmoritiskiltä hakea. Kannattaa sunkin varmaan ostaa joku "vara-auto"

    Onko tästä(PDF) mitään iloa? Tai tästä(PDF) sivulta 54 eteenpäin.

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2540
      • Kirkkonummi

      532,05€

      No, kaikki itse asiassa ollut vain tuon jäähdytysjärjestelmän kanssa puljaamista. Tulee mieleen ex-M5:ni, jossa myöskin lähes kaikki letkut & putket vaihdettiin, mutta useassa erässä. Vuotokohta oli kampiakselin asento-anturin päällä -> kierroslukumittari heräsi vähän myöhässä. "Isommilla paineilla" höyryä ja nestettä suihkusi hihnojen päälle, jotka nyt sitten kitisevät urakalla. Magneettiventtiili/sähköinen kiertovesipumppu -yhdistelmä varmasti otti vanhoilla osilla siipeensä nesteen puutteesta, tuon uuden kanssa ei ole varmasti enää ongelmia. Alusta, moottori, laatikko, ohjausvaihde - kaikki muut ovat OK, nämä ovat enimmäkseen tälläisiä "pikkuongelmia", mutta kun ei tunnu välillä pääsevän millään eroon, harmittaa. Ehkä muillekin 15v vanhojen ajoneuvojen omistajille tuttua.

      Jos nyt vihdoinkin pääsisi autoilemaan rauhassa. Kiitos oppaasta, näyttää kovasti käyttökelpoiselta! (-> Leka).

      Originally posted by Janzu View Post
      No perhana

      Harmi, kun satuit löytämään tuollaisen vähän enemmän huomiota vaativan yksilön. Toivottavasti ei tule uusia vikoa heti, että ehdit leppymään

      Onneksi on itsellä tuo 316 siltä varalta, että seiska vaatii jotain uutta osaa, kuten tuon vesipumpun ja huohotinventtiilin vaihtojen aikana, pystyy odottamaan, että osat saapuu Saksasta eikä tarvi marmoritiskiltä hakea. Kannattaa sunkin varmaan ostaa joku "vara-auto"

      Onko tästä(PDF) mitään iloa? Tai tästä(PDF) sivulta 54 eteenpäin.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by Petteri75 View Post
        532,05€

        No, kaikki itse asiassa ollut vain tuon jäähdytysjärjestelmän kanssa puljaamista. Tulee mieleen ex-M5:ni, jossa myöskin lähes kaikki letkut & putket vaihdettiin, mutta useassa erässä. Vuotokohta oli kampiakselin asento-anturin päällä -> kierroslukumittari heräsi vähän myöhässä. "Isommilla paineilla" höyryä ja nestettä suihkusi hihnojen päälle, jotka nyt sitten kitisevät urakalla. Magneettiventtiili/sähköinen kiertovesipumppu -yhdistelmä varmasti otti vanhoilla osilla siipeensä nesteen puutteesta, tuon uuden kanssa ei ole varmasti enää ongelmia. Alusta, moottori, laatikko, ohjausvaihde - kaikki muut ovat OK, nämä ovat enimmäkseen tälläisiä "pikkuongelmia", mutta kun ei tunnu välillä pääsevän millään eroon, harmittaa. Ehkä muillekin 15v vanhojen ajoneuvojen omistajille tuttua.
        Itsekin aikanaan tappelin jäähdytyksen kanssa -00 vuosimallin seiskassa. Ihmettelin, kun ilmoitteli silloin tällöin check coolant level, vaikka nestettä oli riittävästi. Lopulta massiivisen työn jälkeen, vika löytyi siitä jäähdyttimen yläletkun lähellä olevasta muoviosasta, jossa oli hiusmurtuma. Ilmeisesti nestepaineet putosivat tuota kautta ja aiheutti vikailmoituksia. Uusi jäähdytin maksoi marmorilta 400e, asennus tehtiin itse.

        Comment

        • CaJii
          Bimmer Rookie
          • Jul 2009
          • 30
          • Kokkola

          e38:n ruostesuojaus

          Pistetäänpäs tähän kysymys e38:n ruostesuojauksesta. Kannattaako tehdä/teettää e38:iin kunnon ruostesuojaus? Siis sellainen missä laitetaan laadukas massa koteloihin ja pohjaan ihan sfs - standardin mukaisesti.

          Vaikkei näissä mitään ruosteongelmia ole ollutkaan, tuntuu että ei ylimääräinen ruostesuojaus olisi haitaksi. Vaikutushan näkyy vasta vuosien kuluttua jolloin auto olisi edelleenkin ruosteeton. Jostakin olen lukenut että bmw:n joissakin malleissa koteloiden tuuletus olisi suunniteltu siten, että tuommoisesta suojauksesta olisi haittaa.

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            Originally posted by CaJii View Post
            Pistetäänpäs tähän kysymys e38:n ruostesuojauksesta. Kannattaako tehdä/teettää e38:iin kunnon ruostesuojaus? Siis sellainen missä laitetaan laadukas massa koteloihin ja pohjaan ihan sfs - standardin mukaisesti.

            Vaikkei näissä mitään ruosteongelmia ole ollutkaan, tuntuu että ei ylimääräinen ruostesuojaus olisi haitaksi. Vaikutushan näkyy vasta vuosien kuluttua jolloin auto olisi edelleenkin ruosteeton. Jostakin olen lukenut että bmw:n joissakin malleissa koteloiden tuuletus olisi suunniteltu siten, että tuommoisesta suojauksesta olisi haittaa.
            Sanoisin että ei..Nuokin Sfs - standardi rahat uhraa kunnon pesuihin kerran viikkossa, niin en usko että ruostuu. Pahimmassa tapauksessa tuossa tukkii hengittävien osien kotelointia, ja aiheuttaa vielä nopeamman ruostumisen
            Tällä metodilla jopa E30:set on tässä taloudessa pysynyt hyvässä kondiksessa
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Mitään suojauksia en menisi itse laittamaan, pohja ja tarvittavat paikat on muovipinnoitettuja ja käsitykseni mukaan niinden "hengitys" ei toimi jos menee räkimään massoja.
              Eikä näistä kyllä mitkään pohjan osat ruostu ellei ole mällätty. Enemmän nuo ovien, takaluukun, bensatankin luukun yms. saumakohdat on ongelmallisia.
              Mutta nää kannattaa puhdistella aina kunnolla ja pitää hyvin vahattuna.
              Kovin moni unohtaa myös autonpesussa kuivauksen, siis että kuivataan myös ovien välit ja saumakohdat.
              Itse tulee käytyä nämä kaikki + tiivistepinnat läpi huolella ettei turhaan jää kosteutta.

              Nuo ovien alareunassa olevat muovilistatkin kannattaa käyttää välillä pois ja putsata lista sekä oven alareunan sauma hammasharjan ja pesuaineen kanssa.
              Tuonne kerääntyy yllättävän paljon paskaa joka ajanmyötä rupee ruostuttamaan paikkoja.
              Last edited by Supa; 25-11-2009, 19:33.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Sitten voisi itsekkin vielä heittää kysymyksen tai enemmän gallupin teille keneltä löytyy comfort/contour penkit ristiseläntuella.
                Onko ristiseläntuen kanssa ollut ongelmaa niin että tuntuisi siltä että pussit eivät tyhjenny aivan 100%? Itelle tuli nyt contour penkit ja säädöt kyllä toimii mutta vaikka pussit laskee aivan tyhjäksi jää tuo selkänojan alaosa pönkittämään alaselkää.

                Olen purkanut penkkiä ja todennut että pussit myös oikeasti tyhjentyvät eikä niitä ole asennettu mihkään väärään väliin.
                Voisiko olla että penkit on tilattu jotenkin erikoistilauksena jollekkin selkävammaselle? Penkit kuitenkin ovat invaliidi...eiku individual mallia mutta lähinnä väriltään ja nahan tyypiltä.
                Firman e38:ssa missä samat contour penkit on tuo alaosa ihan suora kun ristiseläntuki on minimiasennossa, eikä paina yhtään alaselkää, loistava istua.

                Katselin että tuohon alaselän pullisteluun vaikuttaa siinä kohdalla oleva paksu leveyssuunnassa kulkeva jousi mutta ei tuota saanut yhtään vedettyä taakseppäin eikä sitä kovin helposti ainakaan pysty siirtämään eri kohtaan.
                Ideoita tai kokemuksia? :think
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Supa View Post
                  Sitten voisi itsekkin vielä heittää kysymyksen tai enemmän gallupin teille keneltä löytyy comfort/contour penkit ristiseläntuella.
                  Onko ristiseläntuen kanssa ollut ongelmaa niin että tuntuisi siltä että pussit eivät tyhjenny aivan 100%? Itelle tuli nyt contour penkit ja säädöt kyllä toimii mutta vaikka pussit laskee aivan tyhjäksi jää tuo selkänojan alaosa pönkittämään alaselkää.

                  Olen purkanut penkkiä ja todennut että pussit myös oikeasti tyhjentyvät eikä niitä ole asennettu mihkään väärään väliin.
                  Voisiko olla että penkit on tilattu jotenkin erikoistilauksena jollekkin selkävammaselle? Penkit kuitenkin ovat invaliidi...eiku individual mallia mutta lähinnä väriltään ja nahan tyypiltä.
                  Firman e38:ssa missä samat contour penkit on tuo alaosa ihan suora kun ristiseläntuki on minimiasennossa, eikä paina yhtään alaselkää, loistava istua.

                  Katselin että tuohon alaselän pullisteluun vaikuttaa siinä kohdalla oleva paksu leveyssuunnassa kulkeva jousi mutta ei tuota saanut yhtään vedettyä taakseppäin eikä sitä kovin helposti ainakaan pysty siirtämään eri kohtaan.
                  Ideoita tai kokemuksia? :think
                  Autossani toimii, kuten firmasi seiskassa, eli alaosa on ihan suora. Voihan se olla, että kun on kerran individual-malliset penkit, niin joku on käyttänyt enemmän pätäkkää ja halunnut räätälöidä itselleen sopivanmallisen penkin. Kyllähän individual-paja noita tekee, kun tarpeeks maksaa.

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    Ruostesuojauksesta.

                    Itse käytin Dinitrol ruostesuojauksessa oman seiskan. Tämä kun on sille ensimmäinen talvi, niin ajattelin, että pidetään paikat ruosteettomina alusta alkaen.

                    Tiedä sitten.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Autossani toimii, kuten firmasi seiskassa, eli alaosa on ihan suora. Voihan se olla, että kun on kerran individual-malliset penkit, niin joku on käyttänyt enemmän pätäkkää ja halunnut räätälöidä itselleen sopivanmallisen penkin. Kyllähän individual-paja noita tekee, kun tarpeeks maksaa.
                      Niin se on kait pakko olla kun en tuosta varsinaisesti löydä mitään vikaakaan. En ymmärrä kuka pystyy istumaan tommosissa kun tulee alaselkä heti kipeeksi.
                      Tässä vielä kuva tuosta penkistä takapuolelta. Tuo vihreä kanttiaallon muotoinen jousihan se on joka painaa alaselkää, koitin tota vetää taakseppäin mutta eipä se mitään auta, jousimatskua kun on.
                      Onko kukaan purkanut penkkejään, näyttääkö tämä erilaiselta tuon jousen osalta? Pitäisi varmaan muuttaa kiinitystä että jousi tulisi taakseppäin. :think

                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Supa View Post
                        Niin se on kait pakko olla kun en tuosta varsinaisesti löydä mitään vikaakaan. En ymmärrä kuka pystyy istumaan tommosissa kun tulee alaselkä heti kipeeksi.
                        Tässä vielä kuva tuosta penkistä takapuolelta. Tuo vihreä kanttiaallon muotoinen jousihan se on joka painaa alaselkää, koitin tota vetää taakseppäin mutta eipä se mitään auta, jousimatskua kun on.
                        Onko kukaan purkanut penkkejään, näyttääkö tämä erilaiselta tuon jousen osalta? Pitäisi varmaan muuttaa kiinitystä että jousi tulisi taakseppäin. :think
                        Näin äkkiseltään löysin kuvan jonkinlaisesta seiskan penkistä, jossa on myös tuo rauta. En tiedä sitten onko se kaikissa seiskoissa. :think

                        Alright here is a quick write up on removal and installation of the driver side seatback (would also work on the passenger side). First put the seat into the most forward position, including tilting the top part of the seat. This is important for those with a 2 piece seat back. There are 2 spring c

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          Originally posted by Supa View Post
                          Onko kukaan purkanut penkkejään, näyttääkö tämä erilaiselta tuon jousen osalta? Pitäisi varmaan muuttaa kiinitystä että jousi tulisi taakseppäin.
                          Tutki nyt ensin onko sinne lisätty fylliä selkänojan alaosaan. Eli selkänoja irti ja verhoilu auki alaosasta. Kuvan perusteella näyttää ihan samalta kuin meikäläisen komforteissa. Menee kyllä ihan lätyksi, kun tyynyt vaan ovat tyhjät, penkin oma pehmuste ei tuolta kohdin ole kuin pari senttiä paksu.

                          Ristiselän komponenttien perusteella voisi veikata, että penkit ovat 3.98 tai vanhemmat, menikö oikein?
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Janzu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 483
                            • Vantaa

                            Originally posted by Supa View Post
                            Sitten voisi itsekkin vielä heittää kysymyksen tai enemmän gallupin teille keneltä löytyy comfort/contour penkit ristiseläntuella.
                            Onko ristiseläntuen kanssa ollut ongelmaa niin että tuntuisi siltä että pussit eivät tyhjenny aivan 100%? Itelle tuli nyt contour penkit ja säädöt kyllä toimii mutta vaikka pussit laskee aivan tyhjäksi jää tuo selkänojan alaosa pönkittämään alaselkää.

                            Olen purkanut penkkiä ja todennut että pussit myös oikeasti tyhjentyvät eikä niitä ole asennettu mihkään väärään väliin.
                            Voisiko olla että penkit on tilattu jotenkin erikoistilauksena jollekkin selkävammaselle? Penkit kuitenkin ovat invaliidi...eiku individual mallia mutta lähinnä väriltään ja nahan tyypiltä.
                            Firman e38:ssa missä samat contour penkit on tuo alaosa ihan suora kun ristiseläntuki on minimiasennossa, eikä paina yhtään alaselkää, loistava istua.

                            Katselin että tuohon alaselän pullisteluun vaikuttaa siinä kohdalla oleva paksu leveyssuunnassa kulkeva jousi mutta ei tuota saanut yhtään vedettyä taakseppäin eikä sitä kovin helposti ainakaan pysty siirtämään eri kohtaan.
                            Ideoita tai kokemuksia? :think
                            Omaan kun laitoin Comfortit kankaisten tilalle, niin ristiselän kohta tuli tukevammaksi vaikka tuki on säädettynä mahdollisimman vähäiseksi. Omaan makuun parempi kuin aiemmin, mutta ero oli selkeä.

                            Onkohan teidän firman auton penkki nojattu suoraksi..

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Missäköhän voisi vaihdattaa nuo automaattilootan öljyt? Tarkoitus olisi siis vaihtaa ne "huuhtelu" -menetelmällä, joten itse en luonnollisesti pysty tuota tekemään. Jos jotain paikkoja on, mikä tuota työtä tekee, olisin kiitollinen tiedoista!

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Tanpereella huuhtelemalla tekee ainakin Benkara, mutta tuosta firmasta näyttäis olevan paljon hyvää ja huonoa palautetta.
                                Itse yritin ottaa tuonne yhteyttä pari kk sitten, mutta puhelimeen ei vastattu kertaakaan, eikä pariin sähköpostiinkaan kuulunut mitään.
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎